סתם לידיעתכם... חרשים בדת

אמיר335

New member
על חודו של יוד ../images/Emo13.gif

שוטה וקטן - תודה שהארת את עיני. חבל שלא רשמת קטין זה היה יותר ברור
כנראה שמבחינה תחבירית זה לא הסתדר לי. או כמו שאומר השיר הידוע אני רואה מה שבא לי לראות
. אבל בכל מקרה אם הם שמים אותנו באותה אחריות משפטית של השוטה והקטן זאת אומרת שהם חושבים שאנו כאלה.ולא משנה אם הם מכנים אותנו כך או לא. ואתה יודע מה יערב להם ויבושם להם. בינתיים המפלגות הדתיות עוד לא הגיעו ל 61 מנדטים כך שהשכן המעצבן והבוס המעצבן יכולים להיות רגועים
 
../images/Emo45.gif

רק אדגיש שאם שמים את החרש יחד עם השוטים והקטינים, זה לא אומר שהם שווים לשוטים ולקטנים. אם חרש היה שוטה, לא היה צורך להגיד גם את המילה "חרש". היו כותבים "שוטה וקטן" והיינו מבינים שגם חרש כלול כי חרש הוא בעצם שוטה. לכן ברור שחרש זה קטגוריה אחרת. שלושת הקטגוריות נחשבות "שאינם בר-דעת" (מסכת יומא דף מ"ג עמוד א, וגיטין כ"ג עמוד א). ובשולחן ערוך (אורח חיים תקפ"ט סעיף ב) מדגיש כי "אפילו מדבר ואינו שומע" - "דכיון דאינו שומע לאו בר חיובא הוא" (מכיוון שאינו שומע - הוא אינו חייב). הוכחה לכך שחרש אינו נחשב שוטה אפשר לראות במסכת יבמות נ"ו עמוד א - "ולא הספיק לכונסה עד שנתחרש - אינה אוכלת בתרומה", כלומר - אם נהיה חרש - משתנה הסטטוס שלו. וברור כי אם לא היה חרש, ונתחרש, זה לא גורם לכך שנהיה שוטה. עוד הוכחה - מסכת בבא קמא פ"ו עמוד ב: "חרש וקטן יש להן בושת, שוטה אין לו בושת". אני יכול לתת עוד הרבה דוגמאות (על חרש ש"נתפקח", וכדומה), אבל נראה לי שהבהרתי את הנקודה. חרש, ע"פ ההלכה, נמצא בקטגוריה של אלה שאינם ברי דעת (או לפחות עם דעת מטושטשת). למרות שזה נשמע (
) מוזר, יש הרבה דברים ללא הסבר בהלכה, והדתיים תמיד מנסים להסביר כי "היום לא מבינים, אולי בעתיד נבין" (תירוץ שתמיד עובד) ואולי נגלה יום אחד כי מי שחרש (נניח נקרע לו עור התוף) - מיידית נדפק המוח שלו והוא כבר אינו בר דעת. אבל אתם לא חייבים לקבל את דעתי. במילא אני לא בר דעת
 

צלף

New member
דני אתה מדבר על ההלכה של אתמול

והחירש של אתמול החירש של אתמול לא ידע שפת סימנים ולא שפה אחרת כלשהי, ולכן בגלל שלא שלא היה יכול ללמוד דבר הוא לא היה בר דעת... ולכן לא יכלו חכמי ההלכה של אז להתיחס אחרת. בחירש של היום ההלכה היא אחרת, וזה לא חידוש גדול - כבר במאה התשע עשרה ברגע שחרשים התחילו ללמוד בבתי ספר מיוחדים לחרשים כבר כתב הרב הילדסהיימר כבר במאה ה- 19 שחז"ל התכוונו לחרש שלא למד... ואני מצטט קטע שמובא בספרו של ד"ר רחמים כהן - הילד החריג והחינוך המיוחד בשם הרב שמחה בונם סופר מהונגיה המאה 19 לגבי מה דינו של חירש אילם שסיים לימודיו בבית ספר לחרשים אילמים (ככה קראו להם אז) לענין חיובו במצוות ? : ותשובתו: "אם החירש אילם התחנך בבית ספר לחירשים אילמים ולמד שם לדבר בקושי, ובעזרת רמיזותיו ותנועותיו, ויבין להתפלל ולשאת עם בני אדם - חייב הוא במצוות כשאר כל ישראל, וחייבים לקנות לו תפילין ולהשגיח עליו, ומצטרף למניין, וכותב תפילין ומברך הנותן לשכוי בינה, ואם הוא בא להתגייר מותר לגיירו" (נכחתי במסיבת גיור של גר צדק חירש מאמריקה דרך אגב), "ויכול לחלוץ, וקידושיו מהתורה, ויכול לגרש על ידי שליח קבלה, ומקחו מיקח ומימכרו ממכר," והרב גם מביא מקור מהמשנה בגיטין ז: "חירש רומז ונרמז, ובן בתירא אומר קופץ ונקפץ במטלטלין - היינו שרומז בידיו ובראשו ובעיניו ובתנועות המורות על הבנתו או קומץ בשפתיו ובפיו בתנועות של אישור או סירוב לעסקה, וחירשת צריכה השגחה לטהרתה כפיקחת" וגם ראיתי ציטוט מהרב עובדיה יוסף לענין צירוף חירש אילם למניין - :חרש אילם שלמד בבית ספר ונראה כפקח ובן דעת, שמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו ומתפלל ומניח תפילין ... יש להסתמך על המקילין לצרף אותו למנין ולקדיש ולקדושה..." אז דני זה לא כמו אמרת שההלכה נגד החרשים, על פי ההלכה חירש שלמד כשומע לכל דבר וזה אפילו יש סיוע מהמשנה למרות שאז חרשים שלמדו היו נדירים, הרבה פעמים ההלכה משקפת מציאות שהיתה ולא קובעת מציאות, ואם אתה מחפש סיבות לא להיות דתי, אז היחס ההלכתי לחרשים אינה יכולה להיות סיבה טובה...
 

צלף

New member
לגבי יש להסתמך על המקלין

1) הרב עובדיה פסק כמקילין - כך אני מבין מדבריו וזה מחייב את כל מי שמקבל את דבריו - כלומר את קהילות הספרדים. (נוסף לרוב המכריע של שאר הקהילות ישראל) 2) במקרה שיש כבד שמיעה או חירש שחבר בקהילה של מחמירים - אין טעם לדעתי לנהל מלחמות אבודות - אני ממליץ שיצביע ברגליו ויעבור לקהילות של מקילין ויש המון...
 
למעלה