חשוב: הזכות להשתכר בכבוד

כמו שאמרו מעליי

עד גיל 18 ההורים הם אלה שמקבלים את הקיצבה.אחרי זה הקיצבה מועברת לחשבון של החרש. לא אוטומטית כי קודם החרש צריך כמובן לפתוח את החשבון ואז להודיע לביטוח לאומי על השינוי הזה כלומר שהם ישלחו את הקיצבה לחשבונו ולא להורים יותר. אני זוכרת שאני בגיל 18 וקצת פתחתי חשבון אבל לקח כמה חודשים עד שהתחילו להעביר על החשבון שלי ובאותו הזמן זה המשיך להכנס לחשבון של ההורים. אין צורך בתביעה רשמית זה עד גיל 21. ואין פה שום הבטחת הכנסה. זה קצבת נכות. אבל שיהיה ברור - מגיל 18 עד גיל 21 כן וכן מקבלים קיצבת נכות בלי שום קשר למצב זה הדין. אני התחלתי רק ללמוד במכללה בגיל 21 ועד הגיל הזה קיבלתי קיצבה בלי שום בעיות ואני יודעת שעוד הרבה מחבריי גם קיבלו אותו דבר עד שהתחילו בגיל מאוחר יחסית ללמוד במוסדות אקדמיים. לגבי הקיצבה בזמן לימודיי האקדמיים - זה מה שאני חשבתי אבל העו"ס הבהירה לי שזה קצבת נכות ולא דמי שיקום. יש הבדל בין שני הדברים - כשמקבלים קיצבת נכות בזמן הלימודים, ממשיכים לקבל את הקיצבה גם בחודשי הפגרה בין שנת לימודים אחת לשניה (בחודשי הקיץ). אני יודעת על כמה סטודנטים שהופסקה להם הקיצבה כשהסתיימה שנת הלימודים והתחדשה עם תחילת שנת הלימודים כי אצלם זה מוגדר כדמי שיקום. אני קיבלתי בכל הפיגרות הקיצבה ולא הפסיקו לי אפילו פעם אחת כי זו קיצבה ולא דמי שיקום. מעבר לזה, היה מימון נוסף עבור שכ"ל ודברים אחרים אבל זה לא קשור לדיון. ודבר נוסף - גם אחרי שמסיימים את הלימודים האקדמיים ניתן לקבל קיצבת נכות. זה תלוי במצב של כל אחד וגורמים נוספים. ולגבי יכולת הדיבור - לי יש יכולת דיבור יחסית טובה אבל אני מקבלת מלאה ואני יודעת על עוד חרשים שמדברים ממש טוב והם מקבלים קיצבה מלאה. זה בגלל הירידה העמוקה בשמיעה. אבל כן, יש סניפים של ביטוח לאומי שמורידים את אחוזי הנכות כשהם מחליטים שזה מדבר יחסית טוב. ולא מעניין אותם שהם חרשים לגמרי.. אני מכירה כמה כאלה שקיבלו בקושי 60% למרות שהם בקושי שומעים בשתי האוזניים ולא עזרו הבקשות והתלונות שלהם כלפי הביטוח לאומי.
 
תוספת

מגיל 18 עד גיל 21 מקבלים קיצבת נכות בלי שום קשר למצב זה הדין - בזה אני לא מתייחסת לחרשים שמתגייסים/מתנדבים לצבא. איתם זה כבר מצב אחר לגמרי שכן יש סניפים שכן משלמים להם קיצבה ויש סניפים שמפסיקים להם את הקיצבה. בנוסף חרש בגילאי 18-21 שעובד, אז זה יכול להשפיע על המצב אם הוא יעבור את תקרת הקיצבה אז מקזזים לו את ההפרש מהקיצבה. וכל חרש שמקבל קיצבה ועובד חייב להביא כל הזמן תלושי משכורת ואישורים על כל שינוי במצב התעסוקתי (ככה זה לפחות בסניף שלי).
 

moran f

New member
למה חרש בעל השכלה גבוהה צריך קצבה?

מה שונה באופן מהותי בינו לבין אקדמאי אחר שיכול לעבוד ולהשתכר בכבוד? (ההוצאות הנוספות כן ממומנות לפחות בחלקן - ע"י סל תקשורת וביטוח לאומי). יש קושי במציאת עבודה, אני מניחה, אבל ברגע שהאדם מצא עבודה, מה הטעם בקצבת הנכות?
 

צלף

New member
היום חירש בעל השכלה גבוהה

כלומר גמר את חוק לימודיו וקיבל תעודה - אז הוא מפסיק לקבל קצבת נכות - כי מבחינת הביטוח הלאומי הוא כבר בעל מקצוע ויש לו יכולת השתכרות. הבעיה שזה לא נכון בפועל - בשנים האחרונות ראיתי שהביטוחה הלאומי מכיר בכך שתעודה אקדמאית לא מספיק וצריך לדאוג לקבלה לעבודה, וראיתי שהביטוח הלאומי מנסה לסבסד תקופת הכשרה של חרשים על ידי מעסיקים, וגם לדאוג להענקת מיומנויות לחרשים למצוא עבודה... ניסים שיטרית התמחה בפעולות כאלו בעבר, מה קורה היום אינני יודע.. אני מעריך שזה פותר רק חלק מהמקרים, וישנם מקרים שנשארים בלי פיתרון...
 
שמעי משהו

קיצבת נכות אמנם נועדה לעזור להתקיים בכבוד מחודש לחודש. אבל צריך לזכור שזה קיצבה הניתנת בגין נכות, ליקוי שפוגע בתפקוד היומיומי (למשל חוסר יכולת לדבר בטלפון, קושי בשוק העבודה וכו'..).זה עוזר לקנות מכשירי שמיעה וכו'. אבל צריך להבין גם שנכים אחרים כמו נכי צה"ל מקבלים קצבת נכות ובמקביל יכולים לעבוד כמה שרוצים ולהרוויח כמה שצריך ואין עליהם את ההגבלה הזו.אז השאלה למה דווקא לק"ש לא יכולים לקבל אותה פריבליגיה ? למשל יש נכי צה"ל שאיבדו את שמיעתם בעקבות מלחמה או משהו כזה ועדיין יכולים לעבוד כמה שרוצים ואילו לק"ש שחלק נכבד מהם נולדו ככה, לא יכולים? זה רק תורם לקשיים שלהם במציאת עבודה. אני אומרת שלק"ש גם צריכים להמשיך לקבל קצבת נכות או אפילו קצבה חלקית לא חשוב כמה אבל העיקר זה שימשיכו לקבל גם אם הם עובדים ומרוויחים 6000 שח לחודש. וחוץ מזה את יודעת שאצלי הנכות מוגדרת זמנית ?? כלומר הביטוח לאומי הגדיר את הליקוי שמיעה שלי כזמני .. יודעת מה זה אומר? שהמצב יכול להשתנות בכל רגע. אבל זה לא נכון כי זה מצב בלתי הפיך. הם מגדירים את זה כזמנית כי ככה משתלם להם והם יכולים להפסיק לי את הזכאות מתי שהם רוצים. זה רק עוד דוגמא לדרכים הקלוקלות של הביטוח לאומי.
 

moran f

New member
בשביל זה יש דברים אחרים

סל תקשורת וכו'. קצבת נכות אמורה לעזור לאנשים שלא יכולים להשתכר מספיק בכוחות עצמם בגלל נכותם. נכי צה"ל, למיטב ידיעתי, קשורים למשרד הבטחון וזה כבר סיפור אחר - משרד אחר נותן אחרת. החשיבה הזו של "למה הם מקבלים ואני לא" היא חשיבה מסוג שאני אישית לא אוהבת. לקויי שמיעה בהחלט יכולים לעבוד. מי שמתעקש להמשיך לקבל קצבת נכות לא יוכל לעבוד בעבודות שהשכר עליהן הוא מעל סף מסויים - אבל אם הוא עובר את הסף הזה למה הוא צריך קצבת נכות? הוא מרוויח מספיק (על גובה הסף אפשר לדון, בהחלט, אבל לדעתי העובדה שקיים סף היא מאוד הגיונית). איך שביטוח לאומי מגדיר אותך לא קשור לדיון העקרוני, מצטיערת.
 
כמה דברים

תראי אנשים נכים כן יכולים לעבוד אבל הבעיה זה גובה השכר שלא מספק. מאוד קשה למצוא עבודות עם שכר ראוי (לפחות 4500 שח). מקסימום מוצאים בקושי עבודות חלקיות עם שכר זעום ולפעמים אף מוותרים על העבודה בגלל הפרש של אפילו 200 שח בין השכר לבין הקצבה כי ההפרש גורם לוויתור על הקצבה. יש עוד הרבה גורמים בעניין שצריך לקחת בחשבון וזה לא קל. יש גם נכים אחרים שלא קשורים לצה"ל שממשיכים לקבל קצבה ועובדים בלי שום בעיות. אני לא מדברת באוויר. עשיתי לא מזמן סמינריון מתיש על נכות בארץ ובעולם. המצב כאן בנוגע לכל החוקים של הבטל"א ביחס ללק"ש עגום יחסית לשאר המדינות המפותחות. אני גם גיליתי דברים חדשים שלא ידעתי קודם לכן ולכן אני אומרת לך - שגם ללק"ש יש זכות לקבל קצבה אפילו שהם עובדים לא משנה מה גובה הקצבה כי הנכות זו עובדה מוגמרת והיא פוגעת בכמה תפקודים יומיומיים ולא משנה אם אתה עובד או לא. לא מובן מדוע דווקא נכה אחר למשל נכה צה"ל ממשיך לקבל קצבה על אובדן שמיעה מסיבה זו או אחרת ואילו נכה שאיבד שמיעתו מלידה או בגיל צעיר לא זכאי לקצבה אם הוא עובד? אני גם ביררתי בפורום הביטוח לאומי ושם נאמר לי שבהחלט יש אפלייה בנוגע ללק"ש ולנכים כלליים בנושא של הקצבה. ההגדרה של נכות זמנית גם קשורה, כי זה אומר שאם אני עובדת עבור סכום שעובר את הסף, מקזזים את הקצבה או שוללים אותה. לגבי נכות קבועה זה כבר סיפור אחר לגמרי.
 

moran f

New member
לאט לאט

מי שעובד ולא מקבל שכר גבוה מספיק, הגיוני מאוד לתת לו קצבה נוספת. לצערי זה באמת יוצר מצב שבו אנשים מעדיפים לא לעבוד או לעבוד בעבודות שנותנות להם משרה חלקית בלבד כדי להמשיך לקבל קצבה. בעיני זה מגוחך - מי שמסוגל לעבוד ומצליח למצוא עבודה (ו-4,000 ש"ח לחודש זה באמת לא כל כך מוגזם, יש לא מעט עבודות כאלו) צריך לעבוד ולהשתכר בעצמו - בשביל מה לדאוג מהקצבה? למה ללק"ש יש זכות לקבל קצבה אם הם משתכרים מעל סכום מסויים? בשביל מה זה טוב? (ושוב - אני לא מדברת על סל תקשורת שעוזר במימון אביזרים כמו מכשירי שמיעה, כי זה באמת הבדל בין שומע ללק"ש. אני מדברת על קצבת נכות). אני באמת לא רואה סיבה להשוות נכי צה"ל לנכים כלליים. מדובר במשרד אחר, בהקשר אחר (לנכי צה"ל באמת יש אלמנט של פיצוי ולא רק של עזרה, הם הרי נכים בגלל השירות).
 
לא אמרתי שצריך קצבה

בפועל אחרי שמסיימים לימודים אקדמאיים לא מוצאים בקלות עבודה זה קשה אפילו מקומות עבודה ממשיכים להפלות לק"ש למרות שהם עשו תואר ראשון ואפילו תואר שני. הבעיה מתחילה כאשר אם הלק"ש מוצא עבודה שהשכר בגינה הוא נניח 3000 שח. אבל .. עם קיצבה אפשר להרוויח עד 2000 ש"ח ויחד עם הקיצבה זה יוצא 4000 שח גג. אז יש אנשים שעושים שיקולים ומעדיפים להמשיך עם הקיצבה במקביל כי ככה יוצא להם הכנסה יותר גדולה לחודש. כמו שאמרתי קודם, הביטוח לאומי לא נותן ללק"ש להרוויח יותר מ-2000 שח במקביל לקיצבה. זה מרגיז וזה מעצבן אבל זה עובדה מוגמרת. אם מוצאים עבודה שהשכר בגינה גבוה משמעותית למשל לפחות 4000 אז שווה לוותר על הקיצבה. סל תקשורת לא ממש מממן את הכל..רק מכשירי שמיעה, ותוספות כמו מחשב , פלאפון וכו' אבל גם על זה יש הגבלות.
 
תחשבו על זה גם

שאפשר לעבוד פחות ולהרוויח בדיוק כמו אדם שומע
אבל הבאסה שמאוד קשה למצוא מקומות עבודה שיתנו לך לעבוד פחות שעות...
 

moran f

New member
ולא הגבתי להודעה שלך

בקשר למציאת עבודה, כבר תיקנתי את עצמי. את באמת חושבת שהגיוני לתת לאנשים סל תקשורת בלי הגבלות? אני חושבת שמכשירי שמיעה, מחשב, פלאפון וכו' זה בהחלט מכובד.
 
אמרתי שזה הגיוני?

סל תקשורת לא ממש מממן את הכל..רק מכשירי שמיעה, ותוספות כמו מחשב , פלאפון וכו' אבל גם על זה יש הגבלות - דיברתי על כך שסל תקשורת לא מממן את הכל אלא רק כמה דברים חשובים שיהיו ללק"ש וכמובן שיטילו הגבלות על זה זה הגיוני בהחלט. עם זאת, סל תקשורת נותן בין 40-60 שעות תמלול/תרגום בשנה ללק"ש וזה החיסרון היחיד לדעתי שכן לא ניתן להשתמש בשעות האלו באופן מצטבר. אני לומדת באוניברסיטה בלי עזרת הבטוח לאומי ומשתמשת בנתיים בשעות התמלול של סל התקשורת וכבר ביקשתי מהם שיתנו לי את כל השעות של השנים האחרונות באופן מצטבר כי מעולם לא השתמשתי בהם. אבל הם אמרו שצריך לבקש את זה באופן חריג. בכל אופן, הכוונה שלי זה שההגבלה היחידה שלא טובה מספיק זה כמות השעות המועטת יחסית והעובדה שאי אפשר לצבור אותן משנה לשנה.
 

moran f

New member
מה הוא לא מממן?

מבחינת דברים ששונים בינך לבין מישהי שומעת ללא בעיות אחרות בגילך, מה את צריכה שהיא לא (כלומר רק בגלל ליקוי השמיעה) וסל התקשורת לא מספק לך?
 
יש רכבת היום

מבאר שבע לכל מיני מקומות בארץ ונסיעה לעבודה יכולה לקחת שעה אז קמים שעה מוקדם יותר ויושנים כל הדרך והופ הנה יש לך עבודה איזה נס היום אנחנו לא בתקופת האבן לא דבר יש פתרון הדבר הזה שבנאדם גר באמצע שום מקום זה תירוץ הקצבת נכות כן מונעת מהחרש לעבוד כי קשה למצוא מקומות עבודה שיתנו לך לעבוד פחות שעות
 

צלף

New member
לא כל מקומות העבודה נמצאים ליד רכבת

רכבת זה נהדר למי שגר ליד הרכבת ומי שעובד ליד הרכבת אבל מי שמצא עבודה ברמת גן צריך לנסוע ברכבת לת"א ומשם חצי שעה שלוש רבעי שעה באוטובוס...
 
למעלה