איך מבינים מטאבים כיוון פריטה?

  • פותח הנושא TPE
  • פורסם בתאריך

TPE

New member
איך מבינים מטאבים כיוון פריטה?

כשאני רואה טאבים אני מבין מה המספרים אומרים, אבל איך מסיקים מהם: 1. כיוון פריטה? 2. מתי יש לעשות פריטה בלי לפרוט? למשל: אקורד X למטה למעלה, עכשיו תרד בלי לפרוט ולמעלה, ועכשיו מחליפים אקורד. כל מה שאני רואה זה אקורד מסוים נגיד 4 פעמים ואז עוד אקורד וכו'.
 

ilanmar

New member
מוגבלותם של טאבים...

טאבים מכילים מידה מוגבלת מאד של מידע לגבי הנגינה. כיוון פריטה הוא אחד ההיבטים שאינם כלולים אבל זהו מידע שאינו מופיע גם בצורות אחרות...בעניין הזה YOU ARE ON YOUR OWN. ההנחותבטאבים הן שאתה מכיר את המוסיקה פחות או יותר ושתסתדר עם הפריטה. למה הכוונה ב - "לעשות פריטה בלי לפרוט"? לא בטוח שהבנתי את הדוגמה. אם יש אקורד מסוים ארבע פעמים זה אומר, בעיקרון, שצריך לפרוט ארבע פעמים. עם זאת, טאבים הם פורמט חופשי, כלומר קשה לדעת בדיוק מוחלט למה התכוון הכותב. אם יש ספק, אתה צריך להאזין למוסיקה שמולה הטאבים נכתבו כדי לדעת מה צריך לעשות. עוד אחת המגבלות של הטאבים - אם אתה לא מכיר את המוסיקה אתה פשוט לא יכול להשתמש בהם...כלומר אתה יכול אבל אין לדעת מה יצא לך... המהדרין יגידו - קח את הקטע ו"תוציא" את תפקיד הגיטרה...אבל בתוך עמנו אנו חיים
 

ilanmar

New member
שכחתי לציין ש

לדבר על טאבים בפורום לימודי מוזיקה ותאוריה זה חילול הקודש, שלא לומר טאבו
 

TPE

New member
אתן דוגמא כדי להבהיר:

אקורד A, כתוב 3 פעמים ברצף, אח"כ נראה כאילו יש רווח ואז הוא כתוב עוד פעם (5 פעולות). הדרך ההיגיונית להבין זאת תוך ההנחה שכיוון מועדף לתחילת פריטה מתחיל מלמעלה למטה זה: יד שמאל: תלחצי על הכפתורים המתאימים כדי שייצרו את אקורד A. יד ימין: תפרטי למטה, למעלה, למטה, עכשיו יש רווח- תפרטי למעלה בלי לפרוט (הכוונה תעלי כדי לשמור על כיוון וקצב), ועכשיו תפרטי למטה (זו הפעם הרביעית שהאקורד מופיע, סה"כ פעולה 5). עכשיו נגיד יוחלף אקורד, יד שמאל תלחץ על הכפתורים המתאימים ויד ימין תמשיך בכיוון שבו נעצרה- ז"א למעלה (שוב, אם יהיה כתוב אקורד אז פריטה אם לא- רווח אז רק תעלה). זה המידע שלדעתי הוא הכי בסיסי שצריך כדי לנגן (מה שאתה טוען שמסיקים מהקשבה לא רלוונטי למתחיל זה קשה מדי, מה שניתן לבקש מכזה להסיק זה כמה מהר צריך לנגן את זה, ז"א את הקצב), איך אני משיג אותו? תודה,
 

ilanmar

New member
אני חושב שהבנתי את הדוגמה

אבל עדיין קשה לומר מה בדיוק צריך לעשות מבחינת הכיוון. הרבה פעמים הפריטה על אקורדים היא מלמעלה למטה שוב ושוב, בניגוד ל ALTERNATE PICKING. אין איזה "כלל" שאומר שכיוון הפריטה של אקורדים הוא מעלה/מטה לסירוגין. אני נוטה להאמין (שוב - מבלי לדעת מהו השיר) שזו הכוונה אבל קשה לומר בלי לדעת מהו השיר. אני מניח שהרווח פירושו הפסקה קצרה בין אקורדים אבל כאן אנחנו שוב נתקלים במוגבלות הטאבים שאינם נותנים זמן. לגבי האקורד הבא - שוב, ממש לא בהכרח תפרוט מאותו מקום שהיד נמצאת בו. זה מאד תלוי בשיר. אולי תגיד מהו השיר ותשלח קישור לטאב? יהיה יותר קל מול משהו ספציפי.
 

TPE

New member
הנה דוגמא ועוד שאלה

1. נתחיל מהשאלה- האם המידע הזה נמצא בתווים האמיתיים? ז"א אתה אומר שאין כלל לפריטה, אז זה אומר שגם אם אלמד תווים עד הסוף לא אמצא תשובה לזה שם אלא רק בהקשבה, ניסיון וטעיה? 2. השיר המוכר הבא. נתייחס רק לצורה 1. כמו כן אשמח לדעת: א) מה זה אומר קו תחתון אחרי המילים של השיר? ב) למטה במבנה השיר כתוב שצורה מסוימת יש לנגן כפול 2 (זה מובן) ואז כתוב ליד 1/2- זה אומר נגן פעמיים ואז עוד חצי (2 ריבועים מתוך 4)? ג) לדעתי יש השתקה בשיר הזה (הטריק הזה שנוגעים עם יד ימין בגשר ויש צליל טיפה מעומעם מתאים לדיסטורשן)- כתוב איכשהו בטאבים? תודה רבה, http://www.ultimate-guitar.com/tabs/g/green_day/basket_case_tab.htm
 

ilanmar

New member
ובכן,

יש דרך "פורמלית" לתאר פריטה (אני לא יודע אם היא חלק מכללי כתיבה קלאסית), אבל ב 99% מהתווים הפופולאריים (כלומר, למשל ספרי תווים של פופ/רוק) לא תמצא התייחסות לכיוון הפריטה. מזמן לא ראיתי תווים של יצירות קלאסיות לגיטרה אז קשה לי להתייחס לאלו. זה גם לא שיש דרך אחת לעשות את הדברים. אתה צריך לנסות ולהתנסות ולהגיע לדרך שבה זה יוצא לך הכי נוח. הקשבה לא תיתן לך את כיוון הפריטה אבל היא תגיד לך איך אתה צריך להישמע. כל מה שכתבתי עד עכשיו יוצא מהנחה שאתה לומד לבד. לימוד עם מורה יפתור חלק גדול מהשאלות שיש לך ויעזור לך למצוא את הדרך הנכונה. קו תחתון - כמו שאמרתי, טאבים הם פורמט די חופשי. יש לו כללים בסיסיים אבל מעבר לזה לכל כותב הוריאציות שלו. בקטע שאתה מדבר עליו, אני משער שיש נסיון "לסנכרן" בין המילים והטאבים וכנראה לומר לך שצריך להאריך את המילה שאתה שר עד יחד עם המוסיקה, עד למקום שבה נגמר הקו. 2 וחצי - להבנתי כן. יש לך שם שתיים "וחצי" שורות של שירה ואתה מנגן את הקטע פעמיים ועוד חצי ממנו - שתי "תיבות" מתוך הארבע. השתקה היא טכניקה חשובה ולא טריק
אין דרך מובנית לסמן את זה בתוך הטאבים כשזה נוגע לקטעים שלמים. אם יש כזו בשיר כל הזמן או לאורך קטע מסוים אז אם הכותב מספיק מסודר ואחראי הוא יכתוב את זה בהערות לפני או אחרי או בתוך השיר. המונח באנגלית הוא PALM MUTE. משתמשים בזה הרבה, לא רק לדיסטורשן. אגב, יש מקומות בשיר שהפנית אליו שבהם יש פריטה על מיתרים מושתקים - X על המיתר. אני משער שזו השתקה של יד שמאל אבל צריך לשמוע את אותה נקודה בשיר כדי לדעת. כמשתיקים ביד ימין עדיין שומעים צלילים עמומים. כשמשתיקים בשמאל שומעים פריטה ללא צליל. עוד הערה קטנה. לפני הטאבים כתוב: Guitar tune down ½ step כלומר, אם תרצה לנגן את השיר עם הטאבים האלו מול הקלטה מקורית של השיר הגיטרה צריכה להיות מכוונת חצי טון למטה. רק לוודא ששמת לב, אם זה חשוב לך. מקווה שעזרתי קצת.
 

TPE

New member
רק עוד שאלה אחת

אז אם לסכם, בכל זאת מוסכם שכל פעם שכתוב אקורד הכוונה שצריך לפרוט עליו. ז"א A כתוב 4 פעמים רצוף, אז יש לפרוט עליו 4 פעמים בכל מקרה, וחופש הבחירה של הנגן הוא: 1. להכניס "פריטות ריקות" 2. לבחור כיוון של כל אחת מ- 4 הפריטות. ?
 

ilanmar

New member
חופשי.

אגב, בפורום כלי נגינה ונגנים יש עוד הרבה חברה שיכולים לעזור ולייעץ באגף הטאבים. להבנתי התשובה היא כן, אבל לתזוזה של היד מלמעלה למטה או להיפך בלי לגעת במיתרים לא קוראים פריטה
בטאבים מה שכתוב אתה פורט - כמו גם בתווים. מה הכיוון והאם להחליף או לשמור כיוון - החלטה שלך. קשה לי לתאר בצורה מתודית את הפריטה על אקורדים אבל כמו שכתבתי - הרבה פעמים אתה פורט באותו כיוון. מה שהכי חשוב באקורדים זה שתדגיש את הפריטה "החשובה". אחרי שתתנסה עוד באקורדים זה יבוא לך יותר בקלות. כמו שהצעתי לפני כן, תשתמש גם בשיעורי וידאו ביוטיוב. חלק מה"מלמדים" הם לא בדיוק מורים אבל כשאתה לומד לבד (בתוך סוג של בועה...) לפעמים יש דברים שלא עולים לך בראש כאפשריים ולראות מישהו אחר יכול לפתוח כיוונים חדשים.
 

nadav izhaky

New member
תלוי במידת ההשקעה של כותב הטאב

יש טאבים שמצויירים בהם חיצים למעלה ולמטה. אם לא מצויירים כאלה אין דרך לדעת על כיוון הפריטה אלא רק משמיעה.
 
למעלה