דעתי על הקבלה

number nine

New member
דעתי על הקבלה

הקבלה, ככל נסיונות הנפל לאחד בין המחשבה האידאית למחשבה החומרית, היא מצבה, מפוארת אמנם, אך מצבה, שכמו כל אותם נסיונות אחרים, מציגה את עצמה כדבר חי שיש בו את "סודות הבריאה" וכיו"ב. "מדע" עשויים לכנות אותה המאמינים. אולי נדמה כי אני בז לקבלה, אך לא כך, הקבלה מציגה השתלשלות לוגית של תהליכים ברקע אידאי, ועל כן ניתן לכנותה "תיאור חצי דמיוני של הווצרותו של רעיון" ולהשתמש בה לתיאור ופיתוח רעיונות מורכבים הנעשים מופשטים ומופשטים ושלא ניתן לחברם מחדש עם המוחשי בלי איבוד חוט המחשבה. ואכן ההסטוריה התרבותית של העם היהודי מלאה ביוצרים וחוקרים אשר שאבו מהטרמינולוגיה של הקבלה. אך כדי לעשות כן נדרש מלכתחילה להבין את משמעות ההפשטות שמציגה הקבלה ואז נותנת הקבלה נוסחה שמרכזת ומגבשת את הרעיון, מודדת אותו מבחינות שונות ("ספירות") ומאפשרת להפיק ממנו באופן מדוייק פורמט שיתאים לדרישה. כל זאת על ידי כך שהטרמינולוגיה של הקבלה משתרשת בשפת ההוגה. אך מקרים של הוגים חצי מטורפים שנטו לאמונה בפשט לא חסרים. אצל העם הפשוט מקרים כאלו קיימים למכביר אך בשל העובדה שהמציאות דורשת רק מעט מאד הגות, ויותר מכאניות, הם כמעט ולא משפיעים על תפקודו של האורגניזם. אפילו בעמדות כוח אין ההגות נדרשת (לדוגמא- ג´ורג´ בוש עבר, לטענתו, "חוויה דתית". אז ניכר שהבן אדם מטומטם, אבל מה זה משנה? הרי הוא רק נשיא ארצות הברית ודרישות התפקיד לא כוללת פיקחות). ואצל ההוגים ה"כבדים" גם כן לא נדרשת פיקחות יתר, אלא בעיקר היכולת לומר את דעתם של הקוראים. גם המדע מהווה רק לפעמים גירוי למחשבה, וגם זאת מאוחר מדי במהלך החיים, ובתנאי שהאדם לא בחר בדרך הקלה של שינון עובדות יבשות והתקדמות בטוחה בסולם ההיררכיה האקדמית. גם "קנאת סופרים" היא סוס מת מבחינה זו, כי הרי פופולאריות של סופר, כפי שאמרתי, נקבעת בעיקר על פי יכלתו לומר את דעתם הקדומה של הקוראים. כך שבחיים הרגילים אין כמעט דברים שגורמים לאדם לפתח בתוכו את היכולות הגנוזות שבו, "רוחניות", ובין אם יש לו בהישג יד את ספר יצירה או לאו, הוא ישקע בדמיונותיו ואותם דברים כמו ספר יצירה שנועדו במקור לתת לו אפשרות ביטוי ויצירה, רק יגבירו את טעויותיו במידה כזו שיעבור "חוויה דתית" או טירוף כלשהו אחר כמו אידאולוגיה פוליטית או סטיה מינית וכיו"ב. כך שהסתמכות על מקורות חיצוניים כמו הקבלה או כל דת או שיטה מטאפיסית אחרת (טארוט,איי צינג,וודו,טנטרה...) היא עקרה מיסודה ואף גורמת לאדם לגאווה עיוורת על שום ידיעתו בשיטה זו. גאווה שמרחיקה אותו מהתפתחות אמיתית אישית. על התפתחות כזו אין תגמולים חברתיים ואין לה כל שכר בתוך החברה והעולם שיצר האדם לעצמו. אם אין כל תגמול בעולם האדם להתפתחות אמיתית, הרי שאין כל מוטיבציה להתפתחות כזו והתפתחות כזו לא יכולה להיות נחלת המין האנושי. המסקנה המתבקשת היא שהמין האנושי ישמיד את עצמו מרוב טמטום, כולל את אלו שבדרך מקרה התפתחו. אינני רואה כל אפשרות אחרת. החיים ימשיכו, אך המין האנושי יכחד. ואין כל אפשרות לצאת מהמעגל הזה של הטעויות, כל פיתרון מהווה בעיה חמורה יותר מהבעיה שהוא מתיימר לפתור. זה שאני אומר את זה פה, לא אומר שמשהו ישתנה באופן מהותי, כי שינוי מהותי לא יתכן. כל שינוי, רדיקלי ככל שיהיה לא ישנה דבר מהמבנה הבסיס של החברה האנושית שהוא קינאה, גאווה ואדנות על אחרים.
 
בדיוק

בדיוק מה שאני חושבת. כבר התחלתי לכתוב כאן המשך לזה, אבל גלשתי בראש כבר אחרי חצי שורה למיליון נושאים שונים, שאני לא יכולה לכתוב בקצב הזה.....אפילו הייתי מקלידה במהירות האור...צריך זמן להפוך את המחשבות האלה למילים.. :) בכל מקרה, בדיוק בגלל זה אני לא רואה את עצמי מתחילה להיות מאמינה אדוקה של תורה כלשהי. במיוחד כשכל אחד מתיימר להראות לך את הדרך לחיים טובים.... אין כזה דבר בכלל חיים טובים. החיים מאוזנים בצורה מתסכלת....... אני אפילו לא מחפשת תשובות אצל אנשים אחרים או בספרים, רק להשוות את מחשבותיי לשל אחרים, מתוך אינטרס שלי להרגיש חכמה.... כי אם אני לא ארגיש חכמה עם כל המחשבות האלה.....אז נלקח ממני הדבר היחיד שזה נותן לי...ואז באמת אין טעם להמשיך לחשוב על זה..... אוף, לעזאזל, גלשתי בראש לכל כך הרבה נושאים ולכל כך הרבה תובנות...ומה יוצא לי מכל זה מהמקלדת? רק המחשבות מחשבות מטופשות. כמו שאני יושבת וחושבת וחושבת וחושבת איזה שעה, ואז פתאום אומרת את המשפט האחרון שעולה לי בראש: וואי מצאתי עיגול! עכשיו לך תסביר לבן אדם שיושב איתך שם כמה המשפט הזה משמעותי...כי בדרך אליו הגעת להמון דברים שאתה אפילו לא יכול להתחיל לתאר כי המחשבות מהירות מדיי... מקנאת בטירוף במי שמצליח להעביר את כל זה לדף.....מצד שני עוד לא נתקלתי באחד כזה. הריי למה אני צריכה להסביר למה אני חושבת שכל מה שהוא כתב זה נכון? הריי זה צריך להיות מובן מאליו אם הוא כתב את כל מה שחשב ולא השאיר מקום לפרשנות. זה היופי שבכל המחשבות המעצבנות האלה, זה מעסיק את המוח והופך פשוט לתחביב...וזה תמיד נחמד לגלות שאני מבינה מישהו בלי שהוא יסביר את עצמו כי אנחנו חושבים בצורה דומה. זה אפילו מקור בלתי נדלה של בדיחות "פרטיות". כמו...אני קוראת על בחור שקיבל הזיה שבה הוא ראה הכל בדו מימד והכל נמתח כאילו היה על בד...ואני אומרת לעצמי...מממ..הציור שציירתי על המכנסיים, שבאותו רגע חשבתי שככה נראה עולם...אז עכשיו כשאני מקמטת את המכנסיים ומותחת אותם...מישהו שם מקבל הזיות רציניות... :) כבר אמרתי שמצטערת על חוסר הסדר בהודעות שלי? בגלל עייפות וכל מיני מחשבות מעצבנות (עם ובלי קשר למה שאני כותבת)
 
דעתי היא כזאת:

שלום מספר תשע, דבר ראשון רציתי לציין כי האופטימיות שלך עושה חשק לחיות. ועכשיו לעניינינו - הקבלה אינה מצבה מהסיבה הפשוטה כי היא עוסקת במציאות שהיא מעל זמן ומקום ולכן לא תוכל להגדיר אף דבר שהוא מעל הטבע במושגים של הטבע כזמן. הקבלה היא מדע החי בתוכך - אמונה בקבלה אינה פנאטיות, אמונה בקבלה כוונתה הרגשת האור בכלי. אם תאמין למה שמלמדים אותך בקבלה בלי להרגיש כלום בתוך עצמך - בקבלה זה נקרא טיפשות. אם תתעקש להישאר עם השכל שלך כנראה שתישאר אדם דיכאוני ההולך להשמדה - אם תרצה להתפתח מעל עצמך למדרגות עליונות יותר- אתה מוזמן.
הסגולה
 
כמה חכם ככה טיפש

כמה חכמים כמוך היו בהיסטוריה, איפה הם כולם היום? לאן הם הביאו אותנו? מה נשאר אחרי שמתו? וכל השכל הזה שלך מביא אותך לכזה אושר שאני בטוח שאתה מסתובב עם חיוך כל היום. כשתתחיל לשאול את עצמך למה אני חי? וכשתפסיק לחשוב את עצמך כל כך חכם ותהיה מוכן להקשיב לאמת אולי תוכל לקבל עזרה באמת.
 

אניהי19

New member
קטעים איתך!

עוד לפני שנרשמתי בפורום- קראתי קצת מההודעות שלך פה. משעשע למדי, יש לציין... אני לא רוצה להתווכח איתך על דקויות של שפה, אבל סתם רציתי לומר שאתה איש משעשע. תמשיך כך, לפחות יהיה קצת בידור...
סוניה.
 

אניהי19

New member
למה "בכל-זאת"?

תאמין לי, אני כאן לא בגללך ולא למרות שאתה פה. אני פה בגלל שאני רוצה להיות פה. אבל קצת בידור אפ´פם לא מזיק. סוניה.
 

kuponkup

New member
הנה עוד עניין יקירתי את בטח בעניין

שישעיהו ליבבויץ כינה את הקבלה הפח זבל של היהדות בוודאי לא שלא היתה יקרה לו אלא האנשים שרוצים לעסוק בו דרך הפן האלילי שבהם להרגיש בלבד בקיצור עוד מנגנון להתעסקות עצמית שהאדם נמצא במרכזה ובעצם עובד את עצמו האל הוא רק פונקציה כדי להסב לו תחושת בטחון או סיפוק נפשי ורוחני ואת ם לא ממש יוצאים מזה זה היסוד שממנו גם המקובלים ברחו כי הבנו את יסודות האאמונה באל אחד קודם שלמדו קבלה כלומר הביטול קודם לתהליך של מקום לחוויה הרגשית כי ביסודה היא המקור לאליליות שיש באדם וממנו התורה ברחה!!!!!!!!!!! יציאה מן הטבעי אני לא ממש יודע איפה שאתם לומדים ומה אתם לומדים וממי, אבל נראה לפי גל המצטרפים של הקבוצה שלכם שכולם אוחזים באותה שגיאה יתכן גם שהטעות השורשית לא ממכם אלא ממי שמלמד אתכם שהוא אינו תפוס את השגיאה במה שהוא מלמד אתכם כי כולם כאן מדקלמים שוב ושוב את אותו יסוד רגשי ומנטלי הקבלה חוקיות סיבה ותוצאה מה אומר ומה אגיד חבל מאוד לראןת קבוצה שלמה של אנשים שאינה מודעת לאיכויות של גדולים וטובים ביהדות ונשארת מדקלמת איזה טרנד חדש לדעתי האישית בלד אתם בדרך להארה אחרי נפילה שתבוא במישור הפסיכולוגי ולמי שזה יקרה הוא עבר בירור גדול האחרים ימשיכו לרקוד עם השדים וההרגשות
 

אניהי19

New member
יקירי, אכן...

ביטול קודם לחוויה הרגשית. א) כדי להגיע לביטול- צריך לעבוד הרבה על עצמך. כן, מתרכזים באדם, או יותר נכון ביחסים שלו עם הבורא. כי חוץ מבורא ונברא- אין כלום! אז כדי להגיע לכך שהאדם מתבטל בפני הבורא- צריך לעבור הרבה, כי האדם הוא רצון לקבל וזה נגד הטבע שלו- להתבטל בפני משהו. ב) "חוויה רגשית" אמרת? "החוויה" של הרוחניות אינה רגשית ואינה שכלית. היא אחרת, כי אינה יכולה להיות מוגדרת במילים או בכל מה שיש בעולם שלנו. מעבר לזמן ומקום, כן. מעבר לכל מה שאנחנו מכירים, כן. אם היינו מחפשים "חוויות רגשיות" יש הרבה דברים שהיינו יכולים לעשות, חוץ מלעבוד על עצמנו. סוניה.
 

jhon86

New member
קפון צודק ביטול הוא ביחס לאל

ללמוד להתאין מלשון איפוס וזה סותר ללחלוטין את עצם היסוד הרגשי, שכך לפחות למדתי הוא היסוד האלילי שבאדם אלא שהקבלה מהווה ניסיון להכניס את הפן הרגשי רק כנסיון שתמיד עלול להכשל ובסופו חוזרים אל אי הוודאות והאמונה הפשוטה שהיא מעל טעם ודעת שהיא ביטול מרכזיותו של האדם והחוויה האלילית אליה הוא שואף באופן טבעי
 

מקור1

New member
מי זה ישעיהו ליבוביץ´?בכלל?

ישעיהו ליבוביץ´ כבודו במקומו מונח. דרך אגב יש לו פורום בתפוז, אז אולי לומדי משנתו כדי שיעברו לשם. אני מנסה להבין קצת יותר על קבלה, ואת זה אני לא רוצה לעשות לפי ישעיהו ליבוביץ´, כי הוא בין כה וכה מתנגד לזה. קראתי את ספריו, הוא היה איש מדהים בחוכמתו ותעוזתו, אך אותי זה לא מספק (ללא זלזלול). הבחורצ´יק שמתבטא פה כל כך הרבה, אתה בעצמך מתעניין בקבלה? אני אגיד לך אחי, אני לא כל כך מבין בזה, אבל יצא לי בשבוע האחרון לבדוק קצת חומר, וזה מאוד מעניין, אז למה אתה מנסה להפחיד אותי, או כל החשבונות האלה עם מנהל הפורום או קבוצה וכו´, בוא דבר לענין ולנושא. יום שמח ומלא אושר, מקור1
 
למעלה