m43,מבחני אינטליגנציה פרטניים,כאלה
שהתקפות שלהם מקובלת (כלומר שהם מודדים את מה שהם אמורים למדוד), אפשר להעביר עוד לפני גיל 4.בגילאים הצעירים, גן טרום חובה, וחובה,אין סבה מיוחדת להעביר את המבחנים הללו..אם כי אריקה לנדאו, בשנים האחרונות החלה לקבל לחוגי ההעשרה שלה באונ' תל-אביב, גם ילדים בני חמש.ולכן, הורים המעונינים לצרף את ילדיהם לחוגים הללו,יכולים לקבל באמצעות הבדיקה הערכה ובעיקר המלצה פסיכולוגית מתאימה,באם אכן הילד מתאים לחוגים. כדאי להדגיש, שבניגוד למבחנים קבוצתיים, פסיכולוג מיומן,מסוגל גם להעריך במהלך הבחינה,לעיתים בעזרת מבחני ציור בעיקר,את רמת הבשלות הרגשית של הילד, שהיא,חייבת להיות לפחות מתאימה למצופה מבני גילו, כתנאי הכרחי להצלחה בחוגים הללו.באזור ת"א,לשני בתי ספר היחודיים: בית הספר לטבע, ולאמנויות להם יש מבחני כניסה,עם ציון סף מינימאלי של IQ=125,יש הורים המבקשים באמצעות בחינה מקדימה, לדעת אם לבנם יש סיכוי בכלל להתקבל. במקרים רבים בתי הספר הללו מקבלים את ההערכת הפסיכולוג הפרטי. במעבר בגן חובה לכתה א',קרוב ל-5% מההורים,מבקשים להדליג את בנם שנולד אחרי התאריך הקובע לעלייה לכתה א' (ל' בכסלו), כלומר ילדין שנולדו בדרך כלל בסוף דצמבר, ולאחר מכן.ילד כזה חייב לעבור אבחון פסיכולוגי/רגשי כולל,ברמת אינטליגנציה של %140 לפחות .בהמשך הדרך בבית הספר,לעיתים מורים בעיקר, אבל גם הורים, המבקשים להדליג ילד לכתה יותר גבוהה לגילו, חייבים בבדיקה פסיכולוגית פרטית.לעיתים ילד מתקשה בלימודיו,ו/או בהתנהגות מתגלה בבדיקה פסיכולוגית, שנועדה לאתר את קשייו, כילד עם יכולת אינטלקטואלית מעולה ביותר, כשל ילד מחונן בשכלו..הסובל מליקויי למידה/ או בעיות רגשיות כלשהן.מבחני סאלד, כבר צויין,אינם מאתרים את כל אוכלוסיית המחוננים.משום כך לחלק מהילדים שעל פניו נתפסים כמאד מוכשרים, ניתנת האפשרות להגיש ערעור, המסתמך על תוצאות מבחן פסיכולוגי פרטי. כדאי להזכיר, שלקראת חודש מאי,בו מתכנסות וועדות ההשמה, הדנות בזכאות לחינוך המיוחד,נבדקים ילדים רבים בבדיקה פסיכולוגית פרטנית..וגם כאן לעיתים,מתגלים ילדים מחוננים, כלומר בעלי IQ מעל 130,עם ליקויי למידה ו/או בעיות רגשיות/התנהגותיות קשות. מעבר לכך,מדי פעם, מתבצעות בדיקות כאלה, לילדים, הבולטים במיוחד בלימודיהם . אם ביוזמת המורים, ו/או ההורים. לדעתי, המתבססת על נסיון של שנים בעבודה עם גני ילדים ובתי ספר,בדיקה פסיכולוגית פרטנית במהלך גן חובה, יש לה ערך סגולי רב במיוחד. לאו דווקא בכדי לאתר מחוננות, אלא ובעיקר לזהות את תחומי הקושי והחוזק של הילד,מאחר ואינטליגנציה, מתפתחת הדרגתית עד גיל 17 לערך,גילוי מוקדם של תחומי קושי שיש להם השפעה ישירה על הלמידה,בגילאי גן החובה, מאפשר תיקון ושדרוג היכולת.כולל איתור מוקדם של ליקויי למידה אפשריים,שאפשר להקל עליהם, לעיתים גם להחליש מאד את השפעתם,אם הליקוי מאותר בגיל שלפני בית הספר. הבעייה העיקרית בכל הנושא הזה,היא כמובן העלות הגבוהה יחסית..שאינה מאפשרת להורים דלי אמצעים לבחון את ילדיהם.אם כי במקרים רבים האיבחון ניתן על ידי פסיכולוג/ית מהשירות הפסיכולוגי החינוכי, כחלק מהשירות, ללא תשלום. גרא,מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי.