טיפים לזיכרון שמיעתי

מה זאת אומרת מתפקד מעולה?

אם כוונתך בתפקוד מעולה לשמיעה טובה עם מכשירי שמיעה אז אני לא כ"כ מסכימה איתך. אני מתפקדת טוב עם מכשירי שמיעה ויש לק"ש שטועים לחשוב שאני כבדת שמיעה אבל אני קוראת לעצמי חרשת לא כדי להביע שייכות וזהות חברתית אלא כי אני פשוט חרשת לפי האודיוגרמה (ירידה עמוקה בשמיעה).
 

LITAL200666

New member
למה אתם מתווכחים כל זמן ?!

לא מיציתם את הנושא הזה?!כמה הוא שומע וההוא שומע,ההגדרות שמיעה...וכו' כל פעם שנכנסים לפורום הזה -רק רואים את הוויכוחים שלכם על הגדרות שמיעה
 

אייני

New member
אכן, לכן כתבתי "בד"כ", זה הכל.

תמיד היו ותמיד יהיו יוצאי דופן
גם אני קורא לעצמי חירש בדיוק מאותה סיבה כמוך, וגם אני מתפקד מעולה (וכן, כוונתי לשמיעה טובה עם מכשירי שמיעה), ככה שגם אני יוצא דופן ביחס למה שאמרתי, ולכן כתבתי בד"כ
 

אייני

New member
ובכן

קודם כל, אם עדיין לא ענית, אני מזמין אותך לענות להודעה שלי שנושאה הוא "חחחח", למטה. כפי שאמרתי, לגבי ההגדרה העצמית שלך - אם הסיבה שאתה כלכך מתנגד לכך שאתה חירש היא בגלל שאתה לא יכול להגיד את זה לאנשים, כי הם יחשבו שחבל להם על הזמן איתך - עשה בדיוק מה שאמרתי לך למטה - אמור שאתה לקוי שמיעה. אם אתה רוצה, פשוט אמור שאתה לא שומע טוב כל כך. לאחר זמן מה, שידברו איתך ויכירו אותך, הם יבינו ויסתדרו איתך. עכשיו, מאיזו בחינה אתה בדיוק חושב שאתה מתאים יותר להגדרה של כבד שמיעה? מבחינת התפקוד שלך בחברה. ואם תשים לב - זאת בדיוק הבחינה שהרפואה מתעלמת בזה. תראה, ברור ומובן מאליו שכל מקרה הוא לגופו, אבל חייבים משהו כללי, פחות או יותר, שידגים ויראה מה בדיוק נחשב לחירש ומה בדיוק לכבד שמיעה, אין ברירה. ככה אפשר להעריך יותר טוב מה אתה בדיוק. בכל מקרה - תראה, ביקשת הגדרות רפואיות כלליות - קיבלת. ההגדרות הנכונות יותר לדעתי הן לפי איך אתה מתפקד. לפיהן, אני גם מגדיר את עצמי ככבד שמיעה, אולם, למרות זאת, אני עדיין מכיר בעובדה שאני נחשב חירש על פי ההגדרה הרפואית, ומקבל את זה. אחרי הכל, אני יודע שאותה הגדרה רפואית היא הגדרה כללית, ואינה יכולה או מסוגלת לשקף את כל בני האדם. מה גם, שאל תשכח - על פי ההגדרה הרפואית ועל פי ה"הגדרה העממית" - למילה חירש אין את אותה משמעות! על פי ההגדרה העממית - חירש זה אדם שלא שומע כלום. על פי הרפואית - חירש זה אדם עם לקות חמורה בשמיעה. אני מניח שהסיבה להתנגדות העזה שלך לכך שתוגדר כחירש היא משום שאתה מפרש את המילה הזאת לפי הפירוש ה"עממי". אולם, אל תשכח, זה בהחלט לא הפירוש הרפואי שלה, והוא זה שקובע כאן, כי אנחנו מדברים כאן על הגדרות רפואיות. בכל מקרה, הדוגמא שלך לגבי שני האנשים, האחד עם ירידה של ארבעים והשני עם ירידה של מאה, שגויה לחלוטין. מה המכשיר עושה בעצם? מגביר את עוצמת הקול, לא מעבר לזה. הוא לא מסוגל להחליף תאי שיער שנפגעו (שזה בעצם מה שבאמת משנה - כי לפיהם המוח מפענח את השמיעה), ואדם עם ירידה של ארבעים - יהיו לו הרבה יותר תאי שיער בשבלול - מה שיאפשר לו הבנה גדולה הרבה יותר של הדיבור מאדם בעל ירידה של מאה. מבחינת עוצמת הצליל, המכשירים המשוכללים של היום אולי יביאו אותם באמת לאותה רמה - שהם יוכלו לשמוע את אותן העוצמות, אבל מה שישנה בסופו של דבר זה התפקוד שלהם, ולמי שיש ירידה של ארבעים - יש סיכוי גדול יותר לתפקד טוב יותר. וגם ההמחשה שלך גרועה. יש הבדל רציני מאוד בין הרכבת משקפיים למכשיר, אותו השומעים לא מבינים, ואני מתפלא שיש גם לקויי שמיעה שלא מבינים. כשאתה מרכיב משקפיים, אתה למעשה מתקן בצורה מושלמת את הראייה. לעומת זאת, כשאתה שם מכשיר, אתה לא מתקן כלום, הדבר היחידי שאתה עושה זה לנסות ולעזור לתאי השיערה שנשארו, כאשר צריך בנוסף לזה הרבה אימונים, כדי לנסות ולפצות על התאים החסרים. נתקלתי בהרבה מאוד תגובות של שומעים, שלאחר שלא שמעתי שקראו לי, או לא שמעתי שאמרו לי משהו אמרו: "מה, אבל יש לך מכשיר! מה הבעיה??". המכשיר הוא לא פתרון קסם נחמד, למרבה הצער.
 

moran f

New member
פישטת את זה יותר מדי

תפקידם של תאי השערה גדול, חשוב (ועדיין לא לחלוטין ברור), אבל מכאן ועד "לפיהם המוח מפענח את השמיעה"... המוח הרבה יותר מסובך מזה. (זה מעבר לעובדה שפגיעה בתאי השערה היא רק אפשרות אחת שיכולה לגרום לליקוי בשמיעה).
 

אייני

New member
אלא מה את חושבת?

המוח מקבל מידע מכל תא שהוא, ומפרש אותו לגביו. אם מגיע גירוי מתא חישה, המוח יפרש את זה מייד כמגע. כלומר - לפי התאים האלה המוח מפרש את המגע. כנ"ל לגבי תאי השיער באוזן - לפיהם המוח מפענח את השמיעה... (תראי, אולי המילה "מפענח" בלבלה אותך - הכוונה שלי היא לא שהמוח מקבל את כל המידע מהתאים או משהו. המוח מקבל גירוי מהם, ומפענח בהתאם מה היה המקור של הגירוי. זה נקרא "שמיעה".) בכל מקרה, זה נכון שיש עוד אפשרויות, דיברתי על תאי שיערה מכיוון שזאת הסיבה הכי נפוצה לירידה קבועה בשמיעה, אבל כמובן שיש עוד סיבות...
 

moran f

New member
מה שאני חושבת ארוך מדי לפורום

"תא חישה" כולל גם את תאי השערה הפנימיים באוזן. גם שמיעה היא חוש. מגע? יש מגע עדין, יש כאב... יש הרבה מעבר לפשוט "מגע". זה שהמוח מקבל גירוי שמתחיל בתאי השערה (הפנימיים) לא אומר שהוא מפרש את המידע לפיהם. זו בדיוק הנקודה שלי. יש עוד כל כך הרבה תאים שמשתתפים בתהליך, במסלולים מורכבים. אם לטענתך המוח לא מקבל את המידע מהתאים, מאיפה הוא כן מקבל אותו?
 

יובליק

New member
את משחקת עם זה יותר מידי

ברור שהאוזן מורכבת מחלקים שונים שכולם צריכים לעבוד, אבל כמו שאמר אייני הסיבה הנפוצה היא פגיעה בתאי השיער, פגיעה בתאי השיער עשוייה במקביל ובהמשך לגרום לפגיעה והדרדרות גם בתאי העצב המשמשים את אותם תאי השיער שנפגעו, אני ממליץ לך לקרוא את פירוש המילה חירשות על פי ווקיפדיה, אמנם זה לא מילון אמין לדעתך אך אני משוכנע שמה שכתוב שם כתוב ברמה של פרופסור ולא סתם מישהו משועמם. ברמה הבסיסית האוזן לא מורכבת מכל כך הרבה חלקים, יש 3 או 4 חלקים עיקריים.
 

moran f

New member
שוב ויקיפדיה?

תאמין לי, אני מבינה את האוזן מספיק טוב (במגבלות המדע - אף אחד לא מבין לגמרי איך הכל עובד והיום יש תיאוריות חדשות ומעניינות בקשר למנגנון השמיעה). ההדבקות שלכם לתאי השערה, גם אם זו הסיבה הנפוצה לחרשות, ממש לא ברורה לי. המנגנון הרבה יותר מורכב מ"יש תאי שערה שמחוברים לעצב" (ושוב - הפנימיים, החיצוניים זה סיפור אחר, מאוד מורכב ומאוד מעניין). מנגנון השמיעה מתחיל מהאוזן (שבנויה בצורה מאוד ייחודית ומעניינת) וממשיך למסלולים במוח, אנחנו לא מדברים רק על האוזן. ובכל מקרה, וויקיפדיה לא אמורה להיות מילון (בשביל זה יש וויקימילון) אלא אנציקלופדיה.
 

יובליק

New member
כן צורת האפרכסת

היא דיי ייחודית, הצורה שלה מאפשרת לקלוט כמה שיותר את גלי הקול. ניסיתי לשים את היד שלי מאחורי המכשיר כדי לדמות מצב של אפרכסת ונשבע לך שפתאום השמיעה שלי נהייתה קצת יותר ברורה, נשבע !!@!
 

moran f

New member
גם ברור ומפורט

לא קראתי טוב, קורה. בכל מקרה, צורת האפרכסת קשורה למיקום קול במרחב ולא לכל הנ"ל. נשמע שמה שעשית היה לחסום חלק מהרעש שמגיע למיקרופון או משהו כזה.
 

אייני

New member
ושוב, לא ממש הבנת אותי...

קודם כל - הכוונה שלי הייתה שהמוח אכן לא מקבל שום מידע מהתאים. הוא מקבל גירויים עצביים, ומפרש לפיהם. רוצה הוכחה? תעצמי את העיניים שלך ותלחצי עליהן. אם עצבי הראייה שלך היו מעבירים מידע למוח - אז המוח היה צריך לפרש את זה כלחץ בלבד. אבל עצבי הראיה שלך לא מעבירים מידע למוח - הם מעבירים גירויים, המוח מקבל אותם ומפרש הכל בהתאם למקורם. לכן - את רואה צבעים וצורות, למרות שהם לא קיימים. למוח אין שמץ של מושג למעשה מה יש שם, הוא פשוט קיבל גירוי מהתאים, ופענח בהתאם. בכל מקרה, תראי, אני לא יודע מה איתך, לדעתי נראה שגילו את כל התאים שמשתתפים בפעולת השמיעה, ומדובר בתאי השיערה. במהלך פעולת השמיעה - הם אלה שמעבירים את הגירויים למוח (לא נמצאו לפחות תאים אחרים). אם את רוצה להתחכם ולהגיד שיש עוד תאים בדרך, בסדר, התחכמות משעשעת, אני מניח. כל אחד וההנאות שלו. אז אני אדייק עוד יותר - הם התאים שמתחילים את מסלול העברת הגירויים החשמליים למוח מהאוזן הפנימית.
 

moran f

New member
אתה עדיין מפשט

אני יודעת שהמוח מקבל גירויים חשמליים, תודה על ההסבר. אבל שוב - זה לא שהמוח מפרש גירויים בהתאם למקורם, כל גירוי מגיע לאיזור אחר במוח. זה שגילו את כל התאים לא אומר שיודעים בדיוק איך זה עובד. יש השערה ישנה על דרך הפעילות של הממברנה הבזילרית ותאי השערה והיום יש השערה חדשה שמנסים להוכיח. זה שאתה יודע מי התא לא אומר שאתה יודע איך הוא פועל - היום עובדים בקנה מידה הרבה יותר קטן של חלבונים (למשל). אני אחזור ואגיד - התאים שאתה מתייחס אליהם כ"תאי השערה" הם תאי השערה הפנימיים. יש גם תאי שערה חיצוניים (ולא, זה באמת לא חדש).
 

אייני

New member
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

"זה לא שהמוח מפרש גירויים בהתאם למקורם, כל גירוי מגיע לאיזור אחר במוח" במה בדיוק סותר החלק השני של המשפט את החלק הראשון? המוח מפרש כל גירוי בהתאם למקורו - וגם(!) כל גירוי כמובן הולך לאיזור אחר במוח... זה פשוט לא רלוונטי לנושא, אז לא חשבתי שתנסי להתחכם בתחום הזה. נו באמת. ותראי, את פשוט סתם מנסה לעשות רוח, אני מצטער. אני אמנם לא הראשון שיגיד לך את זה כאן, אבל את פשוט סתם מנסה לחפש כל אחד. אז יופי, ברור שיש עוד השערות ועוד רעיונות, אבל אני מדבר כאן על מה שמקובל כרגע. זה כמו שאני אדבר על המפץ הגדול ואת תגידי שאני מקשקש בקומקום כי יש עוד השערות. ברור שיש! אבל אני מדבר על מה שמקובל כרגע! אז יופי שכמה אנשים חושבים אחרת, כרגע זאת ממש ממש לא הנקודה. שמעת על הסיפור של "זאב! זאב!"? שהילד עבד על כולם וצעק זאב זאב? זה בדיוק המקרה שלך. מרוב שאת קופצת על כל אחד, אף אחד לא מתרשם מהתיקונים שלך, גם אם הם נכונים. אכן - חלק מהם נכונים, זה לא שאת טועה כל הזמן, אבל בגלל שאת "קופצת" יותר מדיי, כולם פשוט רואים בך סתם קרציה שמחפשת כל אחד. ההצעה שלי? תשמרי את הכוח שלך לטעויות באמת רציניות, ולא סתם לאיזכורים של "היי, יש עוד השערות!", או לנסות לתפוס טעויות שאפילו לא קשורות למטרה או לפואנטה של ההודעה. כאשר תגיבי ותתקני את מי שבאמת דורש תיקון בצורה משמעותית - אנשים יתחילו לקבל את זה יותר, מאשר אם תקפצי בכל פעם.
 

moran f

New member
עוד פסיכולוג? מצוין

המוח לא "יודע" שהגירוי בא מהאוזן או מהעין. אם מישהו יחליף בין החלק הסופי של עצב הראיה והחלק הסופי של עצב השמיעה, המוח יפרש (או ינסה לפרש, אני לא יודעת מה יצא מזה) גירויים שבאים מהעין כשמיעה וגירויים שבאים מהאוזן כראיה.
 

אייני

New member
פסיכולוג? הא?

את חושבת שאני מנסה לנתח אותך? חס וחלילה. אני מנסה להסביר לך את הזלזול הרב בו את נתקלת כשאת מדברת עם אנשים כאן. אם את אוהבת שחושבים שאת סתם מחפשת וויכוחים, ואם את נהנית מזה שלועגים לך, או מזלזלים בך, אין בעיה - המשיכי בכך בשמחה. רוב האנשים פשוט לא אוהבים את זה כל כך, אז החלטתי לבוא לקראתך ולנסות להסביר לך למה מתייחסים אלייך ככה, כי חשבתי שאולי לא הבנת. בכל מקרה, אם זה לא מפריע לך, המשיכי בכך בכיף
רק אל תתפלאי כשתיעני בתגובות כמו "נו באמת, את סתם מחפשת לריב, תפסיקי עם הקשקושים שלך", אפילו כשאת צודקת לחלוטין. בסופו של דבר, זה חבל, לדעתי. הכתיבה שלך מוכיחה שאת דווקא מאוד חכמה, ובהחלט יודעת להביע את דעתך, וזה פשוט נהרס רק כי את משתמשת בזה כדי לתקוף את כולם כל הזמן... ולא הבנתי מה היה הרעיון של הדוגמא שלך. רק הוכחת עוד יותר שהמוח כן יודע מאיפה כל גירוי בא. העובדה שהוא יודע שאם הגירוי בא במסלול הזה - אז הוא בא מהעין, ואם הוא בא במסלול אחר - אז הוא בא מהאוזן - ואם מחליפים את המסלולים הוא מתבלבל - מוכיחה את העובדה שהמוח אכן יודע מאיפה מגיע כל גירוי. אם הוא לא היה יודע - עוד מההתחלה, בלי להחליף את המסלולים - הוא כבר היה מתבלבל.
 
למעלה