שאלה של לימור גרימן מקרית טבעון

CWVForum

New member
שאלה של לימור גרימן מקרית טבעון

לימור לא יכלה להשתתף בדיון במועד זה, אבל שלחה את השאלה במייל: ימית שלום, בדבריך ציינת שתיאוריית עיצוב ההתנהגות שנותנת שכר או עונש על כל התנהגות טובה או מזיקה נמצאה כלא מתאימה לילדים נורמטיבים. האם יש מחקרים או מאמרים שתומכים בדיעה זו? מתחילת השנה יש לי ויכוח עם ביה"ס של בתי (לא בטבעון, אלא ב-מ.א. עמק יזרעאל) אשר דוגל בשיטה הזו ומנהיג אותה באופן מאוד מדוקדק, כאשר אני טענתי בדיוק את הטענה שהעלת בהרצאה, אך לא היה לי שום סימוכין לכך. אודה לך אם תוכלי להפנות אותי למקורות רלוונטיים. בברכה ובתודה מראש, לימור גרימן מנהלת תכנית עיר ללא אלימות קרית טבעון
 

yamitelfassi

New member
בתגובה לשאלתך

הי לימור, תודה על שאלתך החשובה. לא פירטת מספיק איזו תכנית מופעלת בבית הספר של בתך (האם "הראל" של פרופ' עמוס הולידר ? גישה אחרת המבוססת על תיאוריית למידה ?). מעניין אותי לדעת לאילו היבטים של הגישה נחשפת כאמא. בכל מקרה לשאלתך... גישת הלמידה נולדה במקור (פבלוב, סקינר) כתגובה לתורת הפסיכואנליזה. החוקרים שלא היו מצויידים במעבדות משוכללות היו עייפים מהשיח של פרויד על מושגים שאי אפשר למדוד או לבחון (תת מודע, איד וכו') וביקשו לבסס את התיאוריה שלהם רק על מה שניתן לראות בעין ולמדוד בצורה אמפירית. מאז עברה התיאוריה פיתוחים רבים, אך עדיין הנקודה המרכזית היא שלפי התיאוריה הזו מתמקדים בהתנהגות הגלויה ובסימפטומים. תזכרי שהתיאוריה פותחה לא בשביל להסביר אלימות או למנוע אלימות, אלא בהקשר של כיצד נוצרת התנהגות אנושית בכלל. הביקורת שקיימת על הגישה (לאו דווקא בהקשר של התמודדות עם אלימות אלא בכלל) היא שלא ניתן להתעלם מהרגש, מהקוגניציה ומשורש הבעיות המובילות לסימפטומים הגלויים. אני סבורה שאנשי החינוך במועצה שלכם פועלים מתוך רציונאל ובטח יש סיבות טובות לבחירתם בגישה זו או אחרת. אני רוצה לתת לך שתי עצות, כאמא המעוניינת להביא איתה לבית הספר ביקורת בונה ואולי כמה רעיונות שישפרו את ההתמודדות של בי"ס. כל הרעיונות שאני מביאה כאן נועדו לכבד את הבחירה של בית הספר, אך גם להעיר ולהאיר על מקומות לשיפור שחשובים לך ובצדק. אז ככה: 1. עלייך לשאול עד כמה יש איזון בין עונשים ומערכות של חיזוקים סביב התנהגויות שליליות לבין מערכות של חיזוקים סביב התנהגויות חיוביות. הפני את תשומת ליבו של הצוות המוביל את התכנית כי גם אם בוחרים בגישה הזו יש לבחון האם אנחנו מגיבים גם להתנהגויות רצויות ופרו חברתיות (כדוגמת עזרה לזולת והתנדבות) באותה עקביות ובאותו מאמץ. 2. עלייך לשאול את בי"ס אילו משאבים ומאמצים מופנים לשורשי הבעיות המובילות לסימפטומים של האלימות ולצרכים הנוספים של התלמידים. זה בסדר לבנות מערכת המגיבה בצורה עקבית ומדוקדקת להפרה של כללי התנהגות, אך לצידה של מערכת כזו צריך להיות רגישים לצרכים האחרים של התלמידים. למשל, יש מקום לבחון באילו ערוצים יכולים תלמידים ליצור קשר עם מחנכים, לשתף אותם בקשיים, להיעזר בשירותי היועץ / הפסיכולוג וכו'. באופן ספציפי יותר, לבחון האם לתלמיד החווה לחץ כתוצאה מהגישה שאומצה על ידי בי"ס יש הזדמנות לספר על כך ?. זו הגישה המובילה היום במשרד החינוך. באחד המפגשים העתידיים שלנו בקורס אעסוק בצורה מפורטת יותר בתחום החינוך בעל"א ובגישות המרכזיות של משרד החינוך. אני מבטיחה לנסות ולחפש בעבורך גם פריט ביבליוגרפיה שיחזק את הטענות שלך. כמו כן, אם תכתבי לי יותר על הגישה של בית הספר אולי יהיה לי בשבילך מקור הממוקד בבעיה שאת מעלה. להתראות ימית
 
למעלה