עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות: ״לראשונה בישראל תותקן מערכת OEO לפינוי המונים במקרה שריפה״

תוכן-מקודם

Member
מנהל
tapuz.co.il כתבה מערכת OEO.jpg
עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות קרדיט- יחצ

אלקטרה מעליות תתקין בפרויקט מגדל הספירלה הגבוה בישראל של קבוצת עזריאלי ו- ToHa 2 של החברות אמות השקעות וגב ים, מערכת OEO (Occupant Evacuation Operation) לפינוי המונים במקרה של שריפה או אסון. מדובר על טכנולוגיה פורצת דרך שכבר יושמה בגורדי שחקים בארה״ב ואירופה, ולראשונה מגיעה לישראל.

מאת: אתי דהאן

במהלך אסון התאומים שארע ב- 11 בספטמבר, הופקו לא מעט לקחים בנושא בטיחות במגדלי ענק, אחד מהם הוא הצורך בפינוי מהיר של המונים במקרה של אסון או שריפה במקומות מסוימים באירוע נקודתי ומכלל הבניין באירוע כללי. נזכיר כי במהלך האסון, דיירים ששהו במגדלים רצו לחדרי המדרגות כדי להימלט, מה שהקשה על צוותי ההצלה והכיבוי להגיע לקומות הגבוהות, לחלץ פצועים ובכלל להשתלט על השריפה שפרצה. עם טכנולוגיה מתאימה לפינוי המונים, ייתכן כי רבים יכלו להינצל.

אסון זה הוליד טכנולוגיה חדשה בשם OEO המתממשקת דרך המעליות בבניין בצורה חכמה, וכמובן בשילוב טכנולוגיה פורצת דרך המאפשרת לבצע פינוי יעיל ומהיר של כמות גדולה של אנשים בו זמנית, הרי כל דקה היא קריטית במקרה של אסון או שריפה.

התאמה לתקינה הנדרשת לקבלת היתר בנייה

נושא פינוי המונים במקרי חירום נכנס לתקינה בארה״ב בבניינים גבוהים. לדברי עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות: ״כיום בכל מגדל המתנשא לגובה של יותר מ- 128 מטר חלה חובה להתקין מערכת לפינוי המונים על מנת לקבל היתר בנייה״. מערכת OEO מותקנת בתוך המעלית ומחליפה את הצורך להוסיף גרם מדרגות שלישי בהתאם לתקינה, כך שמדובר על פתרון מהפכני.

מערכת שהותקנה בהצלחה בגורדי שחקים בארה״ב

כיום המערכת הותקנה בהצלחה בגורדי שחקים באירופה וארה״ב כחלק מהתקינה, ובקרוב תותקן לראשונה בישראל על ידי אלקטרה מעליות מגדל הספירלה הגבוה בישראל של קבוצת עזריאלי ו- ToHa 2 של החברות אמות השקעות וגב ים. מערכת המעליות פועלת בצורה זו במקרה של שריפה או אסון: היא מקבלת אינדיקציה ממערכת כיבוי האש, אשר מורה לה לעבור למצב OEO ולזהות אילו קומות נפגעו או לצורך הדוגמה בוערות ויש לפנות מהן אנשים. כלומר, המעליות במגדל ממשיכות לעבוד בשעת שריפה רק עבור הקומות מהן נדרש פינוי לרבות 2 קומות מעל ומתחת.

״על ידי מערכת OEO אנשים הנמצאים בקומות שנפגעו מקבלים עדיפות לפינוי מהיר. המעליות מגיעות רק אליהם ומפנות אותם במהירות ללובי על מנת שיוכלו לצאת מהמגדל. רק נזכיר שכיום במקרה של שריפה המעליות במגדלים באופן אוטומטי יורדות ללובי ומפסיקות לפעול, מה שגורם לעומס בחדרי המדרגות וחסימת הגישה לצוותי ההצלה כפי שקרה באסון התאומים״, כך מסכם עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות.

תכונות ייעודיות לפינוי המונים

מערכת OEO מכילה אלגוריתמים מתקדמים המאפשרים לקבל תכונות ייעודיות לפינוי מהיר של המונים, כמו שיגור יעדי המשמשים גם עבור OEOעם חישובים מיידיים, שהם יעילים ביותר בעת ביצוע הפינוי. ברגע שהמעליות תפוסות על ידי נוסעים, הם יוכלו לרדת למטה עם יכולת לעצור בקומות אחרות באזור הפינוי. למעשה, ישנה תקשורת אוטומטית בין מערכות הבניין לבין מערכת המעליות וכוחות הכיבוי וההצלה, כך שהשוהים במגדלים יוכלו להתפנות בבטחה ובמהירות זה אחר זה.

על מנת ליישם את הטכנולוגיה בישראל, אלקטרה מעליות שלחה צוותים הנדסיים לארה״ב לצורך לימוד מעמיק של הטכנולוגיה, לרבות סיורים בפרויקטי מפתח בארה״ב ובאירופה. המטרה היא ליישם את הטכנולוגיה בצורה הטובה ביותר במגדלים האייקונים שנבנים בימים אלו במרכז תל אביב.

״צוותי ההנדסה של אלקטרה מעליות עובדים לילות כימים כדי ליישם את טכנולוגיית OEO במגדל הספירלה הגבוה בישראל ובמגדל- ToHa 2, ועובדים בשיתוף עם נציב הכבאות הראשי בישראל ויועצי הבטיחות המובילים בישראל״, מסכם עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות.
 
למעלה