ההשכלה היא מפתח לצמצום פערים ?

קסנדרה*

New member
ההשכלה היא מפתח לצמצום פערים ?

ואולי שינוי בגישה ? כמו בכל שנה, גם השנה אנו צפויים לפרסום דו"ח מצב העוני במדינה, קיים קשר הדוק בין העוני לבין השכלה. באמצעות השכלה, ניתן להיחלץ ממעגל העוני. השקעה בחינוך תוביל לתוצאות גם באופן אישי לפרט וגם לחברה כולה. רבע מאוכלוסיית המדינה מוגדרת כענייה, ומחציתם ילדים. מחקרים מראים כי קיים קשר הדוק והפוך בין השכלה להימצאות מתחת לקו העוני. ככל שרמת ההשכלה עולה, הולך וקטן הסיכוי להימצא מתחת לקו העוני. אם כן, ניתן למצוא את הפתרון במסגרות החינוך ולצמצם את הפער, וכבר בבתי הספר היסודי, במסגרת החינוך הפורמלי הראשוני. שינויים בדרישות השוק בכל העולם עולה הדרישה לעובדים בעלי תעודה, עובדים מיומנים שעברו הכשרה, עוברים בעלי השכלה רלוונטית, וכתוצאה מכך, פוחתת הדרישה לעובדים בלתי מקצועיים וחסרי השכלה - תופעה זו משפיעה על השכר, בשתי הקבוצות, שכר העובדים הבלתי מקצוע פוחת (מי לא מכיר את שכר המינימום), ושכר בעלי ההשכלה עולה. פערים בהשכלה הם גורם מרכזי ליצירת פערים חברתיים ואי שוויון כלכלי. עוני, במקרים רבים הוא תוצאה של חוסר השכלה, ויש נתונים המצביעים על כך ש-75% מהמשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני ההשכלה של המפרנס הראשי היא נמוכה, פחות מ-12 שנות לימוד. יש מחקרים המצביעים על כך שהשכלה מצמצמת פערים, וככל שההשכלה גבוהה יותר, הסיכוי הוא יותר בעל תוקף. המדינה מעניקה חינוך חינם בבתי ספר היסודי והתיכון ומסבסדת את הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, כדי להקטין את ממדי העוני, וליצור שוויון הזדמנויות. האמנם ?? האם בכל מוסדות החינוך הילדים מקבלים את אותה ההשקעה, האם ניתנים אותם משאבים ? האם כדי לצמצם פערים חברתיים הנובעים גם מעוני (לא רק), האם הסביבה המורחבת; המשפחה, שכונת המגורים - האם לגורמים אלה יש פחות השפעה על התפתחות הילד ורכישת ההשכלה ?
 

ne ro

New member
משמעות החינוך הדיפרנציאלי

בישראל הוא בדיוק ההיפך: להעמיק את הפערים בין בעלי הכנסה גבוהה לבין אנשים שמשתייכים למצב סוציו אקונומי נמוך- מבחינת השכלה, כישורי חיים ועוד. הקפיטאליזם מושתת על הטבה עם העשירונים העליונים ביותר בפירמידה , לכן הסוציאל דמוקראטיה הנלעגת לא מתאימה כאן. יש לשבור את הפירמידה כדי להתחיל מחדש - להעניק חינוך חינם ( לא רק ביסודי ובתיכון) אלא גם במוסדות אקדמאיים- כדי שתהיה לכל האוגלוסייה השכלה גבוהה.
 

קסנדרה*

New member
איני בטוחה שחינוך אוניברסיטאי חינם

יחסל את את העוני או אפילו יצמצם את הפערים, ידוע על מספר מדינות אירופאיות בהן הלימודים באוניברסיטה הם בחינם, למרות זאת, לא כולם מגיעים ללימודים באוניברסיטאות ובחלק ממדינות אלו, היו אחוזי עוני גבוהים בתקופות מסוימות. אני חושבת שהשכלה כן קשורה לעוני, ויש ממצאים ממחקרים מסוימים שהוכיחו זאת, ובכל זאת, לא ניתן להטיל את כל האחריות על ההשכלה לבדה. אפשר לתת דוגמא מצוינת את אירלנד, תופעת "הנמר הקלטי" - שעברה מעוני קשה מאד, לשגשוג כלכלי שלא היה כמותו באירופה, חיסול האבטלה ובקיצור, הלוואי עלינו.
 

אנטוליו

New member
העוני והפערים.

כל שנה אני שומע שעוד ועוד ילדים נולדים למשפחות עניות, שכמובן אינן מסוגלות לתת לילדיהן רמת חינוך נאותה, וכך מעגל העוני הולך ומתרחב משנה לשנה. אם כך, למה המדינה לא מתערבת וממשיכה לעודד ילודה אצל השכבות הנחשלות באמצעות הענקת תשלומי ביטוח לאומי נדיבים שגודלים ביחס ישיר לכמות ילדים מיותרים, שאחר כך נופלים לעול על משלם המסים הנבון, זה שדואג לגורל והשכלה של ילדיו ולכן לא עושה יותר מ2-3 ילדים? את הפיתרון אני רואה בהנהגת רשיון להוליד, שאותו יקבלו רק אנשים מתאימים: בריאים, חסרי עבר פלילי ובעלי השכלה ויכולת השתכרות בהתאם. המצב כרגע גובל בהפקרות ולכן מעגל העוני, האלימות והשחיתות רק ימשיך להדרדר כמו בארצות העולם השלישי.
 

קסנדרה*

New member
אנטוליו, פיקוח על הילודה זה בסדר

אבל איני חושבת שמישהו בעולם רשאי לשלול מאדם כלשהו להקים לעצמו דור המשך. אני גם לא חושבת שהמדינה מעודדת ילודה ע"י כך שהיא משלמת מענק לידה ומענק לילדים (דמי ביטוח לאומי), הרי הילדים אינם אשמים במאומה, והילדים הללו כבר נוולדו, אז למה לא להקל על מצוקתם. אם ההורים שלהם ילדו אותם ללא אחריות, האם המדינה צריכה אף היא להתנער מהאחריות ? מה יעלה בגורל אותם ילדים ? המצב היום לא נובע רק מעודף ילודה, מבחינה זו אנחנו לא נמצאים במקום גרוע כ"כ, אחוזי הילודה הגבוהים נמצאים בקרב האוכלוסייה החרדית בעיקר ובקרב בני המיעוטים (ערבים בעיקר). בתקופה האחרונה מצטרפות למעגל העוני משפחות עם 2-3 ילדים, משפחות חד-הוריות, אמהות לא נשואות (גרושות, אלמנות ורווקות) שעול הפרנסה הוא עליהן לבד - חלקן מובטלות בגלל העדר השכלה ומקצוע. אשה המחזיקה באחד מהמקצועות הבאים; רופאה, עורכת דין, מורה, טכנאית-רנטגן, מזכירה רפואית, עובדת בנק ועוד, גם אם היא גרושה היא יכולה לקיים את משפחתה, לעתים בדוחק, אבל זה אפשרי. בעניין האלימות, זה נושא נפרד, נכון שיש קשר בין אלימות לעוני. בתקופות של עוני, גוברים מעשי שוד, פריצות לבתים, לבתי עסק, גניבות ממרכולים וכיו'. נעלה דיון נפרד.
 

אנטוליו

New member
../images/Emo132.gifהיות והאדם חי בחברה,

אני כן בדעה שיש לחברה יש זכות לשלול מאדם לא רצוי להפיץ את הגנים השליליים שלו לכל עבר ולהוליד ילדים פגומים או בסיכון, אשר יסכנו את החברה או ייפלו לעול עליה. לכן, לידיעתך, אני חסיד של דרוויניזם חברתי ותורת האאוגניקה. אם ההורים יעשו מעשה לא אחראי ויולידו ילדים בלי רשיון, המדינה, כמובן, לא צריכה להתנער מהאחריות ומהפרת החוק, אלא תהיה רשאית להוציא ילדים כאלה מרשותם ולמסור אותם לאימוץ או למוסדות שנועדו לכך להמשך הטיפול הראוי.
 

קסנדרה*

New member
ומי קובע מהם "גנים שליליים" ??

אתה מעלה סוגייה קשה מאד לדיון. הרי כל אדם חושב שהגנים שלו (בתנאי שאין פיגור גנטי) , הם בסדר גמור, אז מי הוא זה שיקבע, ומהי ההגדרה לבסדר או שלילי בהקשר לגנים ? ובאשר להשבחת הגזע האנושי, אני מעצם השתייכותי לעם היהודי שעבר נסיון השמדה בגלל התפיסה המעוותת שאנחנו משתייכים לגזע נחות, ולא לגזע העליון שדם כחול זורם בעורקיו, אני לא יכולה לקבל את התיאוריה הדוגלת בהשבחת גזע, כי לדעתי יש בעיה עקרונית, מיהם אלו שיקבעו מהו הגזע המשובח, לפי אלו קריטריונים, לפי אלו נורמות, ומי יקבע את הנורמות, ומי קובע את מנת המשכל שממנה והלאה יש להשאיר בחיים, ומתחתיה "להטביע בנילוס"(הוא היאור)?
 

אנטוליו

New member
מה זאת אומרת "מי יקבע" מה זה שלילי?

לא צריך להיות אפילו מומחה גדול, אלא רק בעל השכל הישר על מנת לקבוע שמחלות גנטיות ניווניות, פיגור שכלי, נטייה לאלימות ולעבריינות בכלל הן תכונות שליליות שרצוי לבער אותן בין היתר ע"י מניעת הפצת הגנים האלה ע"י בעליהם. או שמא את חושבת אחרת? בקשר לתורת הגזע: מי אם לא היהודים הכריזו על עצמם כבר לפני אלפי שנים כעם נבחר ועליון, בעל ברית בלעדית עם בורא עולם?
 

קסנדרה*

New member
אין לי בעיה עם הכרזות, אבל כן עם התערבות

כי כל עם שרואה לנכון להכריז על עצמו שיכריז, אבל לא להתערב ולמנוע מזוגות שאינם "משובחי גזע" ללדת. ראה לגבי מחלות גנטיות, כבר היום עושים כל שניתן לגלות אותן לפני הלידה ואם יש צורך להפסיק את ההריון, וכמו כן בחלק מגורמים לפיגור שכלי, אך מרגע שאלו לא הובחנו והילדים נולדו יש לקבלם ולטפחם, מגיע לחיות בקירבנו ולקבל מאיתנו כל מה שנחוץ לקיומם, לטיפוחם, לחנוכים ולשיקומם. היות ולא ניתן לגלות את כל 100% המקרים, תמיד יישארו ילדים בעלי פיגור שיגלו להיות מבוגרים בעלי פיגור, כמו גם חולי נפש, שבד"כ מחלתם מתגלה הרבה לאחר לידתם. לגבי נטייה לאלימות ועבריינות, אין אפשרות לבדוק זאת טרום לידה היות ואין זו מחלה גנטית או מולדת, זו בעיה סוציאלית. אנו המשפחה, בית הספר והחברה תורמים/גורמים להיווצרות האלימות והעבריינות בקרב ילדים ובני נוער. זו בעיה סוציאלית שאינה קשורה להשבחת/לתורת הגזע.
 

אנטוליו

New member
נכון שאין הוכחות שאלימות ועבריינות

מועברים בגנים, אך בוודאי יש סיכויים גדולים יותר שילד שנולד במשפחה כזאת, ירכוש תכונות שליליות אלה מאשר ילד שנולד במשפחה נורמטיבית יותר.
 

מיסיס G

New member
בסיס מבעית , שכחת להוסיף .

כי מחיבור כל דברי הכותב בפורום - צריך להשמיד את כל מי שלא חושב כמותו . דינך לכלייה אם אתה מאמין באלוהים , אם אתה מזרחי , אם מוצאך אינו סקנדינבי , אם אתה נושא בחובך גנים של דכאון למשל , אם אתה בוחר לחיות חייך שלא בתוך תרבות המערב , אם אתה דובר עברית - או בכלל , אם אינך חושב כמו הכותב . תחי החד גוניות האנושית . ולחשוב שהמילים הללו נכתבו בידיו של מי שחושב שהוא חושב ...
 

אנטוליו

New member
את פשוט מכניסה לי בכוח לפה מילים שלא כתבתי.

לידיעתך: זה טריק מלוכלך ולא הגון.
 

קסנדרה*

New member
ומה כוונתך במשפחה נורמטיבית ??

שוב עולה השאלה, מי יקבע את הנורמות ?? הרי החברה הרחבה היא שקובעת את הנורמות ולא קבוצות השוליים, והקיצוניים. ע"ע הומוסקסואלים. כאשר הוציאות את ההומוסקסואליות מספר ה-DSM - זה היה בהסכמה של קבוצת רופאים ואנשי אקדמיה מתחום רפואת הגוף והנפש, לא ירדו אל העם ושאלו אותם, וטוב שכך.
 

קסנדרה*

New member
כאשר יוצאים בקביעה כזו, יש לנמק

כך לפחות אני למדתי, אין להכריז הכרזה שאין לה כל בסיס, אחרת היא מתנדפת תוך זמן קצר ולא נותר ממנה דבר. אשמח שתפנה אותי לתוצאות מחקר/ים או מאמר/ים, או שתסתמך עליהם בנימוקך.
 

אנטוליו

New member
לא צריך שום מחקרים-פשוט צריך לפקוח את העיניים

ולהסתכל היטב מה קורה בעולם. איפה האלימות - בשוויץ או סקנדינביה או באפריקה, מזה"ת, אפגניסטן, פקיסטן או עירק?
 

קסנדרה*

New member
אנטוליו, אני לא מקבלת את זה

בעיה חברתית, הוא לא בהכרח קשורה למוצא או השתייכות אתנית. יש סיבות נוספות והשפעות, ניתן למצוא לכך הסברים בתחום לימודי הסוציולוגיה.
 

מיסיס G

New member
בעיני , זאת אחת הבעיות של ישראל .

המחשבה שמערכת החינוך יכולה לעזור ולהוציא את המדינה מהבוץ והנחשלות . יש גבול לכמה בית ספר יכול להעניק לילד - המפתח לאזרחות טובה יותר ולהיות האדם בנאדם טוב יותר - טמון בבית , בגרעין המשפחתי . רמת ההשכלה תעלה באופן ישיר . לבוא ולהגיד שתלמידים שולפים סכינים על חבריהם או מאיימים על המורים , או דוקרים אחד את השני בפאב זאת אשמת מערכת החינוך - זה פשוט להטמין את הראש בחול . ולא , לחנך את הילדים שלך להיות בני אדם נורמלים לא שייך לרמת ההשכלה שלך , לא חסרות כתבות על "בני טובים" שעשו מעשה נוראי כזה או אחר . האחריות צריכה לבוא על האזרח הקטן , משם ורק משם - מהידיעה הזאת שהאחריות טמונה ביחיד - רק משם יבוא השינוי המיוחל . אולי אז , כשאזרחי ישראל יוכלו להבין שהאחריות על גורלם היא בידם , הם גם יבחרו מנהיג ראוי , אולי הם אפילו יצאו להפגנות כנגד שחיתות זאת או אחרת , אולי הם גם יקומו מהספה ולא ישבו כל היום מול הטלויזיה ויקללו , אולי הם גם יבינו שלקנות לילד מותגים זה לא בול פסגת השאיפות שאמורות להיות להורה , אולי הם יתנדבו ויבינו יותר את אחר והשונה - ברגע שאנשים יבינו את הכוח שלהם בתור אזרחים - אני מאמינה שיבוא שינוי למעלה וזה כולל מערכת החינוך והבריאות .
 

קסנדרה*

New member
אני לא מצביעה על מערכת החינוך

לא בישראל ובאופן עקרוני גם לא במדינה אחרת. אז נכון שאנחנו דנים בבעיות שיש לנו כאן במדינה, אבל זה נכון באופן אוניברסלי, השכלה גבוהה מצמצמת פערים ומפחיתה אחוזי עוני. ונכון, אין לתלות זאת רק במערכת החינוך, אבל שם מתחילים לבנות את התשתית המתאימה, כי כמה שהבית יעניק בית הספר יכול לקלקל וההפך, צריכה להיות מידה של התאמה. הרי את בעצמך טענת שיש עבריינות בקרב בני טובים, ומה הכוונה במושג "בני טובים" ?? שהם קיבלו חינוך טוב בבית והשתייכו לבית ספר טוב, והשכונה בה גדלו הייתה טובה וכו' - ובכל זאת הם התדרדרו למעשי אלימות ועבריינות ומדוע ?? (יש לזה הסבר מנומק היטב במספר מחקרים מעניינים). כאשר הצבעתי על ההשכלה, לא עירבתי את עניין החינוך החברתי והאחריות לגבימוטלת בחלקים שווים, על ההורים והסביבה הרחבה - הסביבה כוללת את בית הספר, השכונה, הצבא, האוניברסיטה ועוד. כל מסגרת אליה ישתייך הצעיר. מיהו או מהו אזרח ? זה אני/את/הוא כפרט בתוך החברה אליה אנו משתייכים, אבל מה הן הנורמות של החברה הזו ? האם אנו נשמעים לנורמות הללו ומקיימים את החוקים והכללים של החברה ונענים לאמות המוסר הקיימות ?
 
למעלה