הפן החברתי

מצב
הנושא נעול.

ELIאלי

New member
הפן החברתי

הפן החברתי
מחוננים בגיל רך בכר ליאת בני בן 4 והוא אובחן כמחונן. אני מחפשת ילדים בסביבות גילו, מאזור רחובות, להפגיש ביניהם לקשרים חברתיים, זה יכול להיות נחמד וחשוב לשני הצדדים...חוץ מזה יש לי המון שאלות אך כיון שזו הפעם הראשונה שאני נתקלת בפורום הזה, אני אמשיך בפעם אחרת...
 

ELIאלי

New member
לליאת

הפן החברתי
מחוננים בגיל רך בכר ליאת בני בן 4 והוא אובחן כמחונן. אני מחפשת ילדים בסביבות גילו, מאזור רחובות, להפגיש ביניהם לקשרים חברתיים, זה יכול להיות נחמד וחשוב לשני הצדדים...חוץ מזה יש לי המון שאלות אך כיון שזו הפעם הראשונה שאני נתקלת בפורום הזה, אני אמשיך בפעם אחרת...
לליאת
לליאת שמחתי לקרוא את ההצעה שלך, אך בחשיפה הנוכחית של הפורום הסיכוי שיימצא מישהו מתאים אינו גבוה (והלוואי ואתבדה- וכנ"ל גם הסיכוי שא' יקרא את ההודעה שכתבת לו בארכיון הפורום). זהו אחד הרעיונות שהייתי רוצה ליישם אם וכאשר ייפתח פורום נוסף (חשבתי יותר בכיוון של לוח להתכתבויות באימייל). חבר מחונן "באותו ראש" שניתן לשתף אותו בתחומי עניין הוא דבר נפלא, אך לא כל מחונן זוכה לכך... בכל מקרה, שווה להמשיך לחפש בצורה אקטיבית (דרך חוגים למשל). מצד שני, אני חושב שיש גם חשיבות דווקא לחברות "רגילה", שאיננה סביב תחומי ההצטיינות של הילד (האם אולי יש בעיה בעניין? במקרה כזה ובגיל כזה, לא הייתי ממהר דווקא לכיוון של חברים מחוננים- דבר חשוב לכשעצמו, לאו דווקא כפתרון לבעיה חברתית). בקשר למוזיקה (הדברים שכתבת בארכיון הפורום): הדברים האהובים הזכורים לי מילדותי הם קלטות הווידאו של "פנטזיה" של וולט דיסני, והקלטות של פטר והזאב, קרנבל החיות של סן סנס, סימפוניית הצעצועים וגם היצירה של ליאופולד מוצרט (אבא של) עם סוסים וכלבים... מומלץ בחום!
 

ELIאלי

New member
תודה

לליאת
לליאת שמחתי לקרוא את ההצעה שלך, אך בחשיפה הנוכחית של הפורום הסיכוי שיימצא מישהו מתאים אינו גבוה (והלוואי ואתבדה- וכנ"ל גם הסיכוי שא' יקרא את ההודעה שכתבת לו בארכיון הפורום). זהו אחד הרעיונות שהייתי רוצה ליישם אם וכאשר ייפתח פורום נוסף (חשבתי יותר בכיוון של לוח להתכתבויות באימייל). חבר מחונן "באותו ראש" שניתן לשתף אותו בתחומי עניין הוא דבר נפלא, אך לא כל מחונן זוכה לכך... בכל מקרה, שווה להמשיך לחפש בצורה אקטיבית (דרך חוגים למשל). מצד שני, אני חושב שיש גם חשיבות דווקא לחברות "רגילה", שאיננה סביב תחומי ההצטיינות של הילד (האם אולי יש בעיה בעניין? במקרה כזה ובגיל כזה, לא הייתי ממהר דווקא לכיוון של חברים מחוננים- דבר חשוב לכשעצמו, לאו דווקא כפתרון לבעיה חברתית). בקשר למוזיקה (הדברים שכתבת בארכיון הפורום): הדברים האהובים הזכורים לי מילדותי הם קלטות הווידאו של "פנטזיה" של וולט דיסני, והקלטות של פטר והזאב, קרנבל החיות של סן סנס, סימפוניית הצעצועים וגם היצירה של ליאופולד מוצרט (אבא של) עם סוסים וכלבים... מומלץ בחום!
תודה
ליאת תודה על תשובתך!!!...לבני יש חברים שלא מחוננים, אבל חשבתי שיהיה מענין להפגיש אותו עם מישהו שידבר ב"שפתו". הבעיה שהוא פחות מתאמץ עם חברים בגן כי הם פחות מעניינים אותו. התייעצתי עם פסיכולוג שעובד איתי והוא הציע לבנות לו סביבה מאתגרת וחברה מאתגרת בשעות אחהצ והפנה אותי אליכם. חשוב שתהיה לו גם קבוצת השתייכות של שוים, אם זה אפשרי, לא? כך למשל לקחתי אותו לחוג מוסיקה והוא שובץ עם ילדים הגדולים ממנו בשנתיים ואני רואה אותו מאושר שם, מסופק, עם אור בעיניים. אבל יש פער בשאר התחומים. באחד הדפים הקודמים באתר מצאתי ב-25/11/03 מישהו "א" שסיפר/ה על הבן שלו שבערך באותו גיל שקורא עברית אנגלית ועוד, שזה בדיוק מה שמעסיק את בני בגיל זה. הם גם גרים באיזור וחשבתי שאם נוכל להפגיש ביניהם זה יכול לתרום לשני הצדדים. יש לך רעיון איך לאתר אותו? לגבי ההמלצות למוסיקה, תודה. אני אשתמש בהם. הבן שלי "מעריץ" את סדרת "בייבי איינשטיין"...
 

ELIאלי

New member
לליאת – הפן החברתי

תודה
ליאת תודה על תשובתך!!!...לבני יש חברים שלא מחוננים, אבל חשבתי שיהיה מענין להפגיש אותו עם מישהו שידבר ב"שפתו". הבעיה שהוא פחות מתאמץ עם חברים בגן כי הם פחות מעניינים אותו. התייעצתי עם פסיכולוג שעובד איתי והוא הציע לבנות לו סביבה מאתגרת וחברה מאתגרת בשעות אחהצ והפנה אותי אליכם. חשוב שתהיה לו גם קבוצת השתייכות של שוים, אם זה אפשרי, לא? כך למשל לקחתי אותו לחוג מוסיקה והוא שובץ עם ילדים הגדולים ממנו בשנתיים ואני רואה אותו מאושר שם, מסופק, עם אור בעיניים. אבל יש פער בשאר התחומים. באחד הדפים הקודמים באתר מצאתי ב-25/11/03 מישהו "א" שסיפר/ה על הבן שלו שבערך באותו גיל שקורא עברית אנגלית ועוד, שזה בדיוק מה שמעסיק את בני בגיל זה. הם גם גרים באיזור וחשבתי שאם נוכל להפגיש ביניהם זה יכול לתרום לשני הצדדים. יש לך רעיון איך לאתר אותו? לגבי ההמלצות למוסיקה, תודה. אני אשתמש בהם. הבן שלי "מעריץ" את סדרת "בייבי איינשטיין"...
לליאת – הפן החברתי
לליאת – הפן החברתי לליאת- מצטער, אבל אני לא מכיר דרך (חוקית) לאתר אותו. חברת שווים למחוננים היא אוטופיה, לעומת זאת, מחוננים (כמו מבוגרים) יכולים לפעמים להסתפק ב"חבר נפש" אחד או שניים, ואפילו לחבר אמיתי אחד יכולה להיות משמעות עצומה. כתבתי ששמחתי לקרוא את ההצעה שלך, בגלל שפתחת דווקא בדאגה לצד החברתי: אני חושב שהבעיה החברתית היא הבעיה מס' 1 של מחוננים, ולא השעמום (כפי שנכתב כאן בעבר), ושרבות מהבעיות האחרות הן נגזרות שלה- למשל, אינני מזדהה עם "הקלישאה מס' 1" על מחוננים: הפער בין ההתפתחות השכלית לרגשית, כביכול בגלל מתן דגש רק על הראשונה. רוב הילדים המחוננים שאני מכיר הם ילדים רגישים ביותר או מודעים מאוד, וכפי שנכתב כאן, מחוננות היא בעיקר עניין של תכונות אופי ואישיות, ואין ספק שההתלהבות או המוטיבציה של המחונן הן חלק מהתפתחותו הרגשית והבגרות שלו (לא פחות מאשר של התפתחות ובגרות אינטלקטואלית). אני חושב שרוב הבעיות הרגשיות, שכמובן אינני מתכחש להן, הן תוצרים של החריגות החברתית, במיוחד בבית הספר, שמשלב את המסגרת החברתית עם זו הלימודית (זה לא מוכרח להיות כך!), וכך, חריגות לימודית הופכת במהירות לחריגות חברתית (או למעלה- המתנשאים למיניהם- או למטה). כלומר, עצם השונות של הילד מהסביבה - היא "מקור הרוע", ולא איזושהי פתולוגיה מהותית למחוננות של התפתחות פנימית "בלתי מאוזנת", שההורים כביכול תרמו לה ב"דחיפת הילד" בכיוון האינטלקטואלי והזנחת צרכיו הרגשיים (אריקה לנדאו). לעיתים קרובות, דווקא ילד שהוא "מחונן רגשית" ומתקדם מבחינה רגשית הרבה מעבר לבני גילו- ברגישותו, במודעות שלו, בבגרות המתבטאת בין היתר ביכולת להחזיק מוטיבציה פנימית לאורך זמן ושאר תכונות של "מבוגרים"- יתקשה להסתדר בחברת ילדים, ויפתח את הבעיות הרגשיות שאנו מכירים. לכן אני תמיד ממליץ על כתת מחוננים- בוגרי הכיתות הללו מתלוננים לעיתים קרובות על כך שחוץ מ"החברים הנפלאים" הם לא קיבלו הרבה מהעניין.... הם לא מכירים מספיק את סיפורי הבדידות והדחייה של מחוננים רבים שלמדו בכיתות רגילות, ולא מבינים עד כמה מסגרת לא מספקת מבחינה לימודית זה "צרות של עשירים". כנ"ל אגב לגבי "יום העשרה", שחשוב שההורים ידאגו לילד לחברים מהמרכז מבעוד מועד, כל עוד המסגרת הזו נמשכת, גם אם הוא עדיין לא מרגיש צורך בכך (בגיל ההתבגרות הוא ירגיש ועוד איך... אבל אז כבר המסגרת תיגמר) ויתגברו על הרתיעה שיש לפעמים כאילו הצורך בחבר מחונן הוא הודאה בכישלון חברתי בחברה "רגילה".
 

ELIאלי

New member
מזל שאריקה לא טיפלה בהם...

לליאת – הפן החברתי
לליאת – הפן החברתי לליאת- מצטער, אבל אני לא מכיר דרך (חוקית) לאתר אותו. חברת שווים למחוננים היא אוטופיה, לעומת זאת, מחוננים (כמו מבוגרים) יכולים לפעמים להסתפק ב"חבר נפש" אחד או שניים, ואפילו לחבר אמיתי אחד יכולה להיות משמעות עצומה. כתבתי ששמחתי לקרוא את ההצעה שלך, בגלל שפתחת דווקא בדאגה לצד החברתי: אני חושב שהבעיה החברתית היא הבעיה מס' 1 של מחוננים, ולא השעמום (כפי שנכתב כאן בעבר), ושרבות מהבעיות האחרות הן נגזרות שלה- למשל, אינני מזדהה עם "הקלישאה מס' 1" על מחוננים: הפער בין ההתפתחות השכלית לרגשית, כביכול בגלל מתן דגש רק על הראשונה. רוב הילדים המחוננים שאני מכיר הם ילדים רגישים ביותר או מודעים מאוד, וכפי שנכתב כאן, מחוננות היא בעיקר עניין של תכונות אופי ואישיות, ואין ספק שההתלהבות או המוטיבציה של המחונן הן חלק מהתפתחותו הרגשית והבגרות שלו (לא פחות מאשר של התפתחות ובגרות אינטלקטואלית). אני חושב שרוב הבעיות הרגשיות, שכמובן אינני מתכחש להן, הן תוצרים של החריגות החברתית, במיוחד בבית הספר, שמשלב את המסגרת החברתית עם זו הלימודית (זה לא מוכרח להיות כך!), וכך, חריגות לימודית הופכת במהירות לחריגות חברתית (או למעלה- המתנשאים למיניהם- או למטה). כלומר, עצם השונות של הילד מהסביבה - היא "מקור הרוע", ולא איזושהי פתולוגיה מהותית למחוננות של התפתחות פנימית "בלתי מאוזנת", שההורים כביכול תרמו לה ב"דחיפת הילד" בכיוון האינטלקטואלי והזנחת צרכיו הרגשיים (אריקה לנדאו). לעיתים קרובות, דווקא ילד שהוא "מחונן רגשית" ומתקדם מבחינה רגשית הרבה מעבר לבני גילו- ברגישותו, במודעות שלו, בבגרות המתבטאת בין היתר ביכולת להחזיק מוטיבציה פנימית לאורך זמן ושאר תכונות של "מבוגרים"- יתקשה להסתדר בחברת ילדים, ויפתח את הבעיות הרגשיות שאנו מכירים. לכן אני תמיד ממליץ על כתת מחוננים- בוגרי הכיתות הללו מתלוננים לעיתים קרובות על כך שחוץ מ"החברים הנפלאים" הם לא קיבלו הרבה מהעניין.... הם לא מכירים מספיק את סיפורי הבדידות והדחייה של מחוננים רבים שלמדו בכיתות רגילות, ולא מבינים עד כמה מסגרת לא מספקת מבחינה לימודית זה "צרות של עשירים". כנ"ל אגב לגבי "יום העשרה", שחשוב שההורים ידאגו לילד לחברים מהמרכז מבעוד מועד, כל עוד המסגרת הזו נמשכת, גם אם הוא עדיין לא מרגיש צורך בכך (בגיל ההתבגרות הוא ירגיש ועוד איך... אבל אז כבר המסגרת תיגמר) ויתגברו על הרתיעה שיש לפעמים כאילו הצורך בחבר מחונן הוא הודאה בכישלון חברתי בחברה "רגילה".
מזל שאריקה לא טיפלה בהם...
מזל שאריקה לא טיפלה בהם... אגב, אם כבר מדברים על הצד הרגשי- אני גם לא חושב שמחוננים מפורסמים בעבר ניחנו במבנה נפשי שיהיה מקובל על גברת אריקה לנדאו (ובכלל, אפשר לחשוב שאנו חיים בגן עדן של בריאות נפשית ויחסי אנוש של אנשים המגשימים את הפוטנציאל שלהם, ורק המחוננים מקלקלים...). ייתכן שדווקא חוסר איזון חריף וציפיות "לא בריאות" הן המנוף שנדרש למוטיבציה הבלתי רציונאלית בעליל, שלא לומר האובססיבית והמטורפת, העומדת מאחורי רוב ההישגים של מחוננים אלו.
 

ELIאלי

New member
לליאת – מורה פרטי

לליאת – הפן החברתי
לליאת – הפן החברתי לליאת- מצטער, אבל אני לא מכיר דרך (חוקית) לאתר אותו. חברת שווים למחוננים היא אוטופיה, לעומת זאת, מחוננים (כמו מבוגרים) יכולים לפעמים להסתפק ב"חבר נפש" אחד או שניים, ואפילו לחבר אמיתי אחד יכולה להיות משמעות עצומה. כתבתי ששמחתי לקרוא את ההצעה שלך, בגלל שפתחת דווקא בדאגה לצד החברתי: אני חושב שהבעיה החברתית היא הבעיה מס' 1 של מחוננים, ולא השעמום (כפי שנכתב כאן בעבר), ושרבות מהבעיות האחרות הן נגזרות שלה- למשל, אינני מזדהה עם "הקלישאה מס' 1" על מחוננים: הפער בין ההתפתחות השכלית לרגשית, כביכול בגלל מתן דגש רק על הראשונה. רוב הילדים המחוננים שאני מכיר הם ילדים רגישים ביותר או מודעים מאוד, וכפי שנכתב כאן, מחוננות היא בעיקר עניין של תכונות אופי ואישיות, ואין ספק שההתלהבות או המוטיבציה של המחונן הן חלק מהתפתחותו הרגשית והבגרות שלו (לא פחות מאשר של התפתחות ובגרות אינטלקטואלית). אני חושב שרוב הבעיות הרגשיות, שכמובן אינני מתכחש להן, הן תוצרים של החריגות החברתית, במיוחד בבית הספר, שמשלב את המסגרת החברתית עם זו הלימודית (זה לא מוכרח להיות כך!), וכך, חריגות לימודית הופכת במהירות לחריגות חברתית (או למעלה- המתנשאים למיניהם- או למטה). כלומר, עצם השונות של הילד מהסביבה - היא "מקור הרוע", ולא איזושהי פתולוגיה מהותית למחוננות של התפתחות פנימית "בלתי מאוזנת", שההורים כביכול תרמו לה ב"דחיפת הילד" בכיוון האינטלקטואלי והזנחת צרכיו הרגשיים (אריקה לנדאו). לעיתים קרובות, דווקא ילד שהוא "מחונן רגשית" ומתקדם מבחינה רגשית הרבה מעבר לבני גילו- ברגישותו, במודעות שלו, בבגרות המתבטאת בין היתר ביכולת להחזיק מוטיבציה פנימית לאורך זמן ושאר תכונות של "מבוגרים"- יתקשה להסתדר בחברת ילדים, ויפתח את הבעיות הרגשיות שאנו מכירים. לכן אני תמיד ממליץ על כתת מחוננים- בוגרי הכיתות הללו מתלוננים לעיתים קרובות על כך שחוץ מ"החברים הנפלאים" הם לא קיבלו הרבה מהעניין.... הם לא מכירים מספיק את סיפורי הבדידות והדחייה של מחוננים רבים שלמדו בכיתות רגילות, ולא מבינים עד כמה מסגרת לא מספקת מבחינה לימודית זה "צרות של עשירים". כנ"ל אגב לגבי "יום העשרה", שחשוב שההורים ידאגו לילד לחברים מהמרכז מבעוד מועד, כל עוד המסגרת הזו נמשכת, גם אם הוא עדיין לא מרגיש צורך בכך (בגיל ההתבגרות הוא ירגיש ועוד איך... אבל אז כבר המסגרת תיגמר) ויתגברו על הרתיעה שיש לפעמים כאילו הצורך בחבר מחונן הוא הודאה בכישלון חברתי בחברה "רגילה".
לליאת – מורה פרטי
לליאת – מורה פרטי לגבי נגינה, לא כדאי לחכות לחוגים- יש הבדל משמעותי ביותר בין מי שהתחיל לנגן בגיל 4 לבין מי שהתחיל בגיל 7 (ובינו לבין מי שהתחיל בגיל 10)- כל שנה יכולה להיות כאן בעלת חשיבות עצומה. בלימוד נגינה גם כולם עדיין מבינים את חשיבותו של המורה הפרטי (פעם זה היה כך בכל המקצועות, כפי שיודע כל מי שקרה כמה ביוגרפיות של מחוננים מפורסמים, במקום לקרוא את המחקרים והניתוחים "המדעיים" של "תופעת המחוננות". ישנם הורים שמוכנים להוציא אלפי שקלים על חוגים וימי העשרה למיניהם, ומעולם אפילו לא ניסו להביא לילד שלהם מורה פרטי לשעה אחת- כאשר ברור ששיטת הלמידה האינדיבידואלית היא המתאימה ביותר לרוב המחוננים...).
 

ELIאלי

New member
מהניסיון הקצר שלי

לליאת – הפן החברתי
לליאת – הפן החברתי לליאת- מצטער, אבל אני לא מכיר דרך (חוקית) לאתר אותו. חברת שווים למחוננים היא אוטופיה, לעומת זאת, מחוננים (כמו מבוגרים) יכולים לפעמים להסתפק ב"חבר נפש" אחד או שניים, ואפילו לחבר אמיתי אחד יכולה להיות משמעות עצומה. כתבתי ששמחתי לקרוא את ההצעה שלך, בגלל שפתחת דווקא בדאגה לצד החברתי: אני חושב שהבעיה החברתית היא הבעיה מס' 1 של מחוננים, ולא השעמום (כפי שנכתב כאן בעבר), ושרבות מהבעיות האחרות הן נגזרות שלה- למשל, אינני מזדהה עם "הקלישאה מס' 1" על מחוננים: הפער בין ההתפתחות השכלית לרגשית, כביכול בגלל מתן דגש רק על הראשונה. רוב הילדים המחוננים שאני מכיר הם ילדים רגישים ביותר או מודעים מאוד, וכפי שנכתב כאן, מחוננות היא בעיקר עניין של תכונות אופי ואישיות, ואין ספק שההתלהבות או המוטיבציה של המחונן הן חלק מהתפתחותו הרגשית והבגרות שלו (לא פחות מאשר של התפתחות ובגרות אינטלקטואלית). אני חושב שרוב הבעיות הרגשיות, שכמובן אינני מתכחש להן, הן תוצרים של החריגות החברתית, במיוחד בבית הספר, שמשלב את המסגרת החברתית עם זו הלימודית (זה לא מוכרח להיות כך!), וכך, חריגות לימודית הופכת במהירות לחריגות חברתית (או למעלה- המתנשאים למיניהם- או למטה). כלומר, עצם השונות של הילד מהסביבה - היא "מקור הרוע", ולא איזושהי פתולוגיה מהותית למחוננות של התפתחות פנימית "בלתי מאוזנת", שההורים כביכול תרמו לה ב"דחיפת הילד" בכיוון האינטלקטואלי והזנחת צרכיו הרגשיים (אריקה לנדאו). לעיתים קרובות, דווקא ילד שהוא "מחונן רגשית" ומתקדם מבחינה רגשית הרבה מעבר לבני גילו- ברגישותו, במודעות שלו, בבגרות המתבטאת בין היתר ביכולת להחזיק מוטיבציה פנימית לאורך זמן ושאר תכונות של "מבוגרים"- יתקשה להסתדר בחברת ילדים, ויפתח את הבעיות הרגשיות שאנו מכירים. לכן אני תמיד ממליץ על כתת מחוננים- בוגרי הכיתות הללו מתלוננים לעיתים קרובות על כך שחוץ מ"החברים הנפלאים" הם לא קיבלו הרבה מהעניין.... הם לא מכירים מספיק את סיפורי הבדידות והדחייה של מחוננים רבים שלמדו בכיתות רגילות, ולא מבינים עד כמה מסגרת לא מספקת מבחינה לימודית זה "צרות של עשירים". כנ"ל אגב לגבי "יום העשרה", שחשוב שההורים ידאגו לילד לחברים מהמרכז מבעוד מועד, כל עוד המסגרת הזו נמשכת, גם אם הוא עדיין לא מרגיש צורך בכך (בגיל ההתבגרות הוא ירגיש ועוד איך... אבל אז כבר המסגרת תיגמר) ויתגברו על הרתיעה שיש לפעמים כאילו הצורך בחבר מחונן הוא הודאה בכישלון חברתי בחברה "רגילה".
מהניסיון הקצר שלי
ליאת מהניסיון הקצר שלי עם נושא החוננות(שנתיים), אני פשוט מסכימה לכל מילה שכתבת. אנחנו משתדלים מאוד לפתח את הנושא החברתי, עם ילדים "רגילים" ויש תוצאות במובן שבני מאוד פתוח והוא עבר מרצון להיות רק לבד לילד שמבקש ביוזמתו חברת אחרים ומתלהב ממנה. בעיני, זה הנושא שהכי מדאיג, בשאר אני בטוחה שהוא יסתדר. הגננת אומרת שהוא ילד מקובל, אך ילד שבוחר להיות לבד הרבה. עם זאת, באינטראקציות חברתיות, חוגים וכו הוא תמיד פעיל ןמשתתף וזה מעודד. ההתלבטות שלי עכשיו היא מה לעשות שנה הבאה. האם להקפיץ אותו לגן חובה או להשאיר אותו בתת חובה? האם לחשוב/להלחם על שילובו בגן שבבית ספר הפתוח ואז הוא יוכל להשתלב בשיעורים של ילדי א, ב ? האם/מה שמעת על הבי"ס הפתוח ברחובות? נ.ב. תודה על התשובות, הן עוזרות ומאזנות את הדברים!
 

ELIאלי

New member
אני חייב דווקא

מהניסיון הקצר שלי
ליאת מהניסיון הקצר שלי עם נושא החוננות(שנתיים), אני פשוט מסכימה לכל מילה שכתבת. אנחנו משתדלים מאוד לפתח את הנושא החברתי, עם ילדים "רגילים" ויש תוצאות במובן שבני מאוד פתוח והוא עבר מרצון להיות רק לבד לילד שמבקש ביוזמתו חברת אחרים ומתלהב ממנה. בעיני, זה הנושא שהכי מדאיג, בשאר אני בטוחה שהוא יסתדר. הגננת אומרת שהוא ילד מקובל, אך ילד שבוחר להיות לבד הרבה. עם זאת, באינטראקציות חברתיות, חוגים וכו הוא תמיד פעיל ןמשתתף וזה מעודד. ההתלבטות שלי עכשיו היא מה לעשות שנה הבאה. האם להקפיץ אותו לגן חובה או להשאיר אותו בתת חובה? האם לחשוב/להלחם על שילובו בגן שבבית ספר הפתוח ואז הוא יוכל להשתלב בשיעורים של ילדי א, ב ? האם/מה שמעת על הבי"ס הפתוח ברחובות? נ.ב. תודה על התשובות, הן עוזרות ומאזנות את הדברים!
אני חייב דווקא
אני חייב דווקא שלא להסכים איתי... בחברה, אין הכוונה דווקא לחברים, אלא לסביבה החברתית של הילד- זו טעות להפריד בין בעיית השעמום לבעיה החברתית, מחוננים רבים מדווחים שלמרות שיש להם לא מעט חברים, הם עדיין מרגישים בודדים. לא כמות הקשרים היא החשובה, אלא איכותם- מחונן זקוק לקשרים בוגרים בהרבה ממה שמסוגלים בדרך כלל לספק לו בני גילו: קשרים שמבוססים על שיתוף רעיונות, תחומי עניין, התלהבות וסקרנות, קשרים שבהם הוא יכול לחלוק את מה שמייחד אותו, ולהתפתח ביחד, או בעזרת מישהו, ולא לבד. קשר עם מנחה או מורה (לאו דווקא במובן של מורה מבית ספר, אלא במובן של מורה אמיתי- שיכול להיות גם אח או הורה או חבר), שמאמין בו, ומקדם אותו, יכול להיות לא פחות משמעותי מ"קשר עם חברים". כלומר, יש חשיבות עצומה לקשר עם אנשים, ואין לצמצם זאת לקשר עם בני שכבת הגיל של הילד (דווקא מחוננים מסוגלים ליצור קשרים שפחות תלויים בגיל הביולוגי). אחד המחקרים המוקדמים המפורסמים ביותר על מחוננות בדק קבוצה גדולה של אנשים שהגיעו להישגים יוצאי דופן במגוון תחומים, והמשותף היחיד לכולם שנמצא היה שהם דיווחו על מפגש עם מורה מעולה כעל חוויה יוצאת דופן ששינתה את חייהם. בניגוד למה שאולי היינו רוצים לחשוב, "עולם הידע" איננו פתוח לכולם, הדבר הרבה יותר דומה למסורת שמועברת מדור לדור, באמצעות חניכה והדרכה, תוך הדגמת דרכי חשיבה ומתודות יצירתיות, ובהעברת תחושת כיוון, תעוזה, פתיחות ונונקונפורמיזם. וייתכן מאוד, שמי שלא פגש מורה כזה לא מסוגל להבין במה מדובר, ורוב המחוננים באמת לא זוכים לפגוש מורה כזה- יש כאן לא מעט אלמנט של מזל. וכמובן שבמרכזים למחוננים לא יצטטו לך את המחקר הזה... הסיבה שמלמדים שם בעזרת מורה מול כיתה, היא לא בגלל המחקרים, או בגלל שזו השיטה המתאימה למחוננים, אלא בגלל שזה הדבר היחיד שהמערכת מכירה- הקצאת שעות, תקנים, השתלמויות.. (המחקרים והרציונאליזציות באו אח"כ..). דבר אחד אני יכול להבטיח לך (ותקראי את שפתיי..)- הבן שלך יתעלה על כל מי שהוא יפגוש עד גיל 16. כל השאלה היא מי הוא יפגוש עד אז.. וכמובן שאני מתכוון כאן למפגש אמיתי, משמעותי, כמו שתיארתי למעלה, ולא ללחיצת ידיים (שלא כמו במרכזי ההעשרה, שם מאמינים שאם נשים את הילד עם יצירת אומנות באותו חדר, זה יעשיר אותו. עצם ה"מפגש" יגרום לכך שהאיכויות של יצירת המופת יפעפעו בדרך פלאית אל תוך הילד, ש"מוחו הצעיר פתוח לגירויים".. בפועל, היא לא תאמר לו דבר, והוא לא יזכור דבר. ושימי לב שהטיעון הזה היה הרבה פחות חזק אילו היה מדובר בקריאת יצירת מופת ספרותית או הגותית- מה הפלא שדווקא "מפגשים" כאלה לא מספקים במרכזים...). ולסיום, רציתי להציע להורים תרגיל מחשבה קטן, דמיינו את עצמכם כפי שאתם כיום, כלואים בגוף של ילד, ויושבים יום אחר יום בכיתה ד', לומדים שברים – אולי תוכלו להבין משהו מהשעמום האיום, בזבוז הזמן העצום, והבדידות שמרגישים מחוננים רבים בבית הספר (ולא שאני טוען כאן שהילד המחונן הוא "מבוגר קטן", בכלל לא, הוא ילד. אבל אני כן חושב שהמטפורה הזו הרבה יותר מוצלחת מאשר הדימוי הנפוץ, שגם חלק מההורים שותפים לו, של המחונן כילד שנושא על כתפיו איזה ראש עם מוח של מחשב על, דימוי שמנתק לחלוטין בין "הIQ של הילד" -אותה יכולת "בלתי רגילה", ולכן גם לא באמת מובנת ולא באמת מטופלת- ל"שאר" הילד). מי שאוהב ללמוד, סובל לעיתים קרובות מה"לימודים" בבית הספר הרבה יותר ממי שלא אוהב ללמוד, כי השעמום פוגע בו במקום הרבה יותר עמוק, במשהו שהוא אוהב ושהוא חלק ממנו, ולא רק כאיזשהו "עונש" חיצוני של "לשבת בבית הספר".
 

ELIאלי

New member
לנועה- גלריית ציורים

הפן החברתי
מחוננים בגיל רך בכר ליאת בני בן 4 והוא אובחן כמחונן. אני מחפשת ילדים בסביבות גילו, מאזור רחובות, להפגיש ביניהם לקשרים חברתיים, זה יכול להיות נחמד וחשוב לשני הצדדים...חוץ מזה יש לי המון שאלות אך כיון שזו הפעם הראשונה שאני נתקלת בפורום הזה, אני אמשיך בפעם אחרת...
לנועה- גלריית ציורים
קריקטורה- האמת, אף פעם לא הבנתי למה זה מצחיק
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה