מסע קולינרי לאורך הדורות

forglemmigej

New member
מסע קולינרי לאורך הדורות

ספר בישול של איש המערות יצא לאחרונה ושם הנושא הוא שמו.
הטרנד הלוהט היום בבישול הוא השראה מהעבר.
ספר הבישול החדש יצא לאור והוא כולו מבוסס על ממצאים ארכאולוגים.
את המרשמים ליקטה וכתבה סבין קרג (Sabin Karg) שהינה ארכיאולוגית, בוטנאית וחוקרת אורחת במכון סקסו שמסונף לאוניברסיטת קופנהגן.
היא מסבירה שבמשך 25 השנים האחרונות היא אספהדוגמיות אדמה ובהן שרידי צמחים ממספר מקומות פרהיסטוריים בעיקר מצבורי אשפה של מדורות אש.
כמו כן היא מצאה שרידי עצמות דגים, עצמות בהמות, גרגרים, זרעי פירות ניתחה אותם ולפי זה בנתה תפריטים שיש להניח שאנשים אכלו באותה תקופה.
על ידי פענוח של מספר מרכיבים מחלקי צמחים אפשר בשיטות זיהוי ארכאולוגיות לגלות את כל הצמח שגדל שמה ושימש למאכל.
הספר מביא תפריטים מתקופת האבן העתיקה ועד תקופת יוליוס הקיסר . גם תפריטי הויקינגים מקבלים מקום של כבוד בספר
לגבי תקופתו של יוליוס קיסר כבר היה תיעודים על כך וידוע שהם אכלו למשל אפרסקים בדבש וחזיר בבצק עלים.
עוד מרשמים מעניינים למשל שיכולים בהחלט להופיע במניו של מסעדת נומה :רסק תפוחי עץ בר עם נגיעות של ענפי אשחר , משמש מיובש (מה שקוראים לדר) בענפי ערבה עם עדשים, רגל חזיר מאודה מעל מצע של פרחי פרג.
הספר מחולק לעונות השנה וליד כל תפריט יש אייקון המסמל מאיזה תקופה, למשל בתפריט אביבי יש אייקון של תקופת הברונזה.
ולמה היא החליטה להוציא את הספר לאור ובכן כדי לקרב את האנשים לעולם האקדמי , אם משלמי המסים מסבסדים מחקרים שונים עדיף לא פעם לספר לאנשים על מה מוצא הכסף. יפה מצידה.
עוד סבה היא חברתית תרבותית, הכנת מזון או סתם לאכול זה משהו בעדיפות אחרונה להרבה אנשים ופה כשמתכנסת המשפחה או סתם חברים ומכינים ארוחה מתקופת הברזל התחתונה למשל יש תחושה של יחד, יש מגע עין, יש דיבורים יש תחושה של שיתוף ולא ניכור
שתי מסעדות נכנסו כבר לטרנד הזה אחת בברלין בשם Sauvage ושנייה בקופנהגן שם Paleo שתיהן מגישות תפריטים על טהרת תקופת האבן .

זה בסדר כל הטרנדים האלו, אוכל זה אופנה בדיוק כמו בגדים, כל הזמן צריך להמציא את עצמך מחדש ובמיוחד הסגנון הסקנדינבי האחרון שאוכלים רק מה שיש בסביבה ויש להניח שהאדם הקדמון לא ייבא כל מיני תבלינים וירקות או פירות אקזוטיים והיה צריך לאכול רק מה שהיה לו בהישג יד אבל אני מניחה שהמזון שלו היה מאד מוגבל עקב כך .
ובהשראת הספר למחר אכין ארוחה בסגנון איש המערות: להתחלה דייסה של פרחי קורקוס , מנה עיקרית שוק ממולא של אייל אדמוני עם עלי דפנה על מצע ענפי ארז צלויים רוטב תפוחי בר וליד זה כרוב מקורמל עם ענפי ליבנה ברוטב בשמל!
 
למעלה