טיפים לזיכרון שמיעתי

n5omi

New member
טיפים לזיכרון שמיעתי

גם לי יש לקות בשמיעה. למרות האמונה שכל מי שבעל לקות בשמיעה, מפתח פיצוי מוחי שמתבטא בזיכרון שמיעתי מעולה/זיכרון ראייתי מעולה, אני מודה שאני גם בעלת לקות שמיעתית וגם בעלת לקות חמורה בזיכרון השמיעתי והראייתי ולצערי לא פיתחתי זיכרון שמיעתי וראייתי מעולה. רציתי לשאול האם יש לכם טיפים, עיצות כיצד לשפר זיכרון שמיעתי כשנמצאים (במצבים שלא ניתן להקליט) מחוץ לבית ורואים דברים ו/או שומעים דברים שצריכים לזכור אח"כ ובטווח הקצר. כנ"ל לגבי שיפור זיכרון ראייתי. איזה טיפים ועיצות אתם יכולים להציע כדי לשפר זיכרון ראייתי.
 

M o t t i

New member
אסטרטגיות לשיפור זיכרון כל סוג שהוא

קראתי פעם ספר על שיפור זיכרון "סוד הזיכרון המעולה" של ערן כץ, הוא מדגם שיטות לשיפור זיכרון, אולי קצת קשה להתרגל לשיטות חדשות (או ישנות מאוד) שהוא מציע אבל בשלב מסויםף כשמתרגלים לזה, זה בהדרגה נהיה יותר ויותר יעיל. בכל מקרה, אפשר לעיין קצת בספר וללמוד דרך אחת או שני דרכים לשפר זיכרון, זה אולי יעזור לך.
 

black_magic

New member
כשתעשי שתל תביני :) סתם..

זכרון שמיעתי זה צלילים שהמח זוכר ויודע לפענח אותם.. לחירשים שנולדו חירשים אין להם שום זכרון שמיעתי כי המח לא מכיר מהם צלילים ולא יודע איך להשתמש במידע שמגיע מן הצלילים,ז"א הוא לא יודע איך לפענח את הצלילים ולגרום לך להבין מה אתה שומע. לכן החירשים הכבדים שומעים רק רעשים לא מזוהים.. אבל מי שמתאמץ עם השמיעה המח מתחיל לזכור מה זה צליל מסוים וככה קורה מצב שפתאם אתה מבין מה זה הצליל הזה.. כי המח זוכר.. וכמובן שלאנשים שומעים יש זכרון שמיעתי מצוין.. אני צודקת חבר'ה? מי שיש לו מה להוסיף בבקשה.. נופו לא יודעת למה רשמתי כאילו את זכר יאללה תתעלמי מותק :)
 
נכון וגם

שחרשים אם הם מקפידים ללכת עם מכשיר שמיעה מגיל צעיר מאוד הם יכולים לפתוח זכרון שמיעתי טוב מאוד יחסית לשומעים. אני מגיל 9 חודשים עם מכשירי שמיעה ויש לי זיכרון שמיעתי- אני יכולה לזהות צלילי טלפון, דפיקה בדלת, מוזיקה ועוד כל מיני צלילים ורעשים. לומדים לאט לאט להבין מה זה הצלילים ולהבדיל ביניהם. גם שואלים את אמאבא או כל מישהו אחר מה זה הרעש ששמעת זה הרגע ויגידו לך.. ככה לומדים.
 

יובליק

New member
אבל חירשים בהגדרה הם

אנשים שלא יכולים לשמוע בכלל, האוזניים שלהם מתות וכתוצאה ישירה מכך הם גם אילמים כי הם לא מכירים את המושג הזה שנקרא שמיעה ולא יודעים איך זה נראה ומרגיש. את מתכוונת לכבדי שמיעה חמורים ועמוקים.
 

יובליק

New member
זאת כן ההגדרה

יש כאלה שטועים ומחשיבים אותה כליקוי שמיעה חלקי. חירשים הם אנשים שהאוזן שלהם פגועה לגמרי ואפילו להקה שלמה בתוך האוזן לא תעזור להם לשמוע, אלה אנשים שגם מכשירי שמיעה החזקים ביותר ביקום לא יעזרו להם והדבר היחיד שיעזור זה שתל. כבדי שמיעה (אני ואת) שהאוזן שלהם פגועה חלקית ויכולים להיעזר במכשירי שמיעה. חירש בדרך כלל הוא אילם, כמובן יש כאלה שמצליחים ללמוד להפיק קולות אבל לרוב המקרה אבוד ואם את מתכוונת לאנשים חירשים שיכולים גם לדבר ולקרוא שפתיים אז זה במקרים נדירים (כולל זאתי שהשתתפה בסדרה "הבית הלבן").
 

יובליק

New member
היא מסתמכת על ידע שרכשתי

במשך הזמן בין השאר עם קלינאיי תקשורת וידע בשפה והלשון העברית. (גם אני חשבתי פעם לפני הרבה שנים כשהייתי קטן שאני חירש) אדם שלא רואה כלום הוא עיוור. אדם שראייתו מטושטשטת הוא אדם שראייתו מטושטשת או אדם שאינו רואה טוב. יש אנשים שסובלים מקוצר ראייה ויש שסובלים מרחק ראייה ויש כל מיני שמות למצבים שונים. זאת לא השיטה שלי, את מוזמנת לבדוק במילון .
 
בוא אני יסביר לך

מה זה אילם זה בנאדם שאחד האיברים שקשורים לדיבור שלו פגועים בין אם זה מיתרי הקול או שריר הלשון מוגבל זה אילם בדיוק כמו שלחירש יש פגם באוזן ולעיוור יש פגם בעין ולנכה יש פגם בגפיים. חרש שלא יכול לדבר ולהיפק צלילים בגרון בגלל שהוא נולד חירש ולא למד לדבר כראוי, זה לא אומר שהוא אילם, זה אומר שהוא לא למד לדבר. אם הלשון שלו הייתה קטועה או שמיתרי הקול שלו פגועים, אז אפשר להגיד אותו כאילם. אבל לקרוא לחרש שלא למד לדבר "אילם" זה ממש הכללה גסה.
 
נכון

לפי ההגדרה המילונית - אילם זה אדם שנעדר כל כושר דיבור. זה לא מתאים לרוב החירשים שיש להם כושר דיבור אם כי לקוי אבל בכל זאת יש להם כושר דיבור ויכולים לדבר בצורה יחסית מובנת. גם לפי ההגדרה המילונית של חרש זה אדם נעדר כושר שמיעה או שכושר השמיעה שלו לקוי! מכאן זה אומר שחרש לא בהכרח חייב להיות בלי שום שמיעה אלא גם יכול להיות לו פגמים בשמיעה.
 

moran f

New member
איזה רעיון מצוין!

אז בדקתי במרים וובסטר, מילון ידועי וחשוב והנה ההגדרה לחירש - http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=deafest שים לב - or deficient. וממילון אוקספורד - http://www.askoxford.com/concise_oed/deaf?view=uk - or having impaired hearing. הגדרה רפואית יותר (שבה בכלל לא קיים המושג "חירש" - המקסימום שהם מגדירים זו ירידה עמוקה) - http://www.asha.org/public/hearing/disorders/types.htm בעברית, תשובה מפורום קלינאי תקשורת של סטארמד - http://www.starmed.co.il/Forum/?MsgID=617535 - המספרים מעט שונים מההגדרה האמריקאית, אבל גם כאן המקסימום הוא ירידה עמוקה. ועוד בעברית מאינפומד - http://www.infomed.co.il/glossary/g_1628.htm - גם כאן מדובר על אובדן מלא או חלקי. להמשיך? (ובקשר לעיוורון - על פי החוק הישראלי, למשל, אדם מוגדר כעיוור הרבה לפני שהוא מגיע ל-NLP, כלומר ללא תפיסת אור, כלומר מישהו שאפילו לא רואה מספיק כדי לדעת אם יש אור או חושך).
 

n5omi

New member
עיוורון

כן, עיוורון היא ראייה שבטווח הסטנדרטי לא רואים ולא מזהים כלום. בקצה הטווח אותם אנשים שרואים בקושי משהו, נקראים כבדי ראייה. המקבילה של כבדות ראייה בשמיעה היא כבדות שמיעה.
 

moran f

New member
וכמו שכבר אמרתי

קצה הסקאלה של ראיה נקראת NLP - ללא תפיסת אור. מדובר באדם שלא רק לא רואה שום דבר גם מקרוב, אלא גם לא מצליח להבחין בין אור וחושך. אדם מוגדר כעיוור לפני שהוא מגיע לזה. מה זה "הטווח הסטנדרטי"?
 
חירשות נכללת בהגדרה של ליקוי שמיעה

תשאל כל קלינאי תקשורת מוסמך והוא יגיד לך שליקוי שמיעה זה שם כללי לכל האנשים הסובלים מירידות שונות בשמיעה. אני מכירה המון אנשים חרשים שמפיקים תועלת רבה עם מכשירי שמיעה. אינני יודעת באיזו מסגרת גדלת אבל אני אומרת לך שכתבת דברים שממש רחוקים מלהיות נכונים. אתה גם יכול לשאול את קלינאי התקשורת שלך אם אנשים חרשים עם ירידות קשות בשמיעה יכולים לשמוע עם מכשיר שמיעה והוא יגיד לך שכן ! ובאמת, הדעה שלך "חרש בדרך כלל הוא אילם" רחוקה מאמת.. כמו שאמרתי קודם, כבר אין כ"כ הרבה חרשים אילמים בגלל הטיפול שנותנים להם מגיל צעיר (מסגרות טיפוליות כמו מיח"א). ואנשים שמצליחים להפיק קולות גם אם הדיבור לא הכי מובן, ל-א נחשבים אילמים בכלל! ומאיפה הבאת את זה שזה נדיר שיש אנשים חרשים שיכולים לדבר ולקרוא שפתיים? אני יכולה להכין לך רשימה ארוכה מאוד של אנשים חרשים שיודעים לקרוא שפתיים וגם לדבר. ואם אני לא טועה, רשמת איפשהו פה שיש לך ירידה של כ-85 דציבלים - לידיעתך זה נחשב חירשות.
 
מורן צודקת

אינני יודעת מאיפה אתה חושב את הדברים האלה אבל הם מוטעים ביסודם. נכון שהמושג חירש ישר נותן אסוציאציה שהוא לא שומע כלום. זה איכשהו נכון אבל עם מכשירי שמיעה הם בהחלט יכולים לשמוע. אני לא מתכוונת בכלל לכבדי שמיעה חמורים ועמוקים (פעם ראשונה שאני שומעת על המושג "כבדי שמיעה חמורים ועמוקים" אלא לחרשים שיש להם ירידות עמוקות של 90 דציבלים ומעלה ואפילו יש אודיולוגים שאומרים ש-70 דציבלים ומעלה זה כבר נחשב חירשות לכל דבר. וחוץ מזה, ממך הייתי מצפה שתדע שהמושג חירש אילם זה ממש כבר עבר זמנו..נכון שיש כאלה עם בעיות דיבור קשות אבל חירשים הם לא בהכרח גם אילמים. היום יש חינוך כבר עוד מלפני גיל שנה עבור ילדים לקויי שמיעה ובזכות זה הם לומדים לדבר, לקרוא שפתיים ולנצל את מכשירי השמיעה בצורה הטובה ביותר. ואתה רוצה הוכחה? אני בעצמי מוגדרת כחרשת (90-100 דציבלים) - אוזן ימין אחת שלי מתה לגמרי ואוזן שמאל שלי איכשהו יש לה קצת שרידי שמיעה ואני שומעת מצויין עם מכשירי שמיעה וכן, יש לי זיכרון שמיעתי ואני ממש רחוקה מלהיות כבדת שמיעה.
 
אני באותו מצב בדיוק כמוך

ואני מגדירה את עצמי חרשת לפי רמת השמיעה שלי. ובעצם כל קלינאי תקשורת שידבר איתי יגדיר אותי כחרשת למרות שאני מדברת רגיל לחלוטין ואנשים נדהמים שאני חרשת.......
 
למעלה