יורם קניוק

sailor

New member
בגלל האפתיה הזו

הפוליטיקאים הדתיים משתלטים על כל חלקה טובה.
 

יוסי ר1

Active member
היה ברור הרי שתגובתי תעורר גל של

אי נחת.

1. אני מכבד כל אדם וגם את דעותיו, כל עוד דעותיו לא מבזות אותו (והאמירה הזו לחלוטין בלי קשר לקניוק ז"ל)

2. כתבתי את שכתבתי, כדי להביע את הסתייגותי אף סלידתי מדברי אייכלר על קניוק.

3. זה שאני סבור (להשקפתי) שקניוק היה יהודי, לא שייך כלל לשאלת הכבוד שאני רוחש לדעותיו.
לטעמי יהודי הוא מי שהוגדר כך על פי ההלכה, ואעשה שקר בנפשי אם אומר שאני מקבל הגדרה אחרת כלשהי.
לא שאני רוצה לכפות על פלוני את המחוייב מהבנתי את הגדרתו כיהודי, אבל לפחות זכות ההגדרה שמורה לי בהחלט.
 

sailor

New member
למה זכות ההגדרה העצמית שלו

פחות ראויה מתוית שאתה בוחר להדביק לו?
 

יוסי ר1

Active member
"פחות ראוייה" זה ביטוי טעון, מייד מייחסים לו

ערך כלשהו.
מצד שני, שאלת יהדותו של פלוני גם היא שאלה ערכית במובנים שונים.

על כל פנים, יש לי שתי סיבות להעדיף במקרה זה את עמדתי מעמדתו:
הגדרת היהדות אינה סוגייה חדשה שחידש קניוק. יהודים היו והוגדרו ככאלה אלפי שנים לפניו, ולכן איני רואה סיבה לקבל הגדרה חדשה ושונה למשהו שכבר קיים ויש רוב שמכיר ומקבל את ההגדרה העתיקה.

סיבה שנייה כבר כתבתי לעיל, אם אני מאמין בהגדרה אחת ומישהו אחר באחרת, מה הסיבה שאקבל את שלו ואזנח את שלי? רק כי הנושא הוא הוא עצמו?
 

יוסי ר1

Active member
לא. יש הבדל בין לכבד את הזולת,

ובין לאנוס את עצמי ולקבל את הגדרותיו, רק כדי לעשות לו כבוד.
לטעמי, אינוס שכזה לא מכבד לא אותי ולא את דעותיו.

(שוב, אני לא מציע לעשות לו ברית מילה אחרי מותו כדי ליהד אותו. אבל להשקפתי, גם לאחר מותו, עדיין נשאר המנוח יהודי, כפי שהיה בחייו. גם אם השתדל להמנע ממצוות ומאורח חיים דתי, וגם אם הצהיר הצהרות נוגדות)
 

sailor

New member
אני לא רואה הבדל עקרוני

בין יהוד פיזי ע"י מילה לבין יהוד בהצהרה של מי שהצהיר בפומבי שהוא חסר דת.
אין לי דבר נגד דעתך, רק נגד כפיתה על מי שמאס בה כשכבר אינו יכול להתגונן.
 

יוסי ר1

Active member
אם אין לך דבר נגד דעתי,

מדוע לא תתן לי את הכבוד וגם תקבל אותה? למה לך להתעקש ולהחזיק בדעתך, למרות שהיא שונה כאמור מדעתי?
 

sailor

New member
התכונתי שאין לי דבר נגד זכותך להחזיק בדעה כזו

דעתי הפוכה אבל זה לא הענין.
פרסום דעתך ברבים בהקשר ישיר לאדם מת שדעתו הפוכה משלך היא בעיני זלזול בו כאשר הוא כבר לא יכול להגיב.
 

יוסי ר1

Active member
לזה אני דווקא מסכים, אם כי בניסוח קצת שונה.

באופן עקרוני, אכן בלתי ראוי הוא להוקיע דעתו של אדם (כל עוד אינו מוסכם כפושע באותן דעות) מיד בסמוך לפטירתו.
 
מה דעתך, על מומר לנצרות היו אומרים קדיש?

או על סתם חילוני שילדיו חילונים כמוהו? או שרק לקניוק שמרו את הכבוד הזה- על כורחך אתה נולד ועל כורחך אתה מת ועל כורחך אתה נותן דין וחשבון ועל כורחך נומר עליך קדיש?
 

sailor

New member
האמת, יש לי חבר, חרד, רב

ואדם משכמו ומעלה שאומר קדיש על כל אחד מאוכלי החזירים והשרצים שהכיר אישית ויודע שאף אחד לא יגיד אחריהם קדיש.
אבל הוא עושה את זה בצנעה, בבית הכנסת שלו (שהוא שם הרב בהתנדבות) ולולא שמעתי בטעות שיחה שלא נועדה לאזני, לא הייתי יודע על כך.
את זה אני יכול לקבל, הוא עושה כאמונתו בלי להצהיר ובלי לפגוע, אצל החסידים קוראים לזה למדווניק וזה ההבדל הגדול.
אולי זה בגלל שעלה מאמריקע בגיל מבוגר.
 
למעלה