שאלה לגבי תיאוריות למידה ועיר ללא אלימות

CWVForum

New member
שאלה לגבי תיאוריות למידה ועיר ללא אלימות

היי ימיתי, האם תיאורית הלמידה נמצאת בבסיס הפעילות של עיר ללא אלימות בתחום החינוך? הצבת גבולות היא עקרון מהותי בתפיסת החינוך של התכנית ונראה שהוא מושתת על תיאורית החיזוקים השליליים/חיוביים והענישה. האם תוכלי להרחיב גם על החיזוק החיובי? אורית
 

yamitelfassi

New member
תיאוריית הלמידה ועיר ללא אלימו

כן, בהחלט. בעיקר בשנים הראשונות היו המון פעולות שלנו שבפירוש התבססו על עקרונות של תיאוריית הלמידה. למשל, העבודה על תקנונים ומדרגי תגובה בבתי הספר. במסגרת העבודה על תקנונים חידדנו את נושא ההתנהגויות הגלויות אליהן יש להגיב וגם הגדרנו בצורה ברורה מהם העונשים או התגובות. ב- 2009 משרד החינוך שכלל את חוזר מנכ"ל והוא מכיל את כל ההתנהגויות הלא רצויות ואת טווח התגובות המומלץ. גם אופי מדריכי המוגנות בעבר (אז קראנו להם יותר "שמרים") היה מבוסס בשנים הראשונות יותר על תגובה לסימפטום השלילי. היום אנחנו מדגישים היבטים נוספים של התערבות. מדריך המוגנות הוא לא רק זה שמגיב להפרת המשמעת או לאירוע האלימות. מדריך המוגנות הוא גם אוזן קשבת ולעיתים גם זה שמסייע לתלמיד להשתלב בתכניות פנאי אחה"צ. וביחס לחיזוק החיובי. יש בתי ספר וקהילות בארץ שהשכילו לפתח התערבויות המבוססות על חיזוקים חיוביים. ברוח הגישה, אפשר להתמקד גם בזיהוי של התנהגויות רצויות כמו: ויתור, עזרה לחבר, הגנה על חלש, התנדבות, תרומה לבי"ס ולקהילה, ועוד. אפשר לחשוב על מערך חיזוקים להתנהגויות הרצויות והפרו- חברתיות: החל מעצם ההתייחסות והמודעות לקיומן ועד לפרסים וטקסים.
 
למעלה