מתי הזמן הנכון לייעוץ עסקי

תוכן-מקודם

Member
מנהל
workplace-results-professional-report-accounting-during.jpg
קרדיט תמונה FREEPIK
מאת : ירון לוי

סביר להניח שכבר שמעת על המונח ייעוץ עסקי ואולי גם שקלת להתחיל בתהליך. ואולם, לא תמיד בעלי עסקים מבינים מהו בכלל אותו ייעוץ עסקי המכוון להגדלה של הרווחיות ואף להגדלה של המחזור, בליווי של יועץ עסקי מיומן. מכאן גם שאינם מבינים מתי הזמן הנכון לפנות לייעוץ עסקי, ובשורות הבאות נעשה סדר בנושא.

כמה מילים על ייעוץ עסקי


ראשית, חשוב להבין כי תהליך של ייעוץ עסקי עשוי להיות שונה מאוד בין עסקים בהתאם לאופיים, למצבם, למטרותיהם, לתחום הפעילות והיקפה, ועוד. יחד עם זאת, ניתן לומר כי המטרה הראשונה והאחרונה של היועץ העסקי היא להביא אותך להגדלה של הרווחיות ואף של המחזור, כאשר הצעדים יכולים להיות למשל התייעלות והקטנת עלויות, ביצוע של תמחור מחודש ומקצועי למוצרים ושירותים, שימוש אפקטיבי יותר בערוצי פרסום ושיווקי, שינויים בהתנהלות השוטפת, שיפור של הניהול הפיננסי ועוד הרשימה ארוכה.

התהליך מתחיל בכך שהיועץ העסקי מבצע סקירה מקיפה של העסק (במידה ומדובר בעסק לפני הקמה הפרוצדורה מעט שונה ועל כך יורחב בהמשך). לאחר מכן, בהתאם לבעיות שהתגלו ולנתונים שנאספו נבנית תוכנית עסקית שבה מוגדרים יעדים, נקבעות הדרכים הישימות אל היעד ומטופלות בעיות שהתגלו. בתוך כך היועץ העסקי מקנה כלים הקשורים בין היתר למכירות ושיווק, ניהול, כלים פיננסיים ועוד, וגם בהמשך הוא מלווה את בעל העסק ביישום של התוכנית העסקית לאורך תקופה.

יש לציין כי ייעוץ עסקי עשוי להתפרש על פני כמה שבועות או אפילו חודשים, אך גם יכול להתמצות בכמה פגישות בודדות בהתאם לרצונות והצרכים שלך. התהליך עצמו אינו כרוך בהוצאות גדולות והתוצאות המתבטאות בשיפור הפעילות והרווחיות בהחלט מצדיקות את ההשקעה.

אז מתי פונים לייעוץ עסקי

קודם כל, ייעוץ עסקי מומלץ בחום לכל עסק ומכל מגזר בכל שנה או שנתיים, לאור החשיבות הגדולה של שיפור, צמיחה ועבודה על בסיס תוכנית סדורה. יחד עם זאת, ישנם מספר מצבים שכיחים שבהם פונים בעלי עסקים לתהליך כזה, כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות:

כשמקימים עסק חדש

הסטטיסטיקה מראה שכמחצית מהעסקים המחדשים שקמים בישראל לא מצליחים לשרוד את 5 השנים הראשונות. לנתונים העגומים הללו יש סיבות רבות, אשר בחלקן הארי היו יכולות להיפתר אם היה מתקבל ייעוץ עסקי עוד בשלבי ההקמה. כך למשל, אחד הצעדים הראשונים שיש לבצע לקראת הקמת עסק הוא בדיקת כדאיות כלכלית, אשר רבים וטובים פוסחים אליה וסבורים שניתן להקים עסק עם תשתית איתנה וריאלית על סמך כוונות טובות ומשאלות הלב. יתרה מכך, הם אינם יודעים לבדוק באופן מדויק ונכון את ההיתכנות הכלכלית, לא מביאים בחשבון את כלל ההוצאות בתקופת ההרצה, לא אומדים נכון את עלויות הייצור/האספקה, לא מחשבים נכון או בכלל את נקודת האיזון, ובכלל את היכולת לספק שירותים ומוצרים ללקוחות.

כאן בדיוק טמונה החשיבות של ייעוץ עסקי, שבתור התחלה עוזר להבין אם העסק יכול להיות כלכלי, כיצד מביאים אותו לרווחיות, או שמא עדיף לוותר על כניסה להרפתקה שתסתיים בכי רע. לשם כך היועץ העסקי מבצע בדיקת עומק המתייחסת בין היתר לקונספט של העסק, הערכה של עלויות ייצור, קהלי יעד, דרכי שיווק ומכירה, אסטרטגיות טובות יותר ופחות בתחום, השוק והמתחרים, תמחור מקובל בענף, רמת הרווחיות הצפויה ועוד. כמו כן מביאים בחשבון את התקורות לרבות רכישת ציוד לתחילת פעילות, מלאי ראשוני, עלויות כוח אדם, עלויות רישיון עסק, הוצאות שכירות וכן הלאה.

הנתונים הללו ועוד רבים נוספים מאפשרים להעריך אם קיימות יכולות פיננסיות להתמודדות עם עלויות ההקמה וההרצה, והאם ניתן להשיג מימון מהבנק או מקרנות ייעודיות. מעבר לכך, הנתונים ישמשו לבנייה של תוכנית עסקית מפורטת ומקיפה שתכוון ותנחה את פעילות העסק בתקופת ההרצה וגם לאחריה.

כשיש קושי כלכלי

בעסקים רבים קיימת התחושה של חוסר מיצוי הפוטנציאל הפיננסי, כאשר הסיבות אינן מובנות כל צורכן, ובלא מעטים מהעסקים אף יש קשיים של ממש עד כדי משבר. לפיכך, הזמן הנכון לפנות לייעוץ עסקי הוא כשיש תחושה שהרווחיות יכולה או אמורה להיות טובה יותר, שלא מבינים איפה הכסף, ובוודאי אם כבר מרגישים שהטבעת הולכת ומתהדקת. יועץ עסקי יתחיל עם בניית דוחות כלכליים המספקים תמונה מובנת וברורה לגבי המצב הפיננסי בעסק, ומכאן ניתן יהיה לגלות את הבעיות האמיתיות, בין אם זוהי בעיית גבייה, בעיית תמחור, היעדר כישורי מכירה, הלוואות לא טובות, הוצאות לא הכרחיות, בעיית הנעת עובדים וכן הלאה

אחרי איתור הבעיות היועץ העסקי גם יציע פתרונות, שאינם בגדר "כיבוי שריפות" אלא עם תוכנית עסקית מקצועית וסדורה שמהווה תוכנית עבודה מעשית לשנה או שנתיים. התוכנית העסקית מתייחסת לכלל ההוצאות, ההתחייבויות וההכנסות בעסק, ומאפשרת לעבור מהפסד לרווח משמעותי. הייעוץ העסקי אמנם עוזר להוציא את העגלה מהבוץ, אבל יותר מכך מעלה את העסק על דרך סלולה שיש בה תקציב הוצאות לכל סעיף, יעדי מכירות ברורים ואסטרטגיה עסקית מושכלת שמיושמת היטב. כמובן שדברים אלו נכונים גם לגבי עסקים המצויים במשבר כלכלי של ממש, ובמקרה זה יש לפעול לייצוב המצב הפיננסי בדרכים שונות, להשגת שקט תזרימי ולהגדלה של הרווחיות עם יועץ בעל השכלה כלכלית מקיפה וניסיון עשיר.

מצבים נוספים בהם נכון לפנות לייעוץ עסקי

מלבד האמור לעיל, ישנם עוד זמנים ומצבים שבהם נכון לקבל ייעוץ עסקי. הנה מספר דוגמאות בולטות:
  1. בתחילת שנה חדשה – במשק התחרותי והדינאמי שלנו יש צורך להיות עם היד על הדופק, להשתפר, להתייעל ולבצע שינויים במידת הצורך. אי אפשר לקפוא על השמרים ויש להגיב במהירות, אך מצד שני אין זה נכון לפעול מהבטן ללא חשיבה מסודרת קדימה. תחילת השנה החדשה מהווה זמן מצוין להתארגנות לבאות, כאשר יש בידינו נתונים "חמים" מהשנה שהסתיימה ואפשר לבנות תוכנית עסקית לשנה הבאה, להתחדש ולבצע שינויים, ולחדד את האסטרטגיה.
  2. כשרוצים להשיג מימון – עסקים רבים סובלים מבעיית תזרים, ממחנק אשראי או מנטל הלוואות לא טובות, למשל בגלל הסתמכות יתרה על ההון העצמי, אי הצגת תוכנית עסקית אטרקטיבית לבנק, מערבולת בלתי נגמרת של הלוואות המכסות זו את זו, וכדומה. יועץ עסקי המכיר היטב את התנהלות הבנקים, יודע כיצד בונים תוכנית עסקית המשפרת מאוד את סיכויי אישור הלוואה ובתנאים נוחים מבחינת ריביות והחזרים המתאימים לצרכי העסק. בנוסף, היועץ העסקי יהיה לעזר רב בהשגה של הלוואות בערבות מדינה הניתנות בתנאים מועדפים, בעודו בונה תוכנית עסקית מקצועית ורצינית העונה לקריטריונים של הגופים המעורבים.
  3. שרוצים לשפר יכולות ניהול – יועץ עסקי מיומן מביא עימו ארגז כלים העשוי להביא תועלת רבה לבעל העסק ולמנהליו, דבר התורם רבות לשיפור ההתנהלות השוטפת, למורל בעסק, למכירות ולשביעות הרצון של הלקוחות.
  4. כששוקלים להכניס שותף – יועץ עסקי יסייע לבחון את כלל ההשלכות הפיננסיות והניהוליות הכרוכות בהכנסת שותף, האם זהו הצעד הנכון ביותר לעשותו, וכן ילווה את תהליכי איתור וסינון המועמדים, ואת ההסכמות על דרכי ההתנהלות המשותפת.
  5. מגוון מצבים נוספים – יש עוד שורה של מצבים בהם נכון לפנות לייעוץ עסקי, ובהם כששוקלים לקנות עסק פעיל, כששוקלים לבצע מיתוג מחודש, כשיוצאים עם שירות או מוצר חדש, כשחושבים לרכוש או ליצור זיכיון, כאשר מבוצעים בהנהלה שינויים משמעותיים, כשנכנסים לשווקים חדשים, ועוד.
וכאמור, בשורה התחתונה מדובר בתהליך המומלץ לכל עסק באשר הוא לפחות פעם בשנה או שנתיים.
 
למעלה