שאלה פילוסופית עמוקה

GILADOS

New member
אין כאן שום פרדוקס, לא מבין על מה הדיון פעמיים מינוס יוצר פלוס. לכן, אם אלהים אינו יכול שלא להיות יכול, אז יוצא מכך שאלהים הוא כל יכול. ניסחתי זאת בצורה לוגית נקיה, ללא כל התפטלויות. וחוץ מזה, העיסוק בשאלה זו אינו רלוונטי עבור מי שמלכתחילה לא נותן לאלהים תארים. אני באופן אישי, למשל, מסתפק באלוהותו של האל וזה מספיק בשביל להגדיר בכך את אינסופיותו. כל השאר אינו מעניין.
 

BITTERtruth

New member
צריך להגדיר "כל יכול"

לפי דעתך ההגדרה היא : "אין לו שום מגבלה, והוא ל א י כ ו ל ליצור לעצמו שום מגבלה" תשים לב- ההגדרה של כל יכול היא... שהוא לא יכול. לגבי "אלוהותו של האל"- למה אתה מתכוון? האם בכלל אפשר להגדיר את אלוהים? ממש לא נראה לי.
 

GILADOS

New member
פעמיים מינוס יוצר פלוס זה חוק מתמטי ולכן בדיוק כמו שפלוס 1 = מינוס מינוס 1, גם כל יכול=אינו יכול להיות חסר יכולת. זה בדיוק אותו דבר, ולכן אין ולא יכולה להיות כאן סתירה. סתירה קיימת רק בין דברים שונים, ולא בין דברים זהים. אז היכן הסתירה לדעתך? הרי זה אותו דבר. הרי לא תטען שיש סתירה בין פלוס 1 לבין מינוס מינוס 1. לי אין מה להוסיף על אלוהותו של האל. זו הגדרה מעגלית אמנם, אבל בתפיסה האמונית הדתית זו התודעה העמוקה ביותר של האדם העומד לפני האל. מעבר לזה אני יכול לדבר רק על יחסי שלי לאלהים, ולא על אלהים כשלעצמו.
 

BITTERtruth

New member
אוקיי

מסכים עם מה שאמרת. לגבי ההגדרה של אלוהים: אם אומרים A=A אין זה מגדיר את A ואם אומרים A= --A זה גם לא מגדיר את A ממילא אין דרך להגדיר את אלהים. ( ואני לא רוצה להכנס לתפיסה האמונית הדתית של אלוהים)
 

antreprize

New member
האו כן יכול, אבל רק אם הוא מושלם.

אם הוא מושלם אז הוא יכול לעשות הכל, מאחר והוא אלוהים, אז הוא יצר את כל החוקים ולכן הוא מסוגל לכופף ואף לשבור אותם, לכן, בשבילו זה אפשרי לעשות משהו שלא אפשרי לעשות.
 

BITTERtruth

New member
אם אני מבין אותך נכון...

אתה עונה כך: אלוהים הוא כל יכול. הוא יכול לייצר לעצמו גם מגבלות. התשובה, לפי דעתך, לשאלה : "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים" היא כן. הבנתי נכון?
 

אייני

New member
אם כך - אז כל הדיון בטל מעיקרו

כי השאלה היא בעצם שאלת לוגיקה - "האם מישהו שהוא כל יכול מסוגל ליצור משהו שאינו יכול לעשות". אם אלוהים אינו כפוף לחוקי הלוגיקה, אין טעם בלנסות לשאול את עצמנו שאלות שכאלה.
 

BITTERtruth

New member
נכון

וגם אין טעם לדבר בכלל על אלוהים שהרי כל התפיסה שלנו היא מתוך "העולם הזה" כך שאי אפשר לדבר על קיומו של אלוהים או תכונותיו, תאריו והגדרתו ובודאי שאין לטעון שיש מעשה מסוים שאלוהים "מחבב" ויש מעשה שהוא פשוט "לא סובל" ושהוא משגיח ומתערב בעולם ויודע כל מחשבותינו וכל שאר הטענות של הדת....
 

yaakii

New member
כמובן שהוא יכול!

ברמות "השכליות" של ה' אין לנו השגה. לנו נראה כי המושגים "יכול" ו"לא יכול" חייבים לסתור זה את זה. מסתבר שזה לא כך.
 
למעלה