"למשרד התחבורה יש תוכנית למהפכה באוטובוסים"

Ccyclist

Well-known member
בא ננסה לתרגם את ההצעה לדוגמא מעשית ועל הדוגמא אנסה להסביר למה אני חושב שזה לא יעבוד.
ההצעה שאתה מציע היא לקחת את הקווים מהישובים באזור צומת מגדל ולסיים אותם בצומת במקום בטבריה, בכך לקצר את זמן הנסיעה של האוטובוס ובכך לאפשר לו לעשות נסיעות נוספות לישובים בלי להגדיל את התשומות של המפעיל. בצומת מגדל הנוסעים יעברו לאחד הקווים הראשיים שממשיכים לטבריה.
בצומת מגדל עוברים 5 קווים כאלה ועוד 5 קווים ראשיים. (לצורך הדוגמא ''קו אזורי'' הוא קו שיוצא מישוב קטן לטבריה, ''קו ראשי'' הוא קו שיוצא מישוב גדול)
מתוך 5 הקווים הראשיים רק ל 3 יש איסוף והורדה בצומת. בשעות השיא יש להם תדירות משולבת של אחת ל 30-25 דק'.

עכשיו לטיעונים שלי, נחלק אותם לטיעונים מנקודת המתכנן וטיעונים מנקודת המשתמש
מנקודת המתכנן:
בשונה מהרכבת שהיא מערכת סגורה, באוטובוסים אי אפשר לבנות לוח זמנים שמתואם במדויק עם החלפות מובטחות. מה שעל הנייר הוא המתנה של 5 דק' במציאות יהפוך ל 15 ויותר בהתאם לתנאי הדרך.
בהנחה שבכל אחד מהקווים המזינים יגיעו 2 נוסעים * 5 קווים כבר יש לך 10 נוסעים שמתווספים לקו הראשי ומעמיסים עליו (צריך לזכור עיקר מטרתו להביא נוסעים מיעדים רחוקים יותר)
אין בצומת מגדל תשתית לתחנת החלפה מסודרת, צריך להקים מסוף או משהו דומה, זה עוד סטייה של האוטובוס מהמסלול ותוספת זמן לנסיעה.

מנקודת הנוסע:
אין אפשרות לצפות את זמן הנסיעה, ההחלפה יכולה לקחת כול זמן בין דקה ל חצי שעה
למה שהנוסע ירצה לרדת בצומת מגדל, להמתין 15 דק' לאוטובוס בקו ראשי כאשר בזמן הזה הוא כבר יכל להיות בטבריה
מה יקרה אם האוטובוס בקו הראשי יגיע מלא ולא יעצור?
בעיית הבטיחות שכבר הזכרתי, אין מקום נעים ומסודרת להחלפה (אתמול היו באזור 45 מעלות וזה מצב רגיל שם בקיץ, מישהו ימתין בחום כזה אפילו רבע שעה?)

והכי חשוב אני לא מבין מה זה משפר, זה לא חוסך משאבים למפעיל כי ממילא האוטובוס יעשה עוד נסיעה וזה לא משפר את חווית הנסיעה לנוסע, להיפך רק עושה את השימוש בתח''צ פחות אטרקטיבי.

מערכת מבוססת החלפות מתאימה מאוד לשירות עירוני, יתכן גם לקווים חוצי מדינה אבל לא לשירות אזורי.

כשהאוטובוס בא כל שעה וחצי הנוחות הזו היא למספר נוסעים מצומצם ביותר כי כל מי שיכול מוצא אלטרנטיבות. השאלה היא איך לנצל את אותם המשאבים בצורה יעילה יותר.

זה לא סוד שהיחסים בין הישובים לערים אינם אידאליים ושבמקרים רבים ישנו מרכז אזורי מחוץ לעיר שבו נמצא למשל התיכון האזורי ויתכן שגם מוסדות כמו קופות החולים או המתנ"סים של הישובים יכולים להיות במרכז כזה במקום שהישובים יסתמכו על העיר. במקרה כזה חיבור תדיר יותר למרכז האזורי שימושי יותר להתיישבות מחיבור לא תדיר לעיר עצמה.

באזור המדובר כביש 90 הוא בן נתיב אחד לכיוון ויש בו כיכרות. המרכז המסחרי נעים וכולל בין השאר תחנת דלק, סופרמרקט, ארומה, מסעדה עצמאית וחנות מטיילים.

למגדל יש פוטנציאל טוב להפוך למרכז אזורי עבור הישובים שמצפון לטבריה, שאופייה משתנה מאד לעומתם.
 
כשהאוטובוס בא כל שעה וחצי הנוחות הזו היא למספר נוסעים מצומצם ביותר כי כל מי שיכול מוצא אלטרנטיבות. השאלה היא איך לנצל את אותם המשאבים בצורה יעילה יותר.

זה לא סוד שהיחסים בין הישובים לערים אינם אידאליים ושבמקרים רבים ישנו מרכז אזורי מחוץ לעיר שבו נמצא למשל התיכון האזורי ויתכן שגם מוסדות כמו קופות החולים או המתנ"סים של הישובים יכולים להיות במרכז כזה במקום שהישובים יסתמכו על העיר. במקרה כזה חיבור תדיר יותר למרכז האזורי שימושי יותר להתיישבות מחיבור לא תדיר לעיר עצמה.

באזור המדובר כביש 90 הוא בן נתיב אחד לכיוון ויש בו כיכרות. המרכז המסחרי נעים וכולל בין השאר תחנת דלק, סופרמרקט, ארומה, מסעדה עצמאית וחנות מטיילים.

למגדל יש פוטנציאל טוב להפוך למרכז אזורי עבור הישובים שמצפון לטבריה, שאופייה משתנה מאד לעומתם.
ברמה התאורטית יתכן שבעתיד זה יקרה וצומת מגדל תחליף את טבריה כמרכז אזורי בגלל שינויי אופי העיר, אבל כרגע זה לא המצב. צומת מגדל אטרקטיבית בעיקר לתיירים שעוברים בה בדרך לצפון ומציעה מעט מאוד דברים שהמקומיים צריכים. עבודה ושירותים הם עדיין מקבלים בטבריה או ממשיכים ממנה לערים מרכזיות אחרות.
בעיר גדולה כמו חיפה או אפילו כרמיאל אנשים יכולים לבנות את כל סדר החיים שלהם בהסתמך על תחבורה ציבורית, מי שגר בישוב פריפריאלי ממילא מחזיק לפחות רכב אחד לכן מטרת האוטובוס בישובים כאלה היא לספק רמת שירות מינימלית למקרה בו מסיבה כול שהיא הרכב לא זמין. אם הייתה מעלה את תדירות השירות הישיר בין הישוב לעיר זה היה מצוין, אבל בשימוש במערכת מבוססת החלפות לא שיפרת בזה כלום כי יהיה לך שירות תדיר מהישוב לצומת מגדל ושם אנשים עדיין יחכו חצי שעה לקו הראשי לעיר....אז עדיף היה להם לחכות בבית לקו שנוסע פעם בשעה וחצי.

אגב במקומות בהם באמת יש מרכז אזורי משמעותי מערכת כזאת קיימת. קח לדוגמא את רמת ישי, על הכביש הראשי עוברים לא מעט קווים לחיפה ובכיוון ההפוך לעפולה ונצרת וגם ליעדים אחרים. ואכן ברמת ישי עצמה ובאזור התעשייה יש קווים אזוריים שאף אחד מהם לא נוסע לעיר הראשית, אחד מהם מקשר לרכבת העמק והשאר לישובים קטנים יותר באזור וניתן להחליף גם לקו ראשי בצומת.
 

Ccyclist

Well-known member
לא הבנתם שניכם: כוונתי היא שצריך לפתוח קו שאפשר לתת לו מספר כמו 436 ממרכזית טבריה לרכבת כפר יהושע שהלוז שלו יהיה מתואם עם הרכבות הלא רבות שמגיעות לשם מכיוון חיפה. אין טעם להכניס את 836 לתוך כפר יהושע שאי אפשר לדעת מתי הוא יגיע.

באמת אתה מציע את 434 שחוצה את כל הקריות כפתרון? עם הזמן שלוקח לו להגיע לטבריה עדיף לחכות ל-430.

במקרה הספציפי הזה סיבובון קטן בקו 541 בעפולה לתחנת הרכבת ותיאום מול הלו"ז שלה יכול ליצור קישור לאזור מגדל תוך כ 45-50 דקות.

זה מעלה את בעיית חוסר התיאום הרגילה בין הקווים הבינעירוניים לתחנות הרכבת, אך גם בעיה ייחודית לעפולה: הבחירה האומללה לא לנצל את התוואי ההיסטורי של רכבת העמק דרך מרכז העיר אלא לעקוף את העיר מבחוץ ולמקם את התחנה בשוליה. תחנה במרכז עפולה ליד התחנה ההיסטורית היתה נמצאת במרחק הליכה מהתחנה המרכזית של העיר. היה אפשר לנצל את זכות הדרך לשיקוע כדי להמנע מריבוי מפגשי כביש - מסילה וכן לאפשר פארק מסילה מעל לאזורי קירוי.

במקום - תחנת עפולה מוקמה בכוונה בשולי העיר בלי שהקווים הבינעירוניים יחלפו מולה.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240504-161951_Maps.jpg
    Screenshot_20240504-161951_Maps.jpg
    KB 809.4 · צפיות: 0

EHP12

Active member
במקרה הספציפי הזה סיבובון קטן בקו 541 בעפולה לתחנת הרכבת ותיאום מול הלו"ז שלה יכול ליצור קישור לאזור מגדל תוך כ 45-50 דקות.

זה מעלה את בעיית חוסר התיאום הרגילה בין הקווים הבינעירוניים לתחנות הרכבת, אך גם בעיה ייחודית לעפולה: הבחירה האומללה לא לנצל את התוואי ההיסטורי של רכבת העמק דרך מרכז העיר אלא לעקוף את העיר מבחוץ ולמקם את התחנה בשוליה. תחנה במרכז עפולה ליד התחנה ההיסטורית היתה נמצאת במרחק הליכה מהתחנה המרכזית של העיר. היה אפשר לנצל את זכות הדרך לשיקוע כדי להמנע מריבוי מפגשי כביש - מסילה וכן לאפשר פארק מסילה מעל לאזורי קירוי.

במקום - תחנת עפולה מוקמה בכוונה בשולי העיר בלי שהקווים הבינעירוניים יחלפו מולה.
ממרכזית עפולה לצומת מגדל ב-541 זה בין 50 דקות בשעות השפל, לשעה ועשרה שזה מה שהוא עושה בנסיעה ממוצעת ביום חול.

אם כבר הבעיה היא לא למקם את המרכזית החדשה של עפולה בסמוך לרכבת. אדמת הכבול בעמק יזרעאל לא מאפשרת חפירה תת קרקעית משמעותית.
 
למעלה