אדריכלות נוף

מצב
הנושא נעול.

kamryya

New member
אדריכלות נוף

אדריכלות נוף
שלום. אינני אדריכלית ואף לא סטודנטית, אך יש לי כמה שאלות עבור כל מי שכן נוגע בתחום, ממש מתוך סקרנות. מדוע האדריכלות בארץ הפכה לכל כך חסרת מעוף, מדוע המבנים הולכים והופכים למכוערים יותר ויותר וחסרי אופי הומוגני עם שאר המבנים באותה הסביבה? מדוע החלונות בבתים החדשים כל כך קטנים, כשפעם החלונות היו משתרעים על כל הקיר? (ברוב המקומות בעולם חלון גדול הוא משאת נפשם של המוני דיירים). מדוע הבנייה חסרת עיטורים, כמו קופסאות קרטון צבועות בלבן? מה קרה לבנייה הישנה? כמו למשל המבנה בצומת הרחובות ברזילי שד' רוטשילד בתל אביב? האם היא בנייה מסובכת מדי? יקרה מדי? ואם כן אז למה? בניית הבאו האוס בתל אביב נראית לי פשוטה למדי, מדוע לא בונים כבר בסגנון כזה? (שגם היא מתאפיינת בקווים ישרים אך משום מה הבניינים מתוקים) אני מסתובבת ברחובות ורואה מפלצות ענקיות נישאות לגובה בלי שום חוש אסתטי, ובלי שום קשר לבניין השכן,והאמת, זה די מדכדך....... זה הכל עניין של כסף?
 

*GormE*

New member
כי הסגנון היום הוא לא כמו מלפני 100

אדריכלות נוף
שלום. אינני אדריכלית ואף לא סטודנטית, אך יש לי כמה שאלות עבור כל מי שכן נוגע בתחום, ממש מתוך סקרנות. מדוע האדריכלות בארץ הפכה לכל כך חסרת מעוף, מדוע המבנים הולכים והופכים למכוערים יותר ויותר וחסרי אופי הומוגני עם שאר המבנים באותה הסביבה? מדוע החלונות בבתים החדשים כל כך קטנים, כשפעם החלונות היו משתרעים על כל הקיר? (ברוב המקומות בעולם חלון גדול הוא משאת נפשם של המוני דיירים). מדוע הבנייה חסרת עיטורים, כמו קופסאות קרטון צבועות בלבן? מה קרה לבנייה הישנה? כמו למשל המבנה בצומת הרחובות ברזילי שד' רוטשילד בתל אביב? האם היא בנייה מסובכת מדי? יקרה מדי? ואם כן אז למה? בניית הבאו האוס בתל אביב נראית לי פשוטה למדי, מדוע לא בונים כבר בסגנון כזה? (שגם היא מתאפיינת בקווים ישרים אך משום מה הבניינים מתוקים) אני מסתובבת ברחובות ורואה מפלצות ענקיות נישאות לגובה בלי שום חוש אסתטי, ובלי שום קשר לבניין השכן,והאמת, זה די מדכדך....... זה הכל עניין של כסף?
כי הסגנון היום הוא לא כמו מלפני 100
הקישוטים הם לגמרי חלק שולי כיום, ולא העיקר. הפסיקו להתעסק ב"סגנונות" שראו שהם פשוט מצועצעים- למשל בניית הפרלמנט (נראה לי) תוכנן להיות בסגנון רנסנס ואפילו נבחר בתחרות, אבל לאחר הבחירה שינו את כל הסגנון לגותי או משהו, ככה שזה רק הקישוטים שאפשר להחליף מתי שבא, והרי שהיום את קונה מחשב את לא מצפה שהוא יהיה מלא בעיטורים מיותרים אלא הפונקציונאלי וזהו- וככה גם הבניינים היום. על פי ההגדרה בבאוהאוס כל "עיטור" לא הכרחי רק מפריע לתפקוד, ואני מניחה שגם שושנים מפוסלות סביב מסך המחשב קצת יפריעו לך... אבל זה באמת לא תירוץ לבניית בתים מכוערים כמו שיש הרבה היום... מובן שזה עניין של טעם, ויש הרבה בתים חדשים מקסימים, אבל בעיקר רואים תבניתיים. אני לא יודעת למה זה קשור
 

עולמיה

New member
אדריכלות נוף

אדריכלות נוף
שלום. אינני אדריכלית ואף לא סטודנטית, אך יש לי כמה שאלות עבור כל מי שכן נוגע בתחום, ממש מתוך סקרנות. מדוע האדריכלות בארץ הפכה לכל כך חסרת מעוף, מדוע המבנים הולכים והופכים למכוערים יותר ויותר וחסרי אופי הומוגני עם שאר המבנים באותה הסביבה? מדוע החלונות בבתים החדשים כל כך קטנים, כשפעם החלונות היו משתרעים על כל הקיר? (ברוב המקומות בעולם חלון גדול הוא משאת נפשם של המוני דיירים). מדוע הבנייה חסרת עיטורים, כמו קופסאות קרטון צבועות בלבן? מה קרה לבנייה הישנה? כמו למשל המבנה בצומת הרחובות ברזילי שד' רוטשילד בתל אביב? האם היא בנייה מסובכת מדי? יקרה מדי? ואם כן אז למה? בניית הבאו האוס בתל אביב נראית לי פשוטה למדי, מדוע לא בונים כבר בסגנון כזה? (שגם היא מתאפיינת בקווים ישרים אך משום מה הבניינים מתוקים) אני מסתובבת ברחובות ורואה מפלצות ענקיות נישאות לגובה בלי שום חוש אסתטי, ובלי שום קשר לבניין השכן,והאמת, זה די מדכדך....... זה הכל עניין של כסף?
אדריכלות נוף
אדריכלות נוף היא דוקא לא מעינינה של השאלה שלך, אלא אדריכלות בנינים. (אני מתחום אדר' הנוף) את צודקת, לא בונים בנינים כמו בשד' רוטשילד ת"א או ברח' הגפן בחיפה. הבניה שם היא לא רק בסיגנון שאיננו נפוץ יותר, אלא באיכויות אחרות: בניה באבן ולא בבלוקים, גובה תקרות עצום, עובי קירות פי 4 ממה שיש כיום, רצפות מעוטרות... מי משקיע היום כך?! אף אחד. הרגשה נפלאה היא להכנס לאחד מהבנינים הללו, לעומת הרגשת ה"פרווֶה" בבנינים החדשים. יש גם בין בניני המשרדים בנינים יפים ומסוגננים, אך לא בסגנון ההוא... ויש גם בנינים שלטעמי הם מפלצות מכוערות, למשל בנין האוניברסיטה הפתוחה, אשר עדה כרמי זכתה בפרס עבורו.
 
שיפוט עיצוב

אדריכלות נוף
שלום. אינני אדריכלית ואף לא סטודנטית, אך יש לי כמה שאלות עבור כל מי שכן נוגע בתחום, ממש מתוך סקרנות. מדוע האדריכלות בארץ הפכה לכל כך חסרת מעוף, מדוע המבנים הולכים והופכים למכוערים יותר ויותר וחסרי אופי הומוגני עם שאר המבנים באותה הסביבה? מדוע החלונות בבתים החדשים כל כך קטנים, כשפעם החלונות היו משתרעים על כל הקיר? (ברוב המקומות בעולם חלון גדול הוא משאת נפשם של המוני דיירים). מדוע הבנייה חסרת עיטורים, כמו קופסאות קרטון צבועות בלבן? מה קרה לבנייה הישנה? כמו למשל המבנה בצומת הרחובות ברזילי שד' רוטשילד בתל אביב? האם היא בנייה מסובכת מדי? יקרה מדי? ואם כן אז למה? בניית הבאו האוס בתל אביב נראית לי פשוטה למדי, מדוע לא בונים כבר בסגנון כזה? (שגם היא מתאפיינת בקווים ישרים אך משום מה הבניינים מתוקים) אני מסתובבת ברחובות ורואה מפלצות ענקיות נישאות לגובה בלי שום חוש אסתטי, ובלי שום קשר לבניין השכן,והאמת, זה די מדכדך....... זה הכל עניין של כסף?
שיפוט עיצוב
כמו באומנות, מדובר בשיפוט ערכי. בכדי שיהיו כלים להעריך עיצוב נדרשים כלים [הבנה של מה רוצים להשיג, מאיפה באים הדברים, האילוצים, הפרוגרמה, ועשרות מרכיבים נוספים. להגיד על משהו מכוער... זו אמירה חסרת משמעות ואומרת בעיקר על עיני המתבונן.
 

gamari

New member
להבדיל בין מושגים

שיפוט עיצוב
כמו באומנות, מדובר בשיפוט ערכי. בכדי שיהיו כלים להעריך עיצוב נדרשים כלים [הבנה של מה רוצים להשיג, מאיפה באים הדברים, האילוצים, הפרוגרמה, ועשרות מרכיבים נוספים. להגיד על משהו מכוער... זו אמירה חסרת משמעות ואומרת בעיקר על עיני המתבונן.
להבדיל בין מושגים
אדריכלות - זה הערך הנעלה למבנים, מבנה, קבוצת מבנים וכו וכו. את זה אין יותר מדי בארץ, בכדי שאדריכל, בעל נסיון או הבנה , יעשה אדריכלות הוא צריך לעבוד קשה, במסגרת המגבלות של הרשויות והחוק. אבל בכל זאת ניתן לעשות משהו מיוחד. בכדי שייעשה זאת, מזמין העבודה צריך להעריך אותו מספיק ולתגמל בהתאם. נלך שלב אחד לפני, מתכנני הערים, שכפופים לחוקים ובסוף ליזמים וכסף, קובעים כל מיני צורות למבנים שנובעים מכל כך הרבה סיבות, האדריכל שמקבל את התב"ע כפוף לצורה שקבע שנים מספר לפני כן מתכנן ערים אחד... את מתכוונת לכל הקופסאות "המכוערות" אדריכלות נוף... בעצם המושג המתאים יותר לכך הוא בינוי.. ב-20 שנים האחרונות נבנו בארץ מאות\אלפי מבני מגורים, הגבוהים מ-4 קומות ובעלי נוכחות, אבל ללא כל תוכן. האם שמעת על האדריכל ? לא... ברור שלא. אבל שמעת על הקבלן או היזם שהמניע שלו כסף, פוליטיקה וכו וכו. אם שמעת על אדריכל של מבנה מסוים, סביר להניח שזה משהו מיוחד שנעשה לאחר חשיבה ששווה התייחסות ודיון. בכל העולם זה כך, רק שכאן ההערכה לבעלי המקצוע הזה (אדריכלים בוגרי אקדמיה\בעלי נסיון) שונה מעט מהעולם ויש לנו פה כ"כ הרבה אדריכלים אנונימיים שמייצרים בינוי ומגורים ללא כל התייחסות לסביבה ולהשפעות של התוצר על המקום. להגיד "מכוער" זה אישי מידי. עניין של טעם בראשונה, עניין של פרשנות למלה יופי או לפרש אמנות ואך ורק בעיני המתבונן. בנין מקבל את צורתו מכ"כ המון מרכיבים. ונוכחותו נובעות מההבנה של המתכנן. ההבנה בעצם היא לקיחת כל הגורמים, עיבודם והבאתם לתוצר מוגמר שישתמשו בו אנשים, יסתכלו עליו עוברי האורח ובשלב מסויים הוא ייקח חלק מהדטרמיננט של המקום בו הוא נמצא. מקווה שהבנת משהו מכל הסיפור לשעת לילה מאוחרת...........
 

בתיה88

New member
חלונות גדולים הנם שגיאה ושטות.

אדריכלות נוף
שלום. אינני אדריכלית ואף לא סטודנטית, אך יש לי כמה שאלות עבור כל מי שכן נוגע בתחום, ממש מתוך סקרנות. מדוע האדריכלות בארץ הפכה לכל כך חסרת מעוף, מדוע המבנים הולכים והופכים למכוערים יותר ויותר וחסרי אופי הומוגני עם שאר המבנים באותה הסביבה? מדוע החלונות בבתים החדשים כל כך קטנים, כשפעם החלונות היו משתרעים על כל הקיר? (ברוב המקומות בעולם חלון גדול הוא משאת נפשם של המוני דיירים). מדוע הבנייה חסרת עיטורים, כמו קופסאות קרטון צבועות בלבן? מה קרה לבנייה הישנה? כמו למשל המבנה בצומת הרחובות ברזילי שד' רוטשילד בתל אביב? האם היא בנייה מסובכת מדי? יקרה מדי? ואם כן אז למה? בניית הבאו האוס בתל אביב נראית לי פשוטה למדי, מדוע לא בונים כבר בסגנון כזה? (שגם היא מתאפיינת בקווים ישרים אך משום מה הבניינים מתוקים) אני מסתובבת ברחובות ורואה מפלצות ענקיות נישאות לגובה בלי שום חוש אסתטי, ובלי שום קשר לבניין השכן,והאמת, זה די מדכדך....... זה הכל עניין של כסף?
חלונות גדולים הנם שגיאה ושטות.
אין שום הצדקה והגיון לבזבז הון על עיטורים בסגנון עדות אירופה של לפני מאה שנה. אין שום סיבה להתחנף ליפי הנפש ונפוחי האגו ואין צורך לקרוע חלונות גדולים, חלונות גדולים פירושו חשיפה גדולה יותר לשינויי מזג האויר והוצאות אנרגיה גדולות בחימום ובקירור. מוקמים בנייני ענק מאחר ורוב הקרקע בישראל נמצאת תחת שליטת האוליגרכיה הקיבוצנית שמאלנית, דבר שמייקר את בדל הקרקע הנותרת ומאלץ בניה לגובה רב.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה