היי ציפי, ומזל טוב לפתיחת פורום

מצב
הנושא נעול.

Kalla

New member
אני דווקא מברכת על האבחון.

כמו שאני נגד שנתות ומבחנים בכלל
יש לי תחושה, שכאשר מכמתים אנשים, מאבדים את המגע האנושי. ילד שהצליח במבחן למחוננים, מקבל יחס מסוים ממערכת החינוך, שיתכן והוא ממש לא זקוק לו. ילד אחר שלא עבר את המבחן, עדיין זקוק לאותו היחס אבל לא יקבל אותו בשל כשלון במבחן. כאשר הילדים מאובחנים, זה נותן למורה ליגיטמציה להתעלם מהצורך האישי של הילד. הוא יגיד - טוב ילד כזה וכזה, ויקטלג אותו. ילד כזה שלא יגיע ל- 100 בבחינות יקבל חותמת של עצלן, ידרבנו אותו אינסוף יעמידו לו מבחנים שאולי מבחינה רגשית הוא כלל לא בשל להם. יש מורים שמפחדים מילדים מחוננים. יש להם רגשי נחיתות ביחס אליהם, ואז הם יתעמרו בילד. להבדיל מבאבחונים של קשיי למידה, בהם התוצאה באה להקל על התלמיד, בד"כ מה שנגרם מאבחון של מחונן הוא הכבדת העומס על התלמיד. ולכך אני מתנגדת. לדעתי יש לפתוח את ימי ההעשרה לכלל התלמידים. מי שזה מוצא חן בעיניו שילך ללמוד, ומי שלא, שלא ילמד. ילדים מחוננים מטבעם הם שואפי דעת ומרבית הסיכויים שהם יהיו בכיתות אלו. ואם ילד לא מחונן יסתנן, מה ירע לו אם הוא ירכוש ידע שלא נמצא בתכנית הלימודים?
אני דווקא מברכת על האבחון.
בלעדיו דן (היום בכיתה ד' מחוננים) בחיים לא היה מגיע למסגרת שכל כך טובה ומתאימה עבורו. מי שלא מעוניין לפעול על פי האבחונים - לא חייב, אבל זה כלי שנותן לכל אחד להחליט מה הכי מתאים עבורו ולפעול בהתאם.
 
סביר בהחלט. מי שמתנגד לאבחונים

אני דווקא מברכת על האבחון.
בלעדיו דן (היום בכיתה ד' מחוננים) בחיים לא היה מגיע למסגרת שכל כך טובה ומתאימה עבורו. מי שלא מעוניין לפעול על פי האבחונים - לא חייב, אבל זה כלי שנותן לכל אחד להחליט מה הכי מתאים עבורו ולפעול בהתאם.
סביר בהחלט. מי שמתנגד לאבחונים
ממילא מתנגד גם לציונים. בעולם של מספרים צריכים אבחונים.
 

m43

New member
השאלה היא עד כמה האבחון מהימן

היי ציפי, ומזל טוב לפתיחת פורום
רציתי לשאול מדוע אתם נגד האיבחונים, כמו שכתבת ב"ברוכות"?
השאלה היא עד כמה האבחון מהימן
לא חסרות דוגמאות לכך שהאבחון הנוכחי (לפי השיטה שמשתמשים בה במכון סולד) מפספס לא מעט, וכשיש פספוס- אז זה 100% החמצה. מדוע? מפני שלמחונן אמיתי יש צרכים מיוחדים, שלא מאפיינים ילד נבון וברוך כישורים שאינו מחונן אמיתי- גם אם אותר בטעות ככזה. כאם לילד שאין ספק במחוננותו- אני מודעת היטב לשונות, לחריגות, וליכולות האדירות שמפתיעות אותנו מידי פעם. אני חוזרת ומדגישה שלא כל ילד בכיתת מחוננים הוא אכן מחונן, ולא כל מי שלא זומן לכיתה הוא לא מחונן. אני חושבת שמפורום חשוב כמו זה מן הראוי שתצא הקריאה לשיפור האבחון! אין רע בקיטלוג- כשהוא נכון. זו תהיה התחסדות, או במקרה הטוב תמימות, להתכחש להרגל שלנו לקטלג מצבים/ אנשים/ אירועים/ מוסדות/ מקומות וכיו"ב. שוב, מנסיוני, למחוננים אמיתיים צרכים מיוחדים. מדובר בדיני נפשות רכות, ולאו דוקא באמביציה כזו או אחרת של הורים.
 
האבחון של מכון סולד על הפנים

השאלה היא עד כמה האבחון מהימן
לא חסרות דוגמאות לכך שהאבחון הנוכחי (לפי השיטה שמשתמשים בה במכון סולד) מפספס לא מעט, וכשיש פספוס- אז זה 100% החמצה. מדוע? מפני שלמחונן אמיתי יש צרכים מיוחדים, שלא מאפיינים ילד נבון וברוך כישורים שאינו מחונן אמיתי- גם אם אותר בטעות ככזה. כאם לילד שאין ספק במחוננותו- אני מודעת היטב לשונות, לחריגות, וליכולות האדירות שמפתיעות אותנו מידי פעם. אני חוזרת ומדגישה שלא כל ילד בכיתת מחוננים הוא אכן מחונן, ולא כל מי שלא זומן לכיתה הוא לא מחונן. אני חושבת שמפורום חשוב כמו זה מן הראוי שתצא הקריאה לשיפור האבחון! אין רע בקיטלוג- כשהוא נכון. זו תהיה התחסדות, או במקרה הטוב תמימות, להתכחש להרגל שלנו לקטלג מצבים/ אנשים/ אירועים/ מוסדות/ מקומות וכיו"ב. שוב, מנסיוני, למחוננים אמיתיים צרכים מיוחדים. מדובר בדיני נפשות רכות, ולאו דוקא באמביציה כזו או אחרת של הורים.
האבחון של מכון סולד על הפנים
ובכלל לא מבחן אמיתי למחוננות. מי שרוצה לעשות מבחן אמיתי, שילך לפסיכולוג ויעשה מבחן אייקיו לילד שלו. המבחן של מכון סולד מאבחן באופן חד וחלק ילדים שמחוננים במתמטיקה ובכך עושה עוול למחוננים רבים.
 
אבחון

היי ציפי, ומזל טוב לפתיחת פורום
רציתי לשאול מדוע אתם נגד האיבחונים, כמו שכתבת ב"ברוכות"?
אבחון
מתוך מאמר הפורום "מבחר עצות להורי מחוננים" אבחון ככלל, האבחון של משרד החינוך מתבצע בשני שלבים במהלך כיתה ב'. לדברי צוות האתר למחוננים "שואלים שאלות הקשורות בהבנת הנקרא, הנדסה (כללי מאוד) וחשבון. יש גם שאלות בידע כללי." מבחנים לאיתור מחוננים בוגרים יותר, במקרה הצורך, נערכים במכון קרני. באתר המכון קיים "בחן את עצמך" בכתובת http://www.karni.co.il/testus1.html, וניתן לקרוא בו על מבחני המחוננות. אפשר לערער על תוצאות כל אחד מהמבחנים, וקיימת גם אפשרות לאבחון פרטי, שתקפותו כרוכה בהליך מנהלי. המבחן הוא אמריקאי עם הגבלת זמן. גם הילד המחונן ביותר יכול להיכשל בו אם זו הפעם הראשונה שהוא נתקל בבחינה מסוג זה. למשל, אם הוא מתעכב על השאלות שהוא לא יודע, לא יודע לנחש, או פשוט לא מבין מה רוצים ממנו. לכן, כדאי שיתנסה במבחנים ובשאלות כאלו. ספר טוב להכנה לבחינה, או לפיתוח החשיבה בכלל, הוא "שיפור תהליכי חשיבה 1" של קידום. מומלץ להורים שילדם מחונן במובהק להכינו לבחינה ולא לסמוך על כך שהוא בוודאי יצליח. לא תמיד זה קורה, מסיבות שונות, ואחר כך קשה לתקן זאת. לפעמים גם הילד עצמו לא מעוניין לנסות שוב מסיבות פסיכולוגיות. לעומת זאת, לא מומלץ לאף הורה שילדו איננו מחונן להכין אותו למבחנים. ילד כזה מתקשה בהשלמת הלימודים בכיתה הרגילה או בלימודים בכיתת המחוננים ובדרך כלל פורש, מתוסכל, בסוף השנה הראשונה. לאבחון המחונן יש לעיתים קרובות השפעה רבה על התפתחותו. עצם סימון הילד בתווית ה"מחונן" משנה את ציפיות הסביבה ממנו: מורים, חברים וגם הורים, וציפיות אלו נוטות להגשים את עצמן. יתרה מכך, מחוננים בוגרים רבים מדווחים שלקבלת התואר הייתה השפעה מכרעת על תפיסתם העצמית ובניית ביטחונם העצמי. כל הדברים הללו נכונים גם בכיוון השני, כאשר ילד מחונן אינו מאובחן ככזה מסיבה זו או אחרת. ילד כזה המבחין בשונותו, עלול לחשוב ש"משהו לא בסדר אתו", ולדכא את מחוננותו. לעיתים קרובות המחוננות מאובחנת בסופו של דבר בשלב מאוחר בהרבה, בעקבות בעיות שונות שמתפתחות. לפעמים מתלווה לגילוי תחושת החמצה קשה. לכן, אם יש ספק, או אם מקבלים תשובה שלילית בניגוד לציפיות, כדאי לאבחן.
 
הורדתי את האיבחון משם -ושאלות../images/Emo41.gif

אבחון
מתוך מאמר הפורום "מבחר עצות להורי מחוננים" אבחון ככלל, האבחון של משרד החינוך מתבצע בשני שלבים במהלך כיתה ב'. לדברי צוות האתר למחוננים "שואלים שאלות הקשורות בהבנת הנקרא, הנדסה (כללי מאוד) וחשבון. יש גם שאלות בידע כללי." מבחנים לאיתור מחוננים בוגרים יותר, במקרה הצורך, נערכים במכון קרני. באתר המכון קיים "בחן את עצמך" בכתובת http://www.karni.co.il/testus1.html, וניתן לקרוא בו על מבחני המחוננות. אפשר לערער על תוצאות כל אחד מהמבחנים, וקיימת גם אפשרות לאבחון פרטי, שתקפותו כרוכה בהליך מנהלי. המבחן הוא אמריקאי עם הגבלת זמן. גם הילד המחונן ביותר יכול להיכשל בו אם זו הפעם הראשונה שהוא נתקל בבחינה מסוג זה. למשל, אם הוא מתעכב על השאלות שהוא לא יודע, לא יודע לנחש, או פשוט לא מבין מה רוצים ממנו. לכן, כדאי שיתנסה במבחנים ובשאלות כאלו. ספר טוב להכנה לבחינה, או לפיתוח החשיבה בכלל, הוא "שיפור תהליכי חשיבה 1" של קידום. מומלץ להורים שילדם מחונן במובהק להכינו לבחינה ולא לסמוך על כך שהוא בוודאי יצליח. לא תמיד זה קורה, מסיבות שונות, ואחר כך קשה לתקן זאת. לפעמים גם הילד עצמו לא מעוניין לנסות שוב מסיבות פסיכולוגיות. לעומת זאת, לא מומלץ לאף הורה שילדו איננו מחונן להכין אותו למבחנים. ילד כזה מתקשה בהשלמת הלימודים בכיתה הרגילה או בלימודים בכיתת המחוננים ובדרך כלל פורש, מתוסכל, בסוף השנה הראשונה. לאבחון המחונן יש לעיתים קרובות השפעה רבה על התפתחותו. עצם סימון הילד בתווית ה"מחונן" משנה את ציפיות הסביבה ממנו: מורים, חברים וגם הורים, וציפיות אלו נוטות להגשים את עצמן. יתרה מכך, מחוננים בוגרים רבים מדווחים שלקבלת התואר הייתה השפעה מכרעת על תפיסתם העצמית ובניית ביטחונם העצמי. כל הדברים הללו נכונים גם בכיוון השני, כאשר ילד מחונן אינו מאובחן ככזה מסיבה זו או אחרת. ילד כזה המבחין בשונותו, עלול לחשוב ש"משהו לא בסדר אתו", ולדכא את מחוננותו. לעיתים קרובות המחוננות מאובחנת בסופו של דבר בשלב מאוחר בהרבה, בעקבות בעיות שונות שמתפתחות. לפעמים מתלווה לגילוי תחושת החמצה קשה. לכן, אם יש ספק, או אם מקבלים תשובה שלילית בניגוד לציפיות, כדאי לאבחן.
הורדתי את האיבחון משם -ושאלות

זה דומה מאוד לפסיכוטכני... אריאל עשה את זה די בקלות אחרי שהסברנו לו בערך מה צריך לעשות. אבל המבחן הזה הוא רק הדגמה קטנה, לא? כי הוא קצר מאוד, לא יתכן שזה הכול... <אגב, זה גרם לגברים שלי כל החג להסתובב ולתת אחד לשני סדרות לפתור בעל פה, אני פרשתי בשלב מוקדם... הנה דוגמה לסדרה שהפשפש הזה המציא: 1,2,2,4,8,11,33,37 מי שיודע מה המספר הבא, יכול לבוא להשתתף בתחרות המשפחתית שלנו...
> רציתי גם לשאול כמה עולה איבחון פרטי במכון קרני או אצל פסיכולוג? לא שהחלטנו סופית לעשות, אבל זה מעניין אותי. וגם, האם אצל פסיכולוג האיבחון הוא שונה מאשר במכון?
 
הייתי באה להשתתף בשמחה

הורדתי את האיבחון משם -ושאלות

זה דומה מאוד לפסיכוטכני... אריאל עשה את זה די בקלות אחרי שהסברנו לו בערך מה צריך לעשות. אבל המבחן הזה הוא רק הדגמה קטנה, לא? כי הוא קצר מאוד, לא יתכן שזה הכול... <אגב, זה גרם לגברים שלי כל החג להסתובב ולתת אחד לשני סדרות לפתור בעל פה, אני פרשתי בשלב מוקדם... הנה דוגמה לסדרה שהפשפש הזה המציא: 1,2,2,4,8,11,33,37 מי שיודע מה המספר הבא, יכול לבוא להשתתף בתחרות המשפחתית שלנו...
> רציתי גם לשאול כמה עולה איבחון פרטי במכון קרני או אצל פסיכולוג? לא שהחלטנו סופית לעשות, אבל זה מעניין אותי. וגם, האם אצל פסיכולוג האיבחון הוא שונה מאשר במכון?
הייתי באה להשתתף בשמחה
רק שאין לי כוח לחשב כמה זה 37*4 (148?)
 
תני לו את סדרת פיבונאצ'י

אכן. נו, לא חכמה...
מחונן, אולי, הוא כן, אבל רק בן 7...
תני לו את סדרת פיבונאצ'י
תראי אם הוא עולה על הרעיון לבד. (סדרת פיבונאצ'י היא הסדרה בה כל איבר הוא הסכום של שני קודמיו, כאשר שני הראשונים הם 1,1)
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה