הקפצת כיתה, מה למעשה התועלת?

מצב
הנושא נעול.

גרא.

New member
שעמום, מילת המפתח לכאורה, החוזרת

הממ
יש כל מיני שיקולים זה לצד זה. מצד אחד, אם אמרת שנתעלם לרגע מהבעיות החברתיות הקשורות בעניין ונניח שלא יהיו בעיות חברתיות בעתיד, הקפצת כיתה או כמה כיתות תוכל לעזור לו לסיים בית ספר מוקדם יותר, לפנות לאוניברסיטה מוקדם יותר ואז להיות בגיל צעיר עם תואר, מה שיקנה לו יתרון גדול על חבריו מאותה שכבת גיל בעתיד. אמנם, בעית השיעמום צפויה לחזור על עצמה אבל בעזרת הקפצת כיתה הילד יאלץ לחוות פחות שיעמום בשנתיים או שלוש מחייו (תלוי כמה הוא יקפוץ). אבל מצד שני, אי אפשר להתעלם מבעיות חברתיות. בכלליות אני נגד הקפצת כתה, כי הרבה פעמים היא לא הפיתרון הכי טוב. אני חושבת שיש להשאיר ילדים מתקדמים באותה הכתה, עם ילדים באותה שכבת גיל כמוהם ולספק להם למידה ממקומות אחרים, שכיוון מהחומר הנלמד בבית הספר הם דיי משתעממים. ניתן לספק להם חוגי העשרה שונים וכ'ו. זהו לדעתי הפיתרון הטוב ביותר.
שעמום, מילת המפתח לכאורה, החוזרת
גם בדברייך לי, וגם בדבריה של נועה, כדאי אולי תחילה שנגדיר בכלל מה זה. המילון החדש (שכבר ישן),של אבן שושן, מגדיר שעמום, כשממון, רפיון חושים, עצבות ואדישות,ביחוד כתוצאה של אפס מעשה,חוסר תוכן מעניין וכדומה..ילד מחונן,בין היתר,מאופיין על ידי סקרנות רבה, עניין,רצון לדעת,ומוטיבציה רבה להצליח.השעמום,שנכפה עליו בהיותו מוכשר ובולט מאד בקבוצת בני גילו, אינו מחוייב המציאות,ותלוי יותר מכל רק בו.גם אם המחנכת לא יוזמת מאומה דבר שבמרבית המקרים, אינה הנחה מדוייקת..הוא יכול למצוא לעצמו לא מעט עיסוקים לגטימיים מפיגי שעמום בזמן השיעור..וודאי שאינו מחוייב לשבת באפס מעשה, לבהות בתקרה, ולחכות בקוצר רוח לסיום השיעור..שעמום בכתה, אינו סבה לכאורה להדליג (המונח להקפיץ=פסה) לכתה גבוהה יותר,אלא לגבי דידי, ליצור לו אתגר לימודי,שאינו קיים עבורו בכתתו..אבל מעבר לכך,אם נבין, שהיכולת האינטלקטואלית של ילד בכתה א', אינה יכולה לקפוא על שמריה,ובכדי שתשאר מעולה, הוא חייב לפגוש עוד ועוד גירויים אינטלקטואליים שחלקם אינם דווקא חומרי למידה,אבל בהחלט נרכשים בהתחככות עם ילדים יותר גדולים ממנו..במילים אחרות ההדלגה, אינה נועדה לפתור בעיות של שעמום, עמו יכול כמעט כל ילד מחונן להתמודד בכתת בני גילו, אלא להציב לפניו אתגר אינטלקטואלי רלוונטי, שיעזור לו לשמר ולשדרג את היכולת שלו עוד ועוד. הדלגת כתה,אם כל הפרמטרים הכרוכים בה, נבדקים היטב לפני שהיא מתבצעת, כולל ההרכב החברתי של הכתה אליה ידלג,עשוייה להניב תוחלת חיובית..ללא בעיות חברתיות..לא מעט ילדים מחוננים,חברותיים, מעורבים, פופולריים, המגלים כושר מנהיגות,מסוגלים די מהר להתמקם גבוה במיצב החברתי של הכתה אליה דלגו. ויש גם כאלה כמובן שפחות מצליחים..יחד עם זה,המוטיב המרכזי בשיחות עם מבוגרים, שדלגו כתה,כמעט כולם, ציינו, שמבחינה לימודית התמקמו היטב..אבל תמיד חשו בעובדה שהם צעירים יותר..לחלק זה מאד הפריע (הגם שלא יצר בעייה חברתית),ולאחרים הרבה פחות..וזהו מן הסתם המחיר שמחונן של ממש משלם בדיעבד על מתנת האל שקיבל..ברוב המקרים, זה מחיר נסבל וסביר. גרא-מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי.
 

גווניבר

New member
בתור מישהי שאובחנה כמחוננת..

הקפצת כיתה, מה למעשה התועלת?
נתעלם לרגע מהבעייתיות בפן החברתי, ונעבור לפן הלימודי. בהינתן שעבור חלק (רוב? כל?) המחוננים חוברות העבודה של השנה הבאה לא מהוות כזה אתגר ומשעממות (כמעט) כמו קודמותיהן, ובהינתן שאותו ילד מחונן ימשיך להיות ילד מחונן גם בכיתה אחת למעלה, מה למעשה עשינו פה? ואולי הקפצת כיתה מראש מיועדת לילדים בוגרים בנפשם מבני גילם ש"במקרה" בעלי יכולת שכלית גבוהה מספיק על מנת להתמודד עם החומר של השנה הבאה? מה דעתכם?
בתור מישהי שאובחנה כמחוננת..
ולא קפצה כיתה: כל היסודי הוא שיעמום תופת, לקפוץ כיתה היה חוסך לי שנה של ביזבוז. חומר הלימוד לא היה מאתגר בכמעט כל המקצועות בכל השנים. הבעיה החברתית לא ניתנת להתעלמות בכל מקרה. למי שראה את הסרט 'איש קטן ושמו טיט' (וכל מי שלא, שירוץ לראות!!), מוצגת בסרט ההשפעה השלילית של הניכור החברתי, וההתעלמות מהמישור הרגשי של הילד המחונן. אם תספקו לילד חוגים והעשרות מחוץ ללימודים, הילד יקבל מספיק גירויים.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה