לכתוב או לא לכתוב - האם זה שווה את זה?

Ambious

New member
לכתוב או לא לכתוב - האם זה שווה את זה?

למי שלא יודע, אני עובד כבר כחודשיים במקביל לעבודה הרגילה שלי, ככתב במגזין המשחקים באינטרנט vGames. לרוב הכתבות שאני כותב הן ביקורות למשחקים ששיחקתי, אבל כמעט באופן קבוע הריטואל הוא שאני כותב ביקורת, מגיש לעורך העורך קורא ואומר "הציון שנתת מוגזם", גורם לי לערוך את הכתבה ולהוסיף בכוח דברים אחרים (לטובה או לרעה, תלוי לאיזה כיוון הכתבה שלי הולכת), ואז משנה קצת את המלל במקומות מסוימים (לא באופן קיצוני) ומוסיף או משמיט פסקאות משלו. הקטע הוא שזה בד"כ לטובה, אבל הרבה פעמים הכתבות פשוט סותרות לחלוטין את מה שרוב הקוראים מרגישים כלפי המשחקים, או לחלופין שאני ממש נהניתי ממשחק מסוים, אבל בגלל שהעורכים הכריחו אותי להכניס גם דברים רעים אז בסוף הכתבה יוצאת סותרת את עצמה כי היא מאד חיובית ובסוף המשחק מקבל ציון 90 (אחרי שהורדתי אותו עוד מציון גבוה יותר) ואנשים אומרים (ובצדק) "ממה שקראתי לא מגיע למשחק 90". זה בסופו של דבר גורם לי להרגיש שהדעה שלי לא כלכך חשובה, ושאני צריך להתאים את הביקורות שלי לדעה הציבורית הרווחת על המשחקים אחרת יקטלו אותי ולא יפרסמו אותי, וזה מתסכל מאד. אני בסך הכל נהנה לכתוב ולהביע את דעתי, אבל מכריחים אותי להתיישר לפי תבנית מסוימת שלא בהכרח מתאימה לרוח המחשבה שלי, וזה מתסכל אחרי שהשקעתי כלכך הרבה בכתבה ושנהניתי כלכך ממשחק מסוים - למשל - ששוחטים אותה ומשנים אותה רק כדי שהיא לא תהיה 'מגמתית' מדי, אבל בכך גם מתעלמים לגמרי מדעתי האמיתית, ומתסכלים אותי כי אני מרגיש כאילו אני לא שווה כלום בתור כתב אם כל הזמן עורכים ומשנים אותי. מה דעתכם - האם שווה לי להמשיך לכתוב ולהתעלם מעוגמת הנפש והטוקבקים, או שזה לא שווה את זה אם זה לא מבטא באמת את מה שאני חושב ומרגיש? -אלעד
 
זה דווקא ניסיון מעניין

ללמוד לכתוב ביקורת. נדמה לי שהעורך שלך מנסה ללמד אותך להיות יותר שקול וענייני בביקורת ולא רק לכתוב מה אהבת או לא אהבת. לקחת משחק, לפרק אותו למרכיבים שעליהם כותבים את הביקורת - חלק מהמרכיבים יהיו טובים, חלקם האחר לא ובסוף בסוף בנימה יותר אישית אפשר להגיד משהו על המכלול בקשר לשאלה אם להמשיך או לא - קשה לי לענות לך. זה באמת מאוד אישי. אני הייתי מנסה ללמוד לכתוב ביקורת כביקורת קודם - מאתגרת עצמי לראות אם אני מצליחה לכתוב משהו שלא יעבור מכבש שינוי - ככה בשביל האתגר האישי שלי, אבל זו אני. בקשר לטוקבקיסטים - הם הרי מגיבים לכתבה שעברה עריכה, לא? אפשר גם מהם ללמוד משהו לגבי העריכה כי רק לך יש את המידע לגבי מה ערכו ועל מה הגיבו.... בקיצור - יש מה ללמוד אם מפסיקים לקחת כל דבר באופן אישי בחיים. השאלה אם יש כוחות ורצון לעשות את זה.
 

Ambious

New member
יש משהו בדבריך

בכל מקרה, הטוקבקים בכל מקרה הם בעיקר כנגד הציון ולא כנגד המלל, וזאת עיקר הבעיה. לגבי הביקורת - הבעיה שלי היא שכשאני נהנה ממשהו קשה לי לראות את הצדדים הרעים שלו - וגם כשאני כן רואה אותם (הרי בביקורת חייבים), הם לא מורידים מההנאה הכוללת שלי, מה שגורם לציון הכללי או להתרשמות הכללית לא לרדת בעקבות כך. מה אני אגיד - אולי אני לא מספיק ציני, קר, קטנוני וממורמר בשביל להיות מבקר?
 
וזה בסדר

ליהנות אבל בביקורת צריך גם לשמור על הפן הענייני לא רק זה שקשור ל"נהניתי" ו"לא נהניתי". תחשוב על עצמך כשאתה מחפש חוות דעת על מוצר. האם רק היית רוצה לשמוע שמישהו נהנה ממנו? או היה עוזר לך לשמוע איך למרות שהיו דברים לא משו, הם לא העיבו על ההנאה שלך בשורה התחתונה. בהחלט יכול להיות שאותם דברים שלא הצליחו לקלקל לך את ההנאה, יחריבו את הנאתם של אחרים - כי ככה אנחנו, לא בנויים אותו הדבר. לכן כשבודקים מוצר וכותבים עליו, צריך לשמור על נימה אובייקטיבית, לתת לקוראים לדעת מה קורה שם ולא רק את המסקנות שלך ("כן, היה כיף"). ובקשר לטוקבקיסטים - זה זניח. אחד נהנה 7 והשני 5. יופי. עכשיו הם יריבו על איזה ייצוג סובייקטיבי במספרים? אלו שטויות. לא צריך לקרוא אותן בכלל.
 
להיות או לא להיות.....

היי, כמי שמכיר את עולם התקשורת הכתובה, אני יכול לומר לך שקודם כל התפקיד של העורך הוא לגרום לטקסט לעניין את מי שקורא אותו, אגב, הטוקבקים - עם כל החסרונות שיש בהם (וגם היתרונות מצד שני) מהווים לעיתים מדד טוב באשר להצלחה של כתבה זו או אחרת. עם זאת, אני לא בעד מצב שבו עורך משנה את רוח הדברים של כתבה שהוצגה בפניו. הצורה הנכונה שלדעתי בה עורך צריך לעבוד - היא לתת את הנושאים שהוא רוצה חומר עליהם - ולקבל פידבק ממי שכותבים לאתר, מעורבות יתר לעיתים - במיוחד כשיש לזה פן של "טור דעות" פוגעת במרקם של הטקסט הויזואלי - לעיתים הקורא עשוי להרגיש שזה ערוך בצורה מוגזמת מדי או שהדברים, על פי הרצף שלהם - לא נכתבו משום כך שמי שכתב מאמין בכך בכל ליבו. מצד שני יכול להיות שיש צורך שתבדוק אפשרות להביא דוגמאות "חיות" יותר שימחישו לקורא את דעתך ויגרמו לו לקבל את הדעה שלך, בעצם - לשלב גם סיקור בתוך עולם הדעות. הדבר יכול להעשות ע"י השוואה, ראיון אישי קצר, ציטוט או בכל דרך אחרת שאתה מוצא לנכון. אחרי הכל - הפיתרון הכי טוב הוא לדבר על הנושא ישירות עם העורך, הוא גם זה שאמור להיות לו מספיק ניסיון בתחום. אלון
 
למעלה