נפילת היפריון רשמים ראשונים

הייזל

New member
נפילת היפריון רשמים ראשונים

למרות המסה הכבדה העמוסה בפרטים עשירים והמותחת בסופו של דבר היפריון עוסק בכמה דילמות ושאלות שמעסיקים את המין האנושי רבות בזמן האחרון. הנושא הראשון היא השפעת האינבדואל על החברה בה הוא חי. או במילים אחרות האם קומץ בודד עד אדם אחד יכול להשפיע על חברה בת מאות מליארדי אנשים. הנושא השני הוא היחסים בין האדם והמכונה שברא. מי שולט במי? ומתוך אותו נושא גם הקשר בין האל למאמינו. מי ברא את מי? סול היהודי נדרש בספר להקריב את בתו והוא מתנגד לכך נמרצות עד שבקשתה של רייצ`ל משנה אצלו את השקפת העולם. דן סימונס משתמש בחומרים משומשים היטב ומצליח לטוות מהם סיפור מותח ורב דמיון אך אין הוא מחדש דבר. המאבקים שהדמיות עומדות בהן הן למעשה המאבק בין האדם הטכנופיל (חובב המכונות) אותו מייצגים אזרחי ההגמוניה לבין האדם הטכנופוב(חרד המכונות) אותו מייצגים המנושלים. אפילו המפלצת, השרייק, ומי שתרם ליצירתה קרובים הרבה יותר למפלצת של פרנקשטיין מאשר לרובוטים של אסימוב. למעשה הא``מים של הליבה קרובים יותר ברוחם לטיק טוק. הרבה שאלות נפתחות ונסגרות ב``נפילת ההיפריון`` אויבים מתגלים כידידים, ידידים מתגלים כאויבים, התשובות מתגלות במקומות לא צפויים ואיש אינו כפי שהוא נראה גם לא מיינה גלדסטון היו``ר. בשורה התחתונה, היפריון, למרות המתח והעניין הרב שהוא יוצר, אינו ספר מקורי או חדשני. אפשר להגיד שהסופר גונב ללא כל בושה מכל סופר גדול שהיה לפניו. היפריון מתחיל בייאוש שחור ומסתיים באור גדול אבל במחיר כבד. נ.ב. הקאנטוס של היפריון הוא פואמה ארוכה שנכתבת ע``י מרטין סילנוס המשורר של בילי העגום ולא שמה של הסדרה כפי שנכתב במקום אחר ע``י מישהו אחר.
 

preacher

New member
תגובה

הקאנטוס הוא גם שמה הרשמי של כל הסדרה. מה שאני אהבתי בספר הוא לא רק הרעיונות אלא גם הסנסוואנדה והדמויות הבלתי נשכחות שבו. מבחינת העולם שהוא מתאר זוהי יצירה מדהימה. התאורים של כל עולמות הרשת השונים אחד מהשני, ההיסטוריה העשירה, הדתות, הטכנולוגיות. הרעיון של הקרבה שחוזר בכל הספר - סול מקריב את בתו, מיינה מקריבה את האימפריה שלה, קיטס מקריב את חייו, וכך גם קאסאד. פאול דורה שמקריב את עצמו כדי לשמור על אנושיותו. סיפורי האהבה, היכולת הסיפורית - כל סיפור בסגנון אחר, וסיפור המסגרת של הספר הראשון שהופך לסיפור הפנימי בספר השני. היופי שיש בסיפור - הייגדרסיל ועולם המויר, לעומת האימה הטוטאלית של השרייק ופרזיט הצלב. הסדרה פשוט מדהימה.
 

הייזל

New member
היפריון

אני לא מתווכחת עם הרמה הגבוהה שבה הספר כתוב להיפך אני מסכימה לאורך כל הדרך, לא הייתי צריכה לקרוא את היפריון פעם שניה כדי להבין אותו או לחבב אותו אחרת לא הייתי קונה את החלק השני. אבל חלק חשוב מספרי מד``ב הם הרעיונות החדשים שהם מציגים ובכנות חוץ מהמניע להקרבה של אברהם לא מצאתי הרבה רעיונות מקוריים. התייחסות אל האנושות כאל סרטן כבר הופיעה במטריקס, את ההתנהגות של הליבה מזכירה לי כמה מהסיפורים הקצרים של אסימוב וכמובן את ``טיק טוק``, יש בספר הרבה אלמנטים שלקוחים מסופרים האחרים אפילו הרעיון שאהבה היא התשובה לכל הופיע בספרים אחרים. אין לי בעיה עם סופרים שנותנים פרשנות חדשה לרעיונות ישנים, פשוט כאן אין את זה. בלי קשר לכך הספר בפרוש מומלץ.
 

Boojie

New member
לא נעים לי להגיד את זה, אבל...

ראשית, היפריון (1989) יצא לאור איזה שנתיים-שלוש לפני המטריקס (1999)... שנית, היפריון זכה בפרס ההוגו, ובפרס סקר הקוראים של לוקוס. נפילת היפריון זכה בפרס המד``ב הבריטי, בפרס סקר הקוראים של לוקוס ובפרס סקר הקוראים של ה- SF chronicle. קהילת חובבי המד``ב בדרך כלל לא נוהגת להעניק פרסים לספרים מועתקים. ושלישית, סקירה על היפריון ונפילת היפריון ניתן למצוא גם בארכיבי אתר הממסד האפל, בלינק המצורף.
 
למעלה