טיפים לזיכרון שמיעתי

יובליק

New member
את לא מבינה

אין עדיין הגדרה רפואית ומקצועית ורשמית לחירש !. מה שיש עכשיו זה התייחסות של חירש כמי שרמת ירידתו מעל 90, אבל הקלינאית עדיין מחשיבה חירש כמי שאינו שומע כלום או כמעט ואת הכמעט הזה כבר הסברתי . הסברתי גם שבעקרון, בעקרון מעל 90 זה נחשב כבר חירש, זאת לא הגדרה רפואית ורשמית זאת דעה רווחת כנראה בקרב קלינאי תקשורת, בעקרון מעל 90 זה חירש אבל בעקרון אני לא הייתי מגדיר את הסף הזה כחירש פשוט כי אני חושב שחירש הוא מיישהו שאינו שומע כלום וזהו, אתם רוצים לקבוע רמות שמיעה? השתמשו במושג כבדי שמיעה .
 

moran f

New member
ואגב

אתה כל כך כועס כשאנשים כאן מגדירים אותך כחרש... למה אתה עושה את אותו דבר לנופו? תן לה להגדיר את עצמה כמו שאתה רוצה שאנשים יתנו לך להגדיר את עצמך.
 
מה הבעיה להגדיר אותה כחרשת?

גם לי יש בין 90 ל-100 דציבלים ואני יכולה להנות ממוזיקה בלי בעיות ואני מגדירה את עצמי כחרשת לכל דבר כי בלי מכשירים אני כמעט ולא שומעת שום דבר ! שום דבר! אין קשר בין זה שנופו או כל מישהו אחר יכולים לשמוע ולהנות ממוזיקה לבין ההגדרה שלהם כחירשים. אתה זה שמתקשה להבין שבנאדם חירש שלא יכול לשמוע כלום או כמעט כלום בלי מכשירים בהחלט יכול להנות ממוזיקה ולשמוע דברים נוספים אחרים כמו שומע רגיל. לי ניראה שיש לך בעיה עם המונח "חירש" כי זה מעלה אסוציאציות שליליות..! אבל אלה רק דעות קדומות של החברה בה אנו חיים שחושבת שאדם חירש זה אדם שלא מדבר, אילם , מנותק מהסביבה או כל דבר אחר.. !
 

יובליק

New member
יכול להיות באמת

שהמושג חירש מעלה בי אסוציאציות שליליות, לא שאני יותר טוב מחירש אבל אני הייתי בדעה (שהושרשה מניסיון חיי) שחירש פשוט לא שומע כלום ואילו אני כן שומע (כאילו הבדל של שמיים וארץ), אבל עכשיו אני יודע שחירש יכול להיות גם מי שירידת שמיעתו מעל 90 DB, למרות שעדיין אין הגדרה רשמית נראה שמקובל להתייחס לחירש כמי שירידתו מעל 90 DB ואני מוכן (סוף סוף) לקבל את זה . מהצד האישי אני עדיין חושב שצריך להגדיר חירש כמי שאינו שומע ואינו יכול לשמוע וכבד שמיעה כמי שיש לו ירידה ברמות של מ-15 והלאה.. וכולם כמובן מוגדרים כלקויי שמיעה, ממש פשוט . העלית נקודה מעניינת, אי אפשר להתעלם מדעות קדומות, רוב האנשים חושבים שחירש הוא אחד שלא שומע כלום וזאת עוד סיבה שאני חושב שצריך להגדיר כל מקרה לגופו, אם אני אגדיר את עצמי כחירש אני עשוי להגיע למצב שבו כולם חושבים שחבל להם על הזמן איתי, אולי הם ינסו לצעוק ואולי הם יתנהגו אולי כמו אל חייזר וינסו לזייף איתי בשפת סימנים . אני לא רואה שיש איזשהוא מאמץ או אמצעי לגרום לציבור להבין מהו בדיוק חירש ומה זה כבד שמיעה ומה זה מכשיר שמיעה, יש סרטים פה ושם אבל עדיין רוב האנשים לא יודעים במה מדובר ומה ההבדל, אני בעצמי נתקלתי באנשים שפשוט התפלאו (העיניים שלהם יצאו מחוריהן) כששמעו אותי מדבר ומגיב להם כי הם לא ציפו שאני אשמע או אדבר... כמובן שאני עצמי משמש לכל אותם האנשים שלא מבינים את ההבדל כדוגמה לכך שגם כבד שמיעה וגם מי שיש לו מכשיר שמיעה יכול לדבר ולשמוע ולהבין. ועוד דבר קטן, מצד אחד החוברת של שמע מגדירה אותי חירש ומצד שני קלינאיי התקשורת מגדירים אותי ככבד שמיעה, אני חושב שבכל מקרה אני מתאים יותר להגדרה של לקויי שמיעה כבד שמיעה .
 

moran f

New member
אז בגלל אולי להפוך עולמות?

אם הם יצעקו, אתה יכול פשוט להגיד להם בשקט שאין צורך לצעוק. זה שאנשים לא יודעים את ההגדרה הנכונה לא אומר שצריך לשנות את ההגדרה. אם אנשים מתפלאים - מצויין. זו בדיוק ההזדמנות שלך להסביר לאנשים במה מדובר ומשם זה ימשיך לחלחל הלאה.
 

יובליק

New member
זה מחלחל לאט

עדיין רוב האנשים לא מבינים את ההבדל ולא ממש נראה לי שמעניין אותם לדעת את ההבדל, לא נראה לי שאיך שהם רואים אותי הם מתחילים להתקשר לכל העולם לחדש להם שיש מישהו עם מכשיר והוא שומע טוב . לא משנה מה אנשים חושבים או לא חושבים, אין בעצם הגדרה שאפשר לשנות, אני אומר שכדאי מעכשיו להגדיר את ההגדרות ולהתאים כל מקרה לגופו, זה הצעד הראשון בדרך להכרה של הציבור עם אוכלוסיית לקויי השמיעה, אוכלוסייה עם בעיות שמיעה שונות ולא רק בעייה אחת . שוב כדי להמחיש את הבעייה, קחי 2 אנשים, אחד עם ירידה של 40 DB והשני עם ירידה של 100 DB, שניהם מרכיבים מכשירי שמיעה שמותאמים להם בעוצמות והגדרות שונות, מכשירי השמיעה גורמים לשניהם פחות או יותר ליישר קו כך ששניהם ישמעו פחות או יותר באותה עוצמה. למרות שמכשירי השמיעה גורמים להם פחות או יותר ליישר קו גם עם אוכלוסיית השומעים בכל זאת האחד מוגדר חירש והשני מוגדר כבד שמיעה. מאיפה נובעים ההבדלים האלה? מהמצב שלפני הרכבת מכשיר או אחרי הרכבת מכשיר? האם אדם בעל 100DB נחשב לחירש או כבד שמיעה למרות שיש לו אמצעי מיוחד שמאפשר לו להגיע ל-15 DB ? עוד המחשה, אדם שמרכיב משקפיים מתקשה לראות כאשר הוא מסיר אותן, האם הוא נחשב עיוור? האם הוא נחשב עיוור גם כשהמשקפיים עוזרות לו לראות הרבה יותר טוב כמעט כמו רואה רגיל ?
 

moran f

New member
כי אלו ההגדרות הרפואיות

והן חסרות משמעות מעבר לרפואה והפארארפואה (למשל התאמת מכשיר - אני מקווה שברור לך שגם אם עם מכשיר מצבם דומה, המכשירים שלהם שונים) ולמקרים מיוחדים כמו בט"ל למשל שמסתכל על ההגדרה הרפואית. אותו דבר בקשר לעיוורים - ההגדרה הרפואית היא קרה וחדה, ולא מתחשבת בתפקוד כי התפקוד לא רלוונטי להגדרה. במובנים אחרים, למשל החברתי, אין צורך וסיבה להשתמש דווקא בהגדרות הרפואיות, ואכן לא משתמשים בהן לצורך זה. זה לא אומר שהן לא חשובות או נכונות - זה רק אומר שצריך להשתמש בכל הגדרה בסיטואציה המתאימה. (אגב, נראה שאנחנו מסתובבים עם אנשים מאוד מאוד שונים - המקסימום שנתקלתי בו היה התלהבות מהטכנולוגיה וקצת סקרנות בריאה, אבל אף פעם לא ברמה של להתקשר לכל העולם לחדש להם. ככה שאפשר גם אחרת).
 

יובליק

New member
גם אצלי יש המון סקרנות

אנשים (בעצם רק צעירים ובני נוער) כל הזמן מבקשים ממני להוציא את המכשיר להראות להם.. שילכו לחפש
, מה שטוב אצל הצעירים שהם לא מתביישים לדבר לעניין . מה הכפתור הזה עושה? ומה אם אתה מוריד אותו אתה לא שומע כלום??? ואני תמיד מסביר להם הכל בפשטות, יש מיקרופון ויש רמקול ... מעניין, רק צעירים שואלים אותי את זה, מעל גיל 20 שום כלום כאילו הם יודעים כבר הכל אבל האמת שהם פשוט חושבים שלא נעים לשאול שאלות כאלה ואני כמובן שואף להתנהג כאילו אין לי את הדבר הזה באוזן.
 

moran f

New member
אבל כשאני חושבת על זה

נראה לי שזה פחות הגיל ויותר מה שאתה בעצמך משדר. הרי אמרת שאתה מנסה להתנהג כאילו זה לא שם - אז הגיוני שיהיה לאנשים לא נעים לשאול, לא?
 

יובליק

New member
אני לא רואה צורך לספר לאנשים מה זה

אני חושב שבתקופה שלנו יש מספיק אנשים שצריכים לדעת מה ההבדלים השונים בין לקויי השמיעה. אני לא ניגש לכל נכה בכסא גלגלים שואול אותו מה זה ואיך זה עובד ואותו דבר בקשר לאחד שמרכיב משקפיים, אלה דברים שאנחנו כבר מכירים ויודעים אליהם ואין צורך לשאול שאלות עליהם, אני בעצם דיי מצפה שכולם (אנשים מבוגרים ולא ילדים או צעירים) כבר יבינו לבד או יחקרו ויגלו מה זה כבר בעצמם כי המציאות היא שלצד כל אותם הפגמים שיש באנשים שונים יש גם פגם בשמיעה ואין שום סיבה שאת הפגם הזה יכירו הכי הרבה פחות מכל השאר . אני מוצא את עצמי לפעמים מבקש מאנשים לחזור על דבריהם וכאשר גם אז אני לא מבין רק אז אני מבהיר להם שיש לי בעיית שמיעה ואני מבקש מהם להיות יותר ברורים, אני לא משדר לאנשים שאני קורא שפת סימנים ואפילו לא שפתיים (אני לא יודע לקרוא שפתיים כל כך טוב, רק בסיסי) אלא רק שאני לא שומע טוב ולא כל כך מבין. מהצד האישי לא נעים לי לשבת עם כל בנאדם שאני מכיר ולהתחיל להסביר לו את ההבדלים ביני לבין חירש (מההגדרה שלי) ולגבי איך שאני שומע, בהזדמנויות כן אבל לא תמיד ואני מצפה שברוב המקרים הם יבינו כבר לבד ואם לא אז בעייה שלהם אני מבחינתי מסתדר ומסודר .
 

moran f

New member
ואיך הם יבינו?

סביר להניח שעם משקפיים וכסאות גלגלים המצב היה דומה, אי שם בעבר. מכשירי השמיעה (בטח ובטח בצורתם המודרנית) הם דבר יותר חדש ממשקפיים וכסאות גלגלים. אם לא נוח לך להסביר - אל תסביר. לא ניסיתי לטעון שאתה צריך לעשות משהו שלא נוח לך. הנקודה שלי הייתה שלאנשים יהיה פחות נוח לשאול אותך על זה (וזה יוצא בסדר גמור, כי גם לך לא נוח להסביר להם). זו לא היתה הערה במובן של "משהו לא בסדר, תקן" אלא יותר "יש לזה הסבר הגיוני". אני בהחלט חושבת שאתה צריך לעשות מה שנוח לך. אגב, בקשר ל"למה אנשים כאן מתעקשים להגדיר אותי כחרש" ששאלת בהודעה אחרת - אתה עושה את אותו הדבר כשאתה טוען שלא מתאים לך להגדיר את נופו כחרשת. שים לב לעובדה שיש שתי הגדרות שונות - מהבחינה הרפואית אתה אכן מוגדר כחרש ואין מה לעשות. אבל ההגדרה הזו רלוונטית למספר מצומצם של מקרים, והפורום הוא לא אחד המקרים האלו. בפורום מה שחשוב הוא ההגדרה שלך את עצמך - ואני חושבת שכמו שאתה מבקש שלא יגידו לך מה אתה, אתה צריך לתת את אותו כבוד לאחרים ולא להגיד להם מה הם (או מה הם לא).
 

יובליק

New member
אני לא הגזמתי עד כדי כך כמוכם

ואני אמרתי בשלב כלשהוא שאם אתם רוצים שאני אתייחס אליכם כאל חירשים אז זה בסדר גמור מבחינתי, אני כבר הבנתי מזמן שזה לא הוגן לבקש מכם להתייחס אלי כמי שאני חושב שאני (בהגדרה העממית והרפואית) ואילו דווקא אני אתייחס אליכם כמו שאני חושב שאתם . אגב שיהיה ברור, גם לפי ההגדרה הרפואית אני לא נחשב לחירש, לפי ההגדרות הרפואיות (שאני לפחות נחשפתי להן) חירש מוגדר כמי שירידתו עמוקה ומעל 90 DB ואילו לי יש ירידה חמורה בין 80-85DB .
 

יובליק

New member
כן אתם (בעצם אתן) זה את ונופו

וחולמת, אתן אמרתן שאתם חירשות אז אני אתייחס אליכן בתור חירשות, אתן רוצות שאתייחס אליכן כאל כבדות שמיעה או לקויות שמיעה או אחר? אין לי שום בעייה לא מניח שום הנחות .
 

אייני

New member
רק לידע כללי -

בד"כ כמישהו מתפקד מעולה, כמו כבד שמיעה, אבל מכריז על עצמו כחירש - זה פשוט כי הוא רוצה להביע קשר ושייכות חברתית לקבוצת החרשים. אז אתה לא ממש "צריך להתייחס אליו כחירש" - הוא מתפקד בדיוק כמו כבד שמיעה, וככזה אתה צריך להתייחס אליו.
 
למעלה