טיפים לזיכרון שמיעתי

moran f

New member
יחשבו? אז יחשבו

זה שניסית לנתח את האחרים לא הופך אותך לפחות פסיכולוג מאשר אם אתה מנסה לנתח אותי. אתה מעדיף סוציולוג על פני פסיכולוג? המוח לא יודע מאיפה כל גירוי מגיע. כל איזור יודע לפרש גירויים שמגיעים אליו בצורה מסויימת - ולא משנה מה מקורם. אני מבינה שהדוגמה שלי רק בלבלה, אז הנה דוגמה אחרת. יש ניתוחי מוח שנעשים כשהחולה ער. במהלך הניתוח מגרים בעזרת אלקטרודה איזורים שונים במוח כדי למצוא את הגבולות שלהם ולהמנע מפגיעה באיזור חשוב. אם תיקח את האלקטרודה ותיגע בה באיזור שקשור לראיה, האדם יוכל לדווח לך על גירוי ראייתי כלשהו. אם תיקח את אותה אלקטרודה בדיוק ותגרה איזור שקשור לשמיעה, החולה ידווח על גירוי שמיעתי. הגירוי הגיע בדיוק מאותו מקור - ההבדל הוא אך ורק המקום אליו הוא הגיע.
 

אייני

New member
ולמה לעזאזל את חושבת שאני מנתח

את האחרים? אני מסביר לך למה מזלזלים בך, נקודה. הסיבה שאני יודע למה - היא כי, למרבה הצער בעקבות כל התגובות שלך, אני נמנה עם המזלזלים. לכן כתבתי את דעתי בנושא. אם טעיתי ומישהו מזלזל בך או מגיב אלייך ככה מסיבות אחרות - אני מתנצל, ומזמין אותו לכתוב כאן מדוע הוא מתייחס אלייך ככה. ייתכן וישנן סיבות אחרות שאינן ידועות לי. ותראי, אם לא איכפת לך ממה שאנחנו חושבים, עם כל הכבוד, אז מה בכלל את עושה בפורום? אם לא איכפת לך מאף אדם כאן, ולא מעניין אותך מה האנשים חושבים, אז זה אומר, לפחות לי ולכל האחרים - שאת סתם נכנסת לכאן כדי לתקוף אחרים, בשביל הכייף. אם זאת ההנאה שלך, אז אני מתנצל, זה מעט מעוות בשבילי, ומקומך לא ממש כאן. בפורום הזה כותבים אנשים אשר מעוניינים לדבר עם אנשים אחרים לקויי שמיעה (או שקשורים לנושא), ולא אנשים אשר כל רצונם הוא לתקוף ולעצבן אחרים. אם זאת הסיבה שאת כאן, רק ראוי שהמנהלת תחסום אותך. וגם הדוגמא שנתת עכשיו, אגב, גרועה לחלוטין. מה שבעצם אמרת בדוגמא שלך הוא שהמוח כן יודע מאיפה כל גירוי הגיע - על פי האזור במוח שקיבל את הגירוי... כלומר, אם איזור איקס במוח קיבל את הגירוי, המוח יודע שהגירוי בא מהאוזן. אם אזור Y קיבל גירוי, המוח יודע שהגירוי בא מהעין. זה לא ממש היום של הדוגמאות שלך הא?
 

אייני

New member
מה איך הוא יודע?

אם הוא לא היה יודע, לא היית מצליחה לפענח כלום, נו באמת. אז בסדר, זה לא ידע ברמה של "אני יודע שקיבלתי את הגירוי הזה מהעין", יופי, מרוצה? זה ידע ברמה של קיבלתי גירוי מהנקודה הזאת. עובדה שאם תגעי בעצמך בכל מקום שהוא בגוף - את תרגישי שאת נוגעת בעצמך במקום הזה ספציפית. למה? כי המוח כן יודע מאיפה זה הגיע...
 

moran f

New member
זה משהו אחר

האיזור הסנסורי בגוף (וגם האיזור המוטורי, למקרה שהדוגמה הבאה שלך היא שאנחנו יודעים להזיז את היד בנפרד מהרגל) מסודרים בצורה סומטוטופית. אתה יכול לחפש את המילה "הומונקולוס" בגוגל - התמונה מאוד משעשעת. הארגון של האיזור השמיעתי הראשוני הוא בכלל לפי האיזור בקוכליאה ממנו מגיע הגירוי, כלומר גובה הצליל - אבל אין למוח שום דבר שאומר לו "כאן אוזן".
 

אייני

New member
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

נו, ומה כתבתי??? אני אצטט בשבילך כדי לחסוך לך לעלות למעלה: "אז בסדר, זה לא ידע ברמה של "אני יודע שקיבלתי את הגירוי הזה מהעין", יופי, מרוצה? זה ידע ברמה של קיבלתי גירוי מהנקודה הזאת. עובדה שאם תגעי בעצמך בכל מקום שהוא בגוף - את תרגישי שאת נוגעת בעצמך במקום הזה ספציפית. למה? כי המוח כן יודע מאיפה זה הגיע..." כתבתי בפירוש שזה לא ידע ברמה של "כאן אוזן" או משהו כזה. לא יודע איך הבנת משהו שונה לחלוטין. בכל מקרה, אותו ארגון של האיזור השמיעתי, כשהאיזור הזה מקבל את הגירויים המתאימים, מהמקומות המתאימים, הוא פועל בהתאם. זה ידע ברמה של "אם אני מקבל משם X אז לעשות Y". אבל, בסופו של דבר, העובדה שהוא פועל בהתאם ובדייקנות למקור ממנו הוא קיבל, מראה שהמוח בסופו של דבר כן "יודע" מאיפה זה מגיע. תראי, המילה "יודע" היא דיי מבלבלת, כי שוב, כפי שכתבתי, זה לא ידע ברמה של "כאן יש X", אבל וויכוח רק בגלל סמנטיקה הוא ממש מטופש, אם תסלחי לי.
 

אייני

New member
ואגב, למה שאשמח?

כרגע אמרת לי לזלזל באדם שדווקא הצטייר לי כאדם חכם, שפשוט פוגע בעצמו. זאת לא סיבה לשמחה בשבילי. אני מצטער שאת חושבת שאני סתם איזה טמבל שכותב בפורום ולא שווה להקדיש לו תשומת לב, אבל הכוונה שלי בהערות האלו טובה לחלוטין. יכול להיות שהסיבה לתגובה שלך היא פשוט שנעלבת - אז אני מדגיש - אני לא רוצה להעליב אותך או משהו, חס וחלילה, רק להציע לך עצה...
 

moran f

New member
נו, באמת

לא אמרתי לך לזלזל באף אחד. רוצה לזלז? תזלזל. לא רוצה? אל תזלזל. אל תצפה ממני לא להגיד משהו רק בגלל שזה אולי יגרום לך לזלזל בי - עשה את השיקולים שלך ותן לי לעשות את השיקולים שלי. אני בהחלט לא חושבת שאתה טמבל (עם כאלו אני משתדלת לא לתקשר) והסר דאגה מליבך - ממש לא נעלבתי.
 

אייני

New member
לא קשור רק לזלזול

תראי, מה הסיבה שאת מגיבה על דברים לא נכונים? את רוצה שאנשים ישימו לב ויתקנו את עצמם, לא? (אם יש לך מטרה אחרת, אשמח לשמוע) ואם את מגיבה לכולם על הכל, את יוצרת תמונה של סתם אחת שמחפשת את כולם, ואנשים פשוט מתעלמים לחלוטין ממה שאמרת להם לתקן או מתבצרים עוד יותר בעמדותיהם. אז את בעצם מחמיצה את המטרה של התגובה שלך, לא? אז הנכון יהיה להגיב על הדברים הבאמת בעיתיים, שגיאות רציניות, וכד', ולא על הדברים הזניחים יותר... התגובה שלך על הציורים למשל, הייתה מיותרת, כי זה נראה כאילו היא סיפרה משהו יפה, שיתפה את כל הפורום, והתגובה שיש לך היא לתקוף אותה (וגם לא ברור לי על מה, אבל נעזוב את זה). נניח ובאמת צדקת בזה - אז? זה היה נושא כל כך זניח שהטעות הזאת, אם אכן הייתה טעות, לא הזיזה לאף אחד... לפחות אני שמח שלא נעלבת, הכל כאן בא מתוך ביקורת בונה, זה הכל, אין כאן כוונה או מטרה להעליב אותך
 

אייני

New member
לא. אני רק מקווה שלפחות תקחי

חלק מהדברים שאמרתי לתשומת ליבך. כבר אמרו לפניי: "איזהו חכם - הלומד מכל אדם". ואם לא טעיתי בהתרשמות שלי ממך, את אכן חכמה
 

moran f

New member
ואגב

בדוגמה השניה שלי המוח מאוד טעה בפירוש המקור - הרי המקור היה אלקטרודה בכל מקרה. זה שהמוח יודע לפרש את המידע לא אומר שהוא באמת יודע מאיפה המידע מגיע.
 

אייני

New member
נו, ברור שהוא טעה -

כי הטעו אותו, אז? זה מוכיח שהוא לא יודע? אם אני יודע שכשאת עושה משהו מסויים זה אומר X, ואז את תטעי אותי, ותגרמי לי לחשוב שאת עושה את אותו משהו, ואני אחשוב שזה איקס, זה אומר שאני לא יודע שכשאת עושה משהו מסויים זה אומר X? ממש לא. זה אומר שהטעית אותי.
 

יובליק

New member
יפה מאוד אני מסכים איתך

אז למה יש פה אנשים שמכנים אותי חירש?
הרי כולנו פה אנשים עממיים ולא פרופסורים ומומחים.. אני תיכף אלך לקרוא את ה-חחחח, אני לא צריך להגיד לאנשים שאני לקוי שמיעה פשוט בגלל שתוך כמה דקות הם כבר ייראו שאני שומע ומדבר עם מישהו, כמו למשל בעבודה או במקום ציבורי או חנויות וכ"ו.. אני לא אומר לאנשים שאני חירש כי אני פשוט חושב שאני לא, חירש זה מישהו שלא שומע כלום, אולי פעם זה היה ככה מוחלט ורק בשנים האחרונות הוסיפו שחירש יכול להיות גם מי שירידתו מעל 90 אבל בכל מקרה גם אם אני טועה מה שבטוח הוא שרוב האנשים חושבים שחירש זה אחד שלא שומע כלום אז לבוא ולהגיד למישהו שאני חירש אבל רגע אני מדבר איתו ואני שומע אותו אז זה קצת מבלבל לא? הפתרון לבעייה הקטנה הזאת ממש ממש פשוטה, אני לא חירש אני כבד שמיעה, אני לא אגיד שאני לקוי שמיעה כי זה בגדול ויותר ספיציפית אני כבד שמיעה או לא שומע טוב (גם עם המכשיר). ועוד משהו בהקשר, אני לא כופה על אנשים להכיר אותי ולדעת מי אני, אני מתנהג יום יום כאחד ששומע, אנשים שמכירים אותי יודעים מה מצבי והם מתנהגים אלי כאל אחד ששומע ואילו אנשים שלא מכירים אותי וובכן הם אנשים זרים שאין לי ממש עניין איתם, כשהתחלתי לעבוד למשל זה לקח אולי שבוע שלם עד שכולם הפנימו והבינו לבד שיש פה מישהו שדווקא כן שומע ואפשר לדבר איתו (ואני עובד במקום שיש בו 100 עובדים בערך). אני לא מסכים איתך לגמרי שמשקפיים הוא כלי פלא שמתקן בצורה מושלמת את הראייה בכל מקרה, יש אנשים שאינם רואים טוב גם עם משקפיים, סבא שלי למשל נהג להרכיב משקפיים עם עדשות דיי עבות וגם זה לא עזר לו לראות בצורה מיטבית ובגלל זה רכשו לו במיוחד טלוויזיה 34 אינטש שהוא צפה בה דיי מקרוב ובכלל מסמכים ומכתבים שונים הוא לא הבין בכלל... אני מסכים איתך לגמרי על ההבדל בין ירידה של 40 לבין זה של 100 ואני נדהם שיש אנשים עם ירידה של 90-100 שנהנים ממוזיקה למרות שרוב הסיכויים שמה שהם שומעים אינו נאמן למקור, אני עצמי גם נהנה ממוזיקה ויכול רק לדמיין איך היא תישמע כאשר ישתילו לי בעתיד אוזן מהונדסת גנטית או יסדרו וישקמו את תאי השיער שנפגעו
.
 
קודם שתהיה לך

ירידה של 90 ואחר כך תגיד לנו אם מה שאנחנו שומעים לא נאמן למקור כשמישהו ידבר לך לתוך האוזן כשאתה בלי מכשיר תשמע אותו נכון??? אותו דבר גם אני, רק יותר חלש ממך. זה לא כל כך מדהים שיש אוזניות והן קרובות מאוד לאוזן (ואף נכנסות לתוכה כמו אטמי אוזניים) אז אני מסוגלת לשמוע. ולשמוע מעולה.
 

יובליק

New member
אני מצטער לאכזב אותך

אבל זה עובדה שמה שאת שומעת אינו בדיוק נאמן למקור, אם את שומעת בשתי האוזניים ומרכיבה 2 מכשירים (או משתמשת ב-2 האוזניות) אז השמיעה שלך סטריאופונית אך עדיין יש לך נזק חלקי בשמיעה והנזק הזה מגביל ברמה מסויימת את הצליל שמגיע לאוזן, ייתכן שבכל זאת את שומעת ממש מעולה (בדיוק כמו שאני חושב שאני שומע) ויש לך העדפות מוזיקליות מסויימות ואת אוהבת זמרים ולהקות מסויימות אבל בכל זאת לפחות על הנייר את לא נהנית ומנצלת לגמרי את מה שהמוזיקה מציעה . אם את שומעת מעולה באוזן אחת (בלי מכשיר) וחירשת באוזן השנייה (הכוונה לא שומעת כלום באוזן השנייה) אז אין לך שמיעה סטריאופונית וגם במקרה הזה הצליל לא יהיה נאמן למקור. פגיעה בתאי השיער (הסיבה הנפוצה ביותר לירידה בשמיעה) גורמת גם לקושי בפענוח הצליל, חלק מסויים מהצליל אינו מגיע לפענוח במוח ואת מאבדת חלק מהמוזיקה. אז שוב בלי להתווכח יותר מידי את שומעת מוזיקה אחלה ואת מרגישה כאילו שומעים ככה גם אנשים רגילים אבל יש איבוד מסויים בחווייה המוזיקלית שלך וזה לא בהכרח מפריע לך אולי בגלל שהתרגלת אליו ואולי בגלל שמדובר באיבוד קטן, בכל זאת האוזניות שלך נמצאות בתוך האוזן וזה עוזר מאוד להבין יותר .
 

אייני

New member
הוא צודק הפעם, אני מצטער

תראי, אם אצלך הסיבה לירידה בשמיעה היא פגיעה בתאי השיער, (אני מניח שכן, כמו אצל רובנו) אז את שומעת פחות ממה שהשומעים שומעים, ולכן, בדרך, גם יכולת ההבנה שלך נפגעת. בד"כ תאי השיערה שנפגעים בעיקר הם של התדירויות הגבוהות - ולכן החרשים מתקשים מאוד בלשמוע צלילים גבוהים, או להבין אותיות שורקות (שהן צלילים גבוהים) כמו צ', ז', ס' וכד'. אז למה, בסופו של דבר, אנחנו יכולים להבין עם מכשיר? כי הגוף שלנו, אחד הדברים המיוחדים בו, זה שהוא, בעזרת אימונים, מסוגל להשלים ולפצות על התאים החסרים. אבל עדיין, זה רק עוזר לך להבין. בסופו של דבר - את לא שומעת את כ-ל הצליל כולו, את שומעת רק מה שאת מסוגלת לשמוע (על פי המצב שלך) ובזכות האימונים שלך, את מצליחה להבין, למרות זאת. ככה, שבסופו של דבר - את הצליל, כמו שומע - את לא שומעת. להבין - בהחלט אפשר.
 

אייני

New member
למעשה, זה יפתיע אותך

אבל ממש לא הוסיפו בשנים האחרונות שמי שיש לו ירידה של גרוע משבעים דציבל הוא חירש. למעשה - זה משהו שהיה לפני דיי הרבה זמן דווקא. יודע למה? פשוט - כי פעם, מי שהירידה שלו הייתה גרועה משבעים דציבל - המכשירים שהיו אז לא עזרו לו כמעט, אז הוא נחשב כאילו הוא לא שומע כלום, כי הוא באמת לא שמע... או שהוא שמע, אבל בגלל שהירידה שלו הייתה קשה מדיי בשביל שהמכשירים שלו יתמודדו איתה כמו שצריך - הוא פשוט כמעט ולא הבין. בכל מקרה - אתה יכול להגיד בכיף לאנשים שאתה כבד שמיעה, כי ככה אתה מגדיר את עצמך, ללא קשר להגדרות הרפואיות. בסופו של דבר, ההגדרה העצמית לפעמים יותר נכונה. ואל תיעלב או משהו מזה שקראו לך חירש כאן. הסיבה שעשו את זה היא כי חשבו שאתה קורא לעצמך כבד שמיעה מסיבה רפואית, ולכן תיקנו אותך. ולגבי סבא שלך - רוב הסיכויים שיש לו או פגיעה מאוד רצינית בעין (מספר גדול מאוד במשקפיים) או משהו קצת מעבר לזה... אני דיברתי על אנשים עם משקפיים "רגילות", אם נאמר ככה. לי למשל, יש משקפים, וזה אכן "כלי פלא", כפי שאמרת.
 
למעלה