על יעלות, אבטלה ותעסוקה בכל מחיר...

דור לוי

New member
על יעלות, אבטלה ותעסוקה בכל מחיר...

נניח ש... 1. המדינה רוצה לרצף כבישים באבנים משולבות. 2. יש מכונה כזו העושה את עבודתם של 4 פועלים. 3. עלות המכונה 12000 ש"ח לחודש (כולל שכירות, דלק וכד'). 4. עלות כל פועל 3000 ש"ח. האם כדאי לקנות את המכונה או להעסיק את הפועלים? עכשיו נניח שהמכונה עולה רק 11700 ש"ח לחודש, איך תשתנה התשובה? עכשיו נניח שהמכונה עולה רק 11700 ש"ח לחודש, אבל המדינה מעוניינת לעודד אנשים לצאת לעבודה ולכן מציעה למעסיקים 5% מתנה על שכר העובדים כלומר 4*3000* 5% סה"כ 720 ש"ח. מה דעתכם עכשיו? האם זה נשמע מוכר? האם זה נשמע יעיל?
 

Lyosub

New member
השאלה היא

האם המדינה לא מקבלת חלק מהכנסות העובדים במיסים? הרי כל אזרח משלם ביטוח לאומי וביטוח בריאות על פי גובה ההכנסה ומס הכנסה מעל שכר מסוים. כמו כן אדם בעל הכנסה קבועה יוכל להרשות לעצמו להוציא חלק מהכנסתו (בתנאי שנשאר לו משהו לאחר המיסים והחשבונות) על מוצרי צריכה ומותרות שבתורם מספקים יותר משרות לאנשים אחרים. אמנם יש צורך ביותר מפועל אחד (או ארבעה) אבל אם יהיו יותר עבודות יזומות שכאלו אז אני מאמין שזוהי דחיפה לכיוון הנכון.
 

achokler

New member
מהי השאלה ../images/Emo35.gif

מבחינת המעסיק לא מעניין אותו כלום, כמה שפחות לשלם. נניח שהכל פשוט 3,000 ש"ח זה עלות מעסיק מוכרת ו 12,000 זה עלות שימוש מוכרת. אני בתור מעסיק הייתי לוקח מכונה שלא עושה צרות. מבחינת המדינה בוודאי שכדאי שיעסיקו עובדים. הכסף הזה חוזר לממשלה באמצעות מיסים, דרך הקניות (מע"מ מסי רכישה ומס חברות של החברות שמוכרות) איך לעודד 1. להטיל מיסים על המכונה 2. לא להכיר בכל הוצאות המכונה כהוצאות מוכרות 3. להכיר בהוצאות שכר יותר (למשל לתת הנחה נוספת במס למעסיקים עם הרבה עובדים) 4. לתת מתנות למעסיקים בצורת כסך על כל עובד. לדעתי כל פתרון יוצר עיוות ופרצות וניסיונות לרמות. צריך לתת לכלכלה לסדר את עצמה, לא לשלם למובטלים אבטלה בלי שום פיקוח זה יוריד את השכר ובעקבות כך המעסיקים יקחו יותר עובדים ופחות מכוונות מה שיביא לצמיחה.
 

דור לוי

New member
שיפוי מעסיקים מעולם לא פעל

נניח שאתה מעסיק עובדים. אני מניח שבתור אדם שקול אתה מעסיק את מספר העובדים שאתה צריך. עכשיו אומרים לך שתוכל להעסיק אדם נוסף ב 95% ממחירו. כלומר הנחה של 5% (שיפוי מעסיק - ואני מתעלם כרגע מעלויות נוספות) בשביל הזכות לשלם סכום פי 19 גדול יותר. אתה באמת היית מעסיק ולו עובד אחד שאתה לא באמת צריך?? זהו שלא! ובכל זאת המדינה הנהיגה מזה שנים את המנגנון של שיפוי מעסיקים. ועדת חקירה פרלמנטרית כבר אמרה שזה לא פתרון נכון להגדלת תעסוקה. כל הארגונים החברתיים צועקים ששיפוי מעסיקים הוא בזבוז כספי המדינה ואינו מוסיף לתעסוקה. והמדינה משום מה ממשיכה עם הראש בקיר... (מעניין למה...) המטרה בהקמת הקהילה כאן, היא להציע פתרונות חלופיים - לא בהכרח להמציא אותם - אבל בהחלט להפיץ את המידע על קיומם! במקרה זה באופן בולט הפתרון הקלאסי הוא מס הכנסה שלילי. כלומר סבסוד העובד על יציאתו לעבודה ולא סבסוד המעסיק. (מכיון שהמילון עדיין לא עלה: מס הכנסה שלילי ניתן לביצוע במגוון וואריאציות, למשל המדינה נותנת לעבוד חצי שקל על כל שקל הפרש בין השכר לשכר הממוצע במשק). זהו הגזר שבצד המקל של הקטנת הקצבאות. אם ניקח רק את החקלאות (בהנחה המקובלת היום שהמדינה חושבת שחשוב לסבסד את החקלאות) אם תמיר את הסובסידיה למים בסובסידיה לעובד עצמו, המעסיק ימשיך לשלם שכר מינימום - או קרוב לכך - והעובד יקבל שכר ששקול לשכר גבוה בהרבה מהשכר הממוצע במשק!! וקל לראות זאת, קל לבדוק זאת וקל לתפעל זאת (באמצעות המנגנון של ביטוח לאומי). והקטע הוא שגם החקלאים עצמם - אם יעבדו בכך ולא מחוץ למשק יהנו מכך. כך שבהחלט יש אינטרס משותף. בברכה
 

achokler

New member
יש הגיון במה שאתה אומר

אבל זה יצור בעיות מסוג אחר. כרגע יש מס הכנס שלילי על אבטלה. כלומר לאנשים יש אינטרס מובהק להיות מובטלים. לדעתי התערבות זו בכלכלה היא זו שפגעה בשווי משקל. וגורמת לאבטלה ולמיתון. לגבי פיתרון, לכפות על אנשים לעבוד בחלקאות, בסיעוד ובבניין.
 

דור לוי

New member
זה לא מס הכנסה שלילי

כשיעלה המילון לאויר זאת אחת ההגדרות שהכנסתי.
 

achokler

New member
תסביר בבקשה

אדם שעובד משלם כסף - מס חיובי אדם שלא עובד מקבל כסף מהמדינה - מס שלילי על עבודה.
 

דור לוי

New member
הסבר - מהו מס הכנסה שלילי

מכיון שמילון המונחים של הקהילה עדיין לא עלה לאויר להלן הסבר. מס הכנסה שלילי נועד לעודד עבודה. ניתן לבצע במספר ואריאציות אתן אחת לדוגמא. נניח: * שכר ממוצע במשק 7000 ש"ח. * שכר מינימום 3000 ש"ח. * המדינה אוכפת את חוק שכר מינימום, דואגת שמי שעובד משרה מלאה לא יהיה זקוק להשלמת הכנסה לשכר המינימום ... * בשכר 7000 ש"ח לא משלמים מס הכנסה. * בשכר גדול מ 7000 מתחילים לשלם מס הכנסה אז אפשרות למס הכנסה שלילי תהיה לעובד בשכר מינימום עד השכר הממוצע. יקבע ההפרש בין שכר המינימום והשכר הממוצע. כל מי שידווח לביטוח לאומי כי עבד , וידווח השכר שקיבל המדינה תיתן לו בחודש שלאחר מכן באמצעות ביטוח לאומי ישירות לבנק (ולא דרך המעסיק) את מחצית ההפרש. מספרים לדוגמא: עובד בשכר מינימום יקבל מהמעסיק 3000 ועוד 2000 מהמדינה. עובד בשכר מהמעסיק 5000 יקבל מהמדינה עוד 1000. לגיטימי שהמדינה תעודד ענפים נדרשים: למשל לתת מס הכנסה שלילי רק לעובדים במקצועות נדרשים כמו חקלאות. ברור יותר?
 

achokler

New member
ברור

אז בוא נגדיר את דמי אבטלה כמס שלילי על עבודה. ונסכים שזה מעוות את כל השווי משקל הכלכלי.
 

דור לוי

New member
יש גם הצדקה כלכלית לדמי אבטלה:

למדינה רציונאלית, יש עניין בתשלום דמי אבטלה סבירים לתקופה מסוימת. הסיבה היא שאדם שעובד בעבודה הראשונה המוצעת - ומקבל אותה מתוך לחץ, בד"כ עובד בעבודה פחות אופטימלית ממה שהיה יכול למצוא (שכר נחות, משעממת, פחות מתאימה לאישיות וכד'). כאשר אדם עובד בעבודה שאינה מתאימה, תקבולי המדינה ממסים ישירים, עקיפים וממיסים שקשורים להשפעת המכפיל קטנים. מעבר לכך, הסיכוי לתחלופה ולעזיבת עבודה גדל. כמו כן, כשהבןאדם עסוק בעבודות יזומות או בעבודה קשה, קשה יותר לחפש עבודה טובה יותר וכך נתקעים במקום. דמי אבטלה מוגדלים צריכים להינתן בתקופת אבטלה שסבירה למצוא עבודה. לאחר מכן הם אמורים להיות מוקטנים בהדרגה עד לרמת מינימום לקיום סביר בכבוד (וזו צריכה להיות זכות אדם בדיוק כמו זכות הקניין למשל). הבעיה בזה שתקופה סבירה משתנה גם בהתאם למצב הכלכלי, וגם בהתאם למקצועו של האדם. דור
 

achokler

New member
הבעיה היא לא רק בתקופה גם בסכום

אנשים פשוט מסרבים לעבוד בעבודות שונות. מתוך כלל העולים מברה"מ ב 10 השנים האחרונות תמצא מספר קטן של מובטלים יחסית לשאר האוכלוסיה. מפני שדוקטורים עובדים בניקיון. בוודאי שזה לא יעיל. אבל ז עדיף למדינה מאשר לשלם לו אבטלה. לעומת זאת אוכלוסיות שלמות (נקראה להם צברים) מסרבות לעבוד. הצברים לא מוכנים לעבוד בכל עבודה. נסיתי בזמנו לקלוט מסגר / חרט מלשכת העבודה. קיבלתי תהלוכה של אנשים שביקשו שאני אחתום שהם לא מתאימים. ולא לא ניסיתי לעשוק אותם. לבסוף קלטתי מהנס מכונות שעל לפני 7 שנים. והא עובד פשוט מצוין. הבעיה נעוצה בחינוך ויש לחנך את הצברים מחדש.
 

דור לוי

New member
בעיות יש הרבה... ולשם כך

בעיות יש הרבה... ולשם כך מה שהיה צריך לעשות זה לרכז מחקר כלכלי במדינה, שיעסוק בנסיון לבצע תמחורים של נושאים שקשה לתמחר. האם שמתם לב שעדיף למדינה ולחברות הביטוח והפנסיה שאנשים ימותו ולא יהיו נכים? (עזבון המת במקרים רבים יקבל סכום חד פעמי לעומת נכה שצריך מחיה וטיפול והוצאות ורכב וכד...). בעבר הוקם משרד כלכלה, הבעיה שמי שעמד בראשו דיבר על המצאת הנורה שתאיר את רמת גן... בהמשך מונה בראש המשרד יוסי ביילין שהוא משפטן, וכתבתי בעבר על כך שאחת הבעיות במדינה שמשפטנים וגנרלים לשעבר מנהלים את הכלכלה... יוסי ביילין לא הבין את מהות הנושא וסגר את המשרד. היום קיימת וועדת כלכלה בכנסת. מכיון ש(כמעט)כל נושא קשור לכלכלה ולהפך, הוועדה עוסקת בנושאים שמן הגורן ומן היקב אבל לא ממש רלבנטיים. כך למשל עסקה באחרונה בהגברת האכיפה בנושא עבירות תנועה. אנא הסבר לי מדוע לא עסקה בכך הוועדה למלחמה בתאונות דרכים שאף אחד לא מכנס... אגב באחרונה היתה סנונית ראשונה לדרך חשיבה זו, כאשר המשרד לבטחון פנים ניסה לתמחר את הנזק שבמשטרה קטנה. נחזור להודעתך: הייתי מאוד מאוד רוצה לדעת מה הנזק למדינה, מכך שהעולים מרוסיה לא עבדו (ורבים גם היום) במקצועם. באינטואיציה שלי נזק נוראי ופספוס גדול של העלייה. צריך גם לדעת, שעתידנים חוזים די בוודאות, שבעתיד לא יהיה צורך בעבודה של רוב האוכלוסיה. זה נושא שחשוב להערך אליו כבר היום, כי אולי האבטלה היום היא תחילת התהליך. ואולי זה אחד מהנושאים במסגרת 'חינוך מחדש'? לדוגמא: האם יכול להיות שבעתיד עם המשך התפתחות המיכון לא יהיה צורך במסגרים, חרטים ובשאר הדברים שאתה מייצר בעבודה ידנית/ממוכנת חלקית? אולי בבנייה יעברו לבנייה מתועשת יותר - ואז גם לא יצטרכו עובדים 'פשוטים'? גם בטכסטיל חברת תפרון(אם אני זוכר נכון) מראה שאפשר להיות מפעל הייטק. האם ייתכן שלא יהיה צורך בעבודה מהסוג שלך? אז אולי עדיף שהמדינה תסדיר את נושא ההתנדבות והמגזר השלישי, תיתן כלים לפעילות, ותפעיל מערך של מתנדבים שיקבלו מלגה במקום שכר עבודה (מלגה קטנה משכר עבודה וגבוהה מאבטלה). ואז למשל העולים מרוסיה שהיו נגנים ולא מצאו עבודה יוכלו לעבוד בהתנדבות בנגינה בבתי חולים, במוסדות לילדים (מוגבלים ורגילים), בריפוי בעיסוק וכד', בצה"ל ... כמעט כל אחד יכול למצוא משהו להתנדב בו: משמר אזרחי - היום המשטרה מודה שאי אפשר בלעדיהם, למרות קשיי הלידה... מד"א, זק"א (אני מעריץ אותם), בתי תמחוי, מפעלי הזנה לילדים בבתי ספר או הפעילות שלי כאן ובמקומות אחרים בשנים האחרונות... עוד שאלה אם אפשר: עם היד על הלב, כמה הצעת להם ברוטו וכמה זה יוצא בנטו? אם היו מקבלים בונוס נטו בצורת מס הכנסה שלילי האם זה היה משנה את התמונה? מה גובה הסכום שהיה משנה את התמונה? שאלות שצריכות להישאל!
 

achokler

New member
מסכים עם כל מילה

עם יד הלב הצעתי להם משכורת כמו שמקובלת בשוק. ועובדה שהיו לי המון מועמדים שנלחמו על אותה משרה ולבסוף בחרתי מהנדס. העובדים היחידים שלא רצו את המשרה היו אלו מלשכת התעסוקה. הבעיה לא הייתה כסף, הם יקבלו 100 - 200 שקל יותר מהאבטלה אבל הם עצלנים לא מוכנים לעבוד בשביל הפרש של 200 ש"ח לא מבינים את הפוטנציאל הגלום ורוצים לשבת בבית ולקבל כסף. מס שלילי לא היה עוזר פה, צריך להכפיל את המשכורת כדי שהם יעבדו. מס חיובי על דמי האבטלה היה עזור יותר. לגבי אבטלה עתידית יש משהו בדבריך אבל שמתי לב ששכל שהמערכת משוכללת יותר צריך גם יותר אנשים שיתחזקו אותה, לדעתי יהיה יותר ביקוש בתחומים מסוימים ופחות באחרים. ידרשו תכנתי CNC במקום חרטים וכדומה.
 
למעלה