הויקינג שפחד מהחושך

קוכולין

New member
הויקינג שפחד מהחושך

מבט לתוך הסאגות האיסלנדיות, וגורלו של גיבור רומנטי בעולם מאפיר והולך. ומה האגדה מאחורי מפלי גותאפוס בצפון איסלנד?
 

forglemmigej

New member
וואו כמה הרפתקאות הסתובב לי הראש

קודם כל אני רווצה להודות שאני לא מתה על טולקין ושות ובכלל לא כל הזאנר הזה ,אבל כתבת כל כך יפה שכמעט הרגשתי באותו טיול כמו גארטיר המסכן..
הסיפור נשמע כמעט כמו השירים האיסלנדיים צלול ועצוב, גם באיי פארו שרים דומה, אני חשבת שככל שיותר מנותקים מהעולם (בגלל שזה אי) יש יותר הרגשה של עצבות לא ממש בדקתי את זה אבל ככה זה נשמע.
שמעתי פעם איזה הרצאה של מישהי שמתמחה בפולקלור איסלנדי והיא אמרה ככה אם זכרוני אינו מטעה ,הסאגות של האבירים באיסלנד (לא נראה לי שגארטיר היה ויקינג הוא היה יותר אביר מקומי) נכתבו במאה החמש עשרה כאשר כבר היתה גישה להרבה אנשים לקריאה ולאו דוקא לאנשי כמורה ככה שהסיפורים האלו לא היו רק למטרת שעשוע אלא אף למטרות למידה והפצת ידע .
הסיפורים נכתבו בעצם כהשקפת עולם של המחבר או המחברים בחוות שבאיסלנד, הובעו בהם האמונות והתרבות הרווחת באותה תקופה. הנצרות כבר עיצבה את רוח הזמן וכוחות על אנושיים יכלו להיות גורם בסיפור רק אם הם שרתו את הטוב.
הגבור תמיד יוצא למסע אבל לא להשיג עושר אלא כדרך להתפתחות אישית.
זה היה נפוץ ברוב האגדות עם באירופה לא רק באיסלנד אבל כאשר אומרים סאגה זה נשמע יותר אקזוטי.
 

קוכולין

New member
תודה רבה, וכמה הערות

סאגה אינה אגדת עם- היא ז'אנר עצמאי שקשור בד"כ לתולדותיה של משפחה כלשהי. ויש לה חוקים ספרותיים נבדלים משלה, ולפעמים מורכבות פסיכולוגית שמזכירה רומן ממש.

מרתק לקרוא את מה שכתבת על השירים באיסלנד ואיי פארו. שהית באזורים הללו? אם כן, יש לך לינקים לשירים כאלה? אם כן אני מאד מעוניין.

בנוגע למשמעות המילה ויקינג. נראה לי שגרטיר מוגדר כויקינג פעם או פעמיים בסאגה. כפי שתוכלי לקרוא במאמר אחר שכתבתי על הנושא (מצורף למטה)- ויקינג בנורדית עתיקה הוא כל אדם שעסק במעשי שוד, בלי קשר למוצאו הלאומי. בתרגום התנ"ך לנורבגית בינונית מוגדרים אנשי מואב כויקינגים משום ששדדו את בני ישראל.
 

forglemmigej

New member
מרתק ביותר

קודם כל נתחיל עם זמרת מאיי פארו בשם המיוחד Eivør Pálsdóttir אייבור פאלסדוטיר היא שרה בפארויית וגם באיסלנדית

http://www.youtube.com/watch?v=IzREWSSiGqg&feature=related
ועוד זמרת מאיסלנד Hera
http://www.youtube.com/watch?v=g2LkGR1Aa4g&feature=related
ועוד אחד של אייבור
http://www.youtube.com/watch?v=E3IjPFYL7qU&feature=related
סאגה זה לא רק על משפחות זה גם סיפורי אבירים , סיפורי מלכים סיפורי בישופים. המלה עצמה saga היא לדבר, לאמר כמו say באנגלית, המשפט הכי נפוץ בדנית למשל היא hvad sige du יענו מה אמרת ..
הויקינגים היו מאד ערמומיים הם בנו ספינות שיכלו לשוט במקורות מים מאד נמוכים וכאשר הם היו מגיעים לאיזה מקום לפשיטה עם שחר דבר ראשון ראו התושבים את ראש הדרקון בראש הספינה מגיח מולם והם פשוט התעלפו מרוב פחד. הספינות שלהם יכלו לשוט בכל מקור מים עמוק או נמוך וכן הם בנו אותן כך שיכלו לגרור אותם על חוף חולי מהר.
עד כמה שידוע לי הפירוש של ויקינג זה אחד שמגיע מהויג , vig זה מפרצון הוא נפוץ בעיקר בדנמרק שאין בה הרים לעומת נורבגיה שבגלל ההרים הפיורדים בה עמוקים והם פיורדים פיורדים.
האמת שהויקינגיות לא היתה תופעה נדירה בתקופה ההיא הרבה אנשים היו עושים פשיטות על מקומות אחרים הם היו כמו אנשי מאפיה שפשוט דאגו לעצמם יותר טוב מאחרים.
לא מזמן מצאו אבן שמש ששמשה מצפן עבורם בעת ניווט התברר שהם ניווטו לפי השמש ביום והכוכבים בלילה וכשהיו עננים היתה להם איזה אבן (מינרל כלשהו) שהראתה להם את הדרך
 

קוכולין

New member
תודה רבה על הלינקים!

אני אשמע אותם הערב- הם אמורים להיות נפלאים.

בנוגע למילה ויקינג, הפירוש שהזכרת הוא רק אחד מהפירושים האפשריים (יש לפחות חמישה או שישה שמקובלים על חוקרים שונים), תוכלי לראות פירוט במאמר שקישרתי אליו בהודעה הקודמת. מה שברור הוא, שויקינגים הם פשוט שודדים. לרוב שודדי ים, אבל לא בהכרח (כמו בדוגמא של הפסוק התנכ"י שתורגם לנורבגית). כמו כן, הם לא בהכרח סקנדינבים. בכתובת רונית שנמצאה, למשל, נכתב על "ויקינגים אסטוניים". כמו כן, מעט מאד אנשים היו ויקינגים במשרה מלאה. לרוב הם היו דייגים או איכרים, שבעונת הקיץ הלכו אחרי מנהיג כריזמטי למשימות שוד, סחר או התיישבות (לעיתים קרובות הדברים הללו היו משולבים זה בזה). היינו- לא כל הסקנדינבים היו ויקינגים, ולא כל הויקינגים היו סקנדינבים, ומעבר לכך- אדם לא היה ויקינג למשך כל חייו אלא לרוב באופן אירעי.

בנוגע לפירוש המילה סאגה, את צודקת כמובן. אבל רוב הסאגות האיסלנדיות שאני מכיר, לפחות, עוסקות (בין היתר, ובאופן דומיננטי) בתולדותיהן של משפחות חשובות. לכן יש בהן אילנות יוחסין ארוכים ומודגשים. כמובן שהסאגות עוסקות גם בנושאים האחרים שהזכרת, מלכים ובישופים למשל (סיפורים על מלכים הם גם, לרוב, סיפורים על משפחות אצולה). בנוגע לאבירים- אני לא ממש מבין למה את מתכוונת במושג הזה. אם הכוונה הוא לאבירות בסגנון המערב-אירופי, הקשורה בהסמכה לאבירות, הרי לא היו אבירים כאלו בתקופה הויקינגית אלא רק מאוחר יותר, אם בכלל, כייבוא ממערב אירופה.
 

forglemmigej

New member
כן קראתי את המאמר שלך

הוא באמת משכיל ומלמד ביותר/
היו אבירים באיסלנד לפחות לפי ההרצאה ששמעתי ..
תקרא פה על סאגה http://en.wikipedia.org/wiki/Saga
תופעת הויקינגים נעלמה עם התחזקות הנצרות וההטמעות באיי בריטניה הם התחתנו עם מקומיות והפסיקו לדבר את שפתם אלא למדו את המקומית.
אבל אין ספק שזו היתה תקופה מאד סוערת.
אם אתה מתענין בתרבות סקנדיבית אז הסרטים גם מעולים לא רק הזמרים ועכשו המטבח גם נהפך למוביל ונדמה לי גם האופנה היא בין המובילות היום אבל זה פחות מענין אותי.
 

קוכולין

New member
מה זה בכלל מטבח איסלנדי?

אני משער שהוא מבוסס מאד על דגים ושאר מוצרי ים.
 

קוכולין

New member
ועוד שאלה

הזכרת שפה בשם "פארויית", וזה די מפתיע אותי. האם תושבי איי פארו אינם מדברים דנית, או שמדובר בדיאלקט של דנית?
 

forglemmigej

New member
השפה היא פרואנית

והיא דומה יותר לאיסלנדית שהיא השפה העתיקה ביותר מהשפות הסקנדינביות.
הם לומדים דנית בבית ספר אבל הטלויזיה ושפת הממשל היא פרואנית.
 

קוכולין

New member
זה מקום שאני בלי ספק רוצה להיות בו

שמעתי דרך אגב שבמהלך משחק הכדורגל מול נבחרת ישראל באיי פארו, השחקנים הישראלים בקושי יכלו לתפקד בגלל הערפל הכבד, אבל הפרואנים היו מורגלים אליו.
 

קוכולין

New member
השירים יפים מאד

והראשון מקסים ממש, תודה. מה תרגום הכותרת שלו? ועד כמה לדעתך הם מושפעים מהמוזיקה העממית / מסורתית של האזורים האלה?
 

forglemmigej

New member
Frostrósir שושנים קפואות כמעט כמו באנגלית

תראה יש הרבה מוזיקה זבלית כמו אצלנו יש רשתות שנשמעות בדיוק כמו הפלייליסט המאוס של גלגלצ אבל אייבור , סיגור רוס ועוד כמה הם כמה רמות מעל הרדוד.
היה לא מזמן חגיגות של 40 שנה לישיבת המלכה על הכס והזמינו כמה זמרים נחשבים אייבור הופיעה עם איזה גלימה ונראתה כמו איזה ולקיריה.
הזמרים והיוצרים הרציניים מושפעים לגמרי אפשר ממש להרגיש את זרימת המים בשירה שלהם וגם את המרחבים
 

קוכולין

New member
כשאת מדברת על חגיגות 40 שנה

לישיבת המלכה על הכס, את מתכוונת למלכת דנמרק (ואיי פארו)?
 

forglemmigej

New member
כן המלכה מרגרטה

מלכת דנמרק, איי פארו וגרינלנד , גם גרינלנד שייכת לדנמרק כמו איי פארו אבל יש להם home rules אין לי מושג איך קוראים לזה בעברית, יש להם נציגים בפרלמנט וכל הסיוע של משטרה בתי חולים וצבא מגיע מדנמרק, מאידך אם הם ירצו מחר עצמאות הם יכולים לקבל.
 
למעלה