מגה קוד בפורום

nikonit

New member
מגה קוד בפורום

במסגרת "הבטחות צריך לקיים"
אז ככה - בהמשך ההודעה תובא תחילתו של סיפור מקרה. בהתאם לשאלות ולתגובות, יוספו פרטים, עד לפענוח המקרה. העונה נכונה זוכה
- ויפתח מקרה חדש! בשלב זה, רמת השאלות מותאמת למע"רים / חובשים, וחניכי הקורסים הנ"ל. (פראמדיקים ומעלה מוזמנים לתקן טעויות חמורות, אם תהיינה). ובכן, מעשה שהיה כך היה: הגעתם לנער בן 15, בטיול, המתלונן על חולשה, בלבול והזעה מרובה. הנער מאוד לא-שקט, ומתלונן על רעב, ואתם מתרשם כי הוא פחות ופחות מודע למתרחש סביבו. דופק: 84, ל"ד 100/70, נשימות: 20. ונתחיל באנמנזה הבסיסית - מהן השאלות שתשאלו אותו או את חבריו?
 

EagleEye

New member
מנסה..

שתה מספיק היום? כמה? אכל? הלך כל היום בשמש? מחלות ידועות כלשהן? רגיש למשהו? אולי נעקץ? ABC כמובן..
 

יום.

New member
מנסה גם

על פניו זה נראה לי כמו היפוגלקימה. ולכן הייתי שואלת את הילד האם הוא חולה סכרתי והאם אכל היום ונטל את התרופות שלו, את אותן השאלות בדיוק הייתי שואלת גם את החברים שלו. כמובן כמו שכבר נאמר פה הייתי מקפידה על ABC ומפנה בדחופה אולי אפילו שוקלת חבירה עם נט"ן.
 

orend123

New member
הייתי הולך לכיוון היפו למרות ש...

אם מדובר בטיול אי אפשר לשלול אכילת פטריות מוזרות וצמחים רעילים...
 

nikonit

New member
תשובה לכולם

eagleeye - מחלות ידועות זו שאלה מצויינת. הנער ידוע כחולה סוכרת. מטופל באינסולין, באמצעות משאבה אוטומטית. אכל היום פחות או יותר כרגיל, אבל הלך הרבה בטיול. הקפיד על שתייה מרובה. orend - לגבי פטריות ושאר מיני ירקות - הנער שולל בתוקף, וכך גם המדריך, שהיה איתו כל היום. יום. - שנכריז עליך כבר עכשיו כזוכה? או קודם מה הלאה (בדיקות, טיפול)? את מוזמנת להרחיב ולהעלות את השאלה הבאה!
 

DANIELTerrible1

New member
אמרת טיול? טיול איפה? לתת לו משהו מתוק

אם יש גלוקוג'ל מה טוב,שמירנ על ABC ולשקול לפתוח וריד שיהייה נגיש.
 

יום.

New member
אז ככה

המשך טיפול, זה לשים לו משהו מתוק מתחת ללשון, הבנתי שהיום גם בלבנים ניתן למדוד סוכר (הפעם האחרונה שעשיתי משמרת היתה עוד שקראו לאיזורים, איזורים ולא מרחבים...) אז למדוד סוכר, לוודא שהוא לא מתייבש לי מהשתנה מרובה, ויאללה לנט"ן. אגב אני לוקחת בחשבון שמרבית הטיולים מתבצעים באיזורים נידחים ולכן זמן ההגעה לבי"ח יהיה רב ולכן יכול להיות ששווה כבר לתת לו נוזלים דרך הוריד (וכבר הרבה זמן שלא פתחתי וריד אז למה לא?). מקרה חדש הוזמנתם לבת 80 שמתלוננת על חולשה כללית, בהגיעכם למקום אתם מוצאים את האישה כשהיא שוכבת במיטה ולצידה בלון חמצן (שהיא כמובן משתמשת בו). האישה מתלוננת על קוצר נשימה ומחזיקה את היד באיזור הבטן. מתלוננת על סחרחורות ובהושבה היא מדווחת שקשה לה לנשום "לא נכנס אוויר" ל"ד 110/80 דופק 110. מה האבחנה וכיצד תטפלו?
 

nikonit

New member
../images/Emo41.gif../images/Emo124.gifמתחילה../images/Emo41.gif

ולפני הצעות לאבחנה, ברשותך קצת אנמנזה: - למה הגברת משתמשת בחמצן? איך (קנולה / מסכה)? - עישון בעבר (כולל פרטים)? - מחלות ידועות? תרופות? - אשפוז אחרון? - מתי התחיל קוצר הנשימה? - מתלוננת על כאבים כלשהם? - וסימנים: צבע עור? זיעה? נשימות בדקה? נשמעים צפצופים / חרחורים וכו'? חום? הדופק סדיר? איך הבטן (נפוחה)? מה שאני מזהה כאן - ל"ד שמור, טכיקרדית בעליל, "לא נכנס אוויר" - פחות מכוון למחלות חסימתיות של הריאה (COPD, אסתמה), אם כי לא בוטח שהיא קראה את הספר
. הימור אבחנה (מקווה שאני בכיוון) - בעיה על רקע לבבי, אולי אי ספיקה ימין, והצטברות נוזלים בחלל הבטן. קושי נשימה - אולי כבר מפתחת אס"ל שמאל - בצקת ריאות? טיפול - חמצן במסיכה (בהנחה שהיא עם קנולה), 10 LPM (בהנחה שהיא עם 4 בערך), אם הושבה מחריפה מצב - אשכיב בחזרה. אם מסתדרת - אשאיר כך. נט"ן... נ"ב - יש לציין שאם הגברת לא היתה בת 80, ולא היתה עם חמצן, הייתי חושבת על אבחנה אחרת לגמרי בנתונים האלה...
 

יום.

New member
../images/Emo178.gif

רציתי לתת לעוד אנשים הזדמנות אבל אני רואה שאין פה יותר מדי היענות. הגברת משתמשת בחמצן, עקב "מחלות עבר" (בגדול ניתן להגדיר אותן כ-COPD) ע"י קנולה. לא מעשנת בעברה קרדיאלית השתחררה מאשפוז לפני כשלושה שבועות עקב חולשה. קוצר הנשימה התחיל לפני כשלושה ימים. לא מתלוננת על כאבים כרגע. צבע עור תקין, מעט מזיעה (החדר לא מאוורר וחם). נשימות 18, ללא ציפצופים ללא חירחורים, דופק סדיר. הבטן לא נפוחה. לא רק שאת בכיוון את לחלוטין צודקת והנט"ן אח"כ גם יאמת את האבחנה שלך. שאפו!
 

The DDM

New member
השאלה שמעניינת אותי זה מה הנטן עשה עם זה

האם הנט"ן החזיר את הפינוי לרגיל, כי מדובר בקושי נשימה קל. פינוי באמבולנס רגיל לבי"ח... או שלאחר האזנה התגלתה בצקת, ולכן הנטן נתן תרופות (פוסיד?)? ופינה בעצמו... בהרבה נסיעות שמעורבת בהן חבירה, אני לא תמיד מסכים עם הצוות הבכיר יותר (הרופא בנטן) בקשר לאיזה צוות צריך לפנות את החולה... כמובן שאני לא אומר כלום, כי מי אני שיתערב בשיקולו של רופא. אבל אני באמת לא מבין תמיד את השיכולים שהרופא לוקח במקרים כאלה (ואולי אני פשוט לא יכול להבין). מישהו יכול להאיר קצת את הנושא ? מתי הנטן מפנה ומתי הרגיל ?
 

יום.

New member
במקרה הספציפי הזה הנט"ן פינה

כיוון והיה מדובר באי ספיקת לב אם קושי נשימה לא פשוט במיוחד. על השאלה השניה שלך קצת קשה לענות כי באמת צריך לבחון כל מקרה לגופו ולכן קצת קשה לענות על השאלה "מתי נט"ן צריך לפנות ומתי אמב' רגיל". בכל מקרה לפי הגיל שבכרטיס שלך אני מבינה שאתה מתנדב נוער וההצעה שלי אליך היא פשוט, לשאול. בכל מצב שבו עולה לך שאלה להפנות את השאלה הזו לנהג שלך, זה לא בושה לשאול "למה הנט"ן מפנה?" או "למה הנט"ן לא מפנה את המקרה הזה". להפך אני חושבת ששאילת שאלות מעידה על מתנדב מסור שמבקש להעמיק את הידע שלו, (אגב, לפעמים גם הנהג בעצמו לא יודע ואין בכך בושה אפשר אח"כ להפנות את השאלה לאחד הפרדמיקים בתחנה ואפילו לרופא עצמו). אני גם מאמינה שאין דבר כזה "לא יכול להבין", מדריך טוב ידע להתאים את ההסברים שלו לרמת הידע וההבנה שלך.
 

afiksambol

New member
אכן, אין שחור או לבן בבחירת רכב הפינוי

ובכל מקרה תישקל קשת של גורמים שונים, אבל ברוב המקרים אחד השיקולים המנחים הוא האם צוות הנט"ן\אט"ן יכול לעשות בזמן הפינוי משהו שהרגיל לא יכול ? בכל מקרה, כפי ש-The DDM כתב, ההחלטה הסופית היא של איש הצוות הבכיר בשטח והוא זה שיצטרך לתת את שיקוליו לאחר מכן...
 
למעלה